În rândurile care urmează, îți prezentăm cele mai performante sisteme de siguranță implementate de producătorii auto și modul în care acestea influențează experiența la volan, făcând-o mai sigură ca niciodată.
Sistemul ABS – asistență la frânare
Sistemul de asistență la frânare Anti-lock Braking System (ABS) a fost inițial dezvoltat de Mercedes-Benz și a fost preluat de Ford, BMW, Lincoln, Honda și alți producători auto.
ABS-ul a fost dezvoltat pentru a evita blocarea roților în timpul frânărilor bruște, permițând șoferului să mențină direcția corectă și să evite obstacolele, chiar și pe suprafețe alunecoase.
Funcționarea sistemului ABS este destul de simplă: senzorii montați la fiecare roată monitorizează viteza acestora și, atunci când detectează că una dintre roți este pe punctul de a se bloca, sistemul ajustează presiunea aplicată asupra frânelor. Astfel, roțile continuă să se rotească, permițând vehiculului să fie controlat și să răspundă comenzilor șoferului. De asemenea, acest mecanism reduce distanța de frânare în majoritatea condițiilor de drum.
Sistemul ACC – navigație adaptativă
Ansamblul ACC (Adaptive Cruise Control) reprezintă o evoluție importantă a pilotului automat clasic, oferind un nivel suplimentar de siguranță și confort în timpul condusului.
Funcționarea sistemului ACC se bazează pe utilizarea unor senzori radar sau camere video, care monitorizează traficul și măsoară distanța dintre vehiculul pe care este montat și cel aflat în față. Atunci când o mașină încetinește sau se apropie prea mult, sistemul reduce automat viteza prin decelerare sau chiar frânare ușoară, menținând distanța presetată de către șofer.
Dacă drumul devine din nou liber, ACC va readuce mașina la viteza stabilită inițial. Acest lucru face șofatul mult mai confortabil, în special pe drumurile aglomerate sau pe autostrăzi, reducând nevoia de ajustări constante ale vitezei.
Sistemul ESP – controlul stabilității
Electronic Stability Program (ESP) are menirea de a ajuta șoferii să mențină controlul asupra mașinii în situații critice, cum ar fi virajele strânse, drumurile alunecoase sau manevrele bruște, prevenind derapajele și pierderea stabilității.
Funcționarea sistemului ESP se bazează pe un set de senzori care monitorizează în permanență parametrii de mișcare ai vehiculului, precum viteza, unghiul de viraj și accelerația laterală.
Atunci când sistemul detectează o deviere de la traiectoria dorită, cum ar fi o alunecare sau un început de derapaj, intervine automat, prin aplicarea individuală a frânelor pe una sau mai multe roți. De asemenea, poate reduce puterea motorului pentru a restabili mașina și a menține controlul direcției.
ESP-ul este deosebit de eficient în prevenirea accidentelor care pot apărea din cauza pierderii tracțiunii pe suprafețe alunecoase.
Sistemul LKA – asistență la menținerea benzii
Dezvoltat pentru a preveni ieșirea neintenționată de pe banda de rulare, ansamblul Lane Keeping Assist (LKA) are un rol important în reducerea accidentelor cauzate de oboseală, distragere sau neatenție la volan.
Sistemul funcționează prin intermediul unei camere montate de obicei pe parbriz, care monitorizează marcajele rutiere. Dacă sistemul detectează că vehiculul începe să părăsească banda fără ca șoferul să semnalizeze, LKA va interveni prin corectarea ușoară a direcției sau prin emiterea unui avertizări vizuale sau sonore. În unele cazuri, sistemul poate interveni asupra volanului, pentru a aduce mașina înapoi pe traseul corect, fără ca șoferul să fie nevoit să acționeze în vreun fel.
LKA este deosebit de util în călătoriile lungi, unde oboseala poate afecta vigilența șoferului, prevenind astfel accidentele cauzate de derapajele accidentale.
Adoptarea acestor sisteme nu este doar un semn al progresului tehnologic, ci și o dovadă a angajamentului industriei auto față de siguranța rutieră. Pe măsură ce tehnologia continuă să evolueze, este de așteptat ca aceste inovații să devină mai sofisticate, oferind soluții și mai eficiente pentru prevenirea accidentelor și protejarea vieților.
Sursa foto: Shutterstock