Când te pricepi la mașini sau când ai ocazia să cumperi de la cineva în care ai deplină încredere sau când pur și simplu îți place atât de tare un anumit model că nimic altceva nu mai cotează, atunci lucrurile sunt simple.
Pentru aproape orice altă situație, cumpărarea unei mașini second-hand este o decizie dificilă, care se poate dovedi adesea păguboasă dacă ții cont de prețul inițial și nu de costul total de utilizare. Iată cinci reguli orientative pentru a lua o decizie cât mai bună:
Alege un model cât mai comun
Cu cât o mașină s-a vândut mai bine la vremea ei, cu atât mai mari sunt șansele ca piesele de schimb să fie mai ieftine și mai ușor de găsit. Contează însă nu doar marca și modelul, ci și numărul de ani pe parcursul cărora a fost produsă exact varianta respectivă. Sunt de obicei de evitat primele exemplare din fiecare generație, în schimb este un avantaj major dacă modelul respectiv încă se produce. De asemenea, poate fi de ajutor și atunci când culoarea aleasă este una foarte comună.
Evită mașinile care și-au pierdut mult din valoare
O mașină foarte ieftină poate părea tentantă, însă trebuie să știi că există un motiv foarte clar pentru prețul mic: el vine la pachet cu costuri mai mari de întreținere. Situația este aproape generalizată în cazul acelor mașini de lux, care după 5-10 ani mai valorează abia 10-20% din prețul original. Ele pot ajunge să înghită încă multe mii de euro pe an doar pentru întreținerea curentă. Ca regulă orientativă, evită mașinile a căror valoare a scăzut cu mai mult de 50% după 5 ani sau cu peste 75% după 10 ani.
Verifică cine au fost proprietarii
Până acum nu foarte mulți ani, o mașină care fusese condusă în Vestul Europei venea cu garanția că nu a trecut prin prea multe gropi. Între timp, acest avantaj s-a mai estompat. Automobilul „de import” vine cu dezavantajul unui intermediar care are interesul să ascundă cât mai bine orice defect pentru a-și maximiza profitul. Situația ideală este atunci când poți să cumperi mașina direct de la fostul proprietar. De asemenea, este de preferat ca acesta să fi fost singurul proprietar sau măcar să o fi ținut cât mai mult – pe când, dimpotrivă, o mașină care și-a schimbat proprietarii foarte des probabil că i-a nemulțumit într-un fel sau altul.
Ferește-te de motoarele Diesel
În cazul mașinilor noi, un motor diesel poate avea sens atunci când urmează să parcurgi cel puțin 25-30 de mii de kilometri pe an, întrucât diferența de preț și costul suplimentar al întreținerii se compensează cu consumul mai mic de carburant. Lucrurile se schimbă însă în cazul mașinilor secod-hand, întrucât pot apărea costuri noi, neprevăzute, principalul fiind schimbarea filtrului de particule în cazul în care acesta și-a încheiat durata de viață sau a atins-o mai devreme din cauza folosirii necorespunzătoare. În cazul în care varianta diesel este totuși tentant de ieftină, verifică totuși în mod special dacă există filtrul de particule și starea în care se află.
Verifică temeinic starea tehnică a mașinii
Este un semn bun atunci când vânzătorul este în măsură să-ți pună la dispoziție un caiet de service sau facturi recente respectiv dacă inspecția tehnică periodică este făcută recent. În momentul în care vrei să cumperi mașina, sunt necesare însă verificări suplimentare, pe cheltuiala ta. Prima și cea mai simplă verificare este un raport online în funcție de seria de șasiu, pentru a vedea incidentele și dacă kilometrii nu au fost dați înapoi. Mai poate fi de ajutor un diagnostic electronic al datelor din computerul de bord, o inspecție vizuală făcută de un expert dar și o revizie cu un deviz estimativ al cheltuielilor suplimentare necesare.