Ce reprezintă o organizație de transfer de responsabilitate din România?
Acronimul OIREP vine de la Organizație care Implementează Obligațiile privind Răspunderea Extinsă a Producătorului, însă nu tuturor le e clar care este această responsabilitate, cum se transferă și ce presupune.
Potrivit legii din România, o astfel de organizație are rolul de a raporta, calcula și plăti taxele către Fondul de Mediu. Instituție aflată în coordonarea Ministerului Mediului, Fondul de Mediu asigură suport financiar pentru realizarea proiectelor și programelor pentru protecția mediului. Se bazează pe principiile „responsabilitatea producătorului” și „poluatorul plătește”, nu consumatorul final.
Astfel, un OIREP preia sarcina din mâinile operatorilor care introduc ambalaje în circuitul economic. În acest moment, conform legii 249/2015, țintele anuale de reciclare sunt:
- 60% din greutate pentru hârtie și carton;
- 60% din greutate pentru sticlă;
- 50% din greutate pentru metal;
- 22,5% din greutate pentru plastic și 55% pentru PET;
- 20% din greutate pentru aluminiu;
- 15% din greutate pentru lemn
În cazul în care obiectivele nu sunt respectate, societatea este obligată să plătească 2 lei per kg pentru diferența dintre ținta anuală stabilită și cea efectiv realizată.
Ce înseamnă introducerea pe piață a unui produs?
Potrivit Anexei 1 din Hotărârea nr. 621/2015, care reglementeazã gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje în vederea prevenirii sau reducerii impactului asupra mediului, introducerea pe piață a unui produs reprezintă „acţiunea de a face disponibil pe piaţă, pentru prima dată, contra cost sau gratuit, un produs, în vederea distribuirii şi/sau utilizării. Produsele fabricate exclusiv pentru un operator economic care îşi aplică denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs se consideră a fi introduse pe piaţa naţională de către acesta.” În cazul produselor importate din țări ale Uniunii Europene, „se consideră a fi introduse pe piaţa naţională la momentul importului”.
Ce responsabilități are o OIREP?
Orice companie producătoare din țară are obligația de a ține evidența ambalajelor aduse pe piață. Acest lucru poate fi făcut intern sau cu ajutorul unei OIREP – Organizație care Implementează Obligațiile privind Răspunderea Extinsă a Producătorului din România. Desigur, cea de-a doua variantă este mai simplă și practică pentru business-uri.
Astfel, o astfel de organizație se va ocupa de reciclarea și valorificarea deșeurilor de ambalaje. Obligațiile principale includ:
- preluarea responsabilității de mediu pe care firma ta o are;
- raportarea cantității de ambalaje;
- plata taxelor datorate Fondului de Mediu în cazul nereciclării cantității corespunzătoare de ambalaje;
- răspunde în fața autorităților de mediu
Beneficii pentru companii
Primul avantaj îl reprezintă, desigur, conservarea resurselor interne, mai ales în ceea ce privește personalul. Atunci când firma ta colaborează cu o OIREP, angajații acesteia se vor ocupa de toate responsabilitățile. Mai mult, o OIREP are deja cunoștințele necesare în vederea îndeplinirii obiectivelor, deci vei economisi și timp. Un alt beneficiu îl reprezintă experiența unei astfel de organizații în implementarea schemelor de responsabilitate extinsă a producătorilor.
Directivele legate de ambalajele aduse pe piață sunt îmbunătățite constant, iar companiile producătoare vor fi nevoite să îndeplinească ținte tot mai ridicate. Deși acest lucru este extrem de util pentru protejarea planetei, societăților le poate fi greu să gestioneze situația pe cont propriu. De aceea, colaborarea cu o OIREP este o soluție potrivită pentru orice companie, indiferent de mărimea sa.
Sursă foto: https://unsplash.com/photos/