România are a treia cea mai ridicată rată a mortalității evitabile din UE.
Mâncăm preponderent nesănătos – aproape trei sferturi dintre noi nu mănâncă zilnic niciun fruct sau nicio legumă – fumăm mult, bem mult și facem puțină mișcare, ne spune profilul de țară din 2021 în ceea ce privește sănătatea. Tipul acesta de comportament a cauzat aproape jumătate din totalul deceselor din România, în anul 2019.
Aceste cifre se suprapun unei realități și mai sumbre, aceea că România are a treia cea mai ridicată rată a mortalității evitabile din UE. Atât mortalitatea evitabilă prin prevenție, adică prin intervenții de sănătate publică și prevenție primară, cât și mortalitatea evitabilă prin cauze tratabile, cea în care decesul poate fi evitat prin intervenții de asistență medicală, precum screening și tratament, sunt printre cele mai mari din Europa, conform aceluiași raport.
Suntem, așadar, vulnerabili în cazul programelor de prevenție și al investigațiilor uzuale. Iar lucrurile nu par să se îmbunătățească prea curând, căci avem printre cele mai mici cheltuieli pentru sănătate din UE. Suntem pe ultimele locuri la cheltuielile pe cap de locuitor pentru sănătate (1310 EUR comparativ cu 3523 EUR media europeană, ajustată la diferențele de putere de cumpărare) și la ponderea din PIB, cu un procent de 5,7%.
Toate acestea duc la una dintre cele mai scăzute speranțe de viață din UE și ne fac să trăim cu șase ani mai puțin decât media europeană, o durată pe care pandemia de Covid-19 a micșorat-o cu alți 1,4 ani. Principalele cauze de deces în 2020, arată raportul anterior menționat, au fost boala cardiacă ischemică (19,1%, peste dublu față de media UE), accidentul vascular cerebral (16,3%), cancerul pulmonar (3,9%), colorectal (2,5%) și cancerul la sân (1,4%).
Sunt statistici îngrijorătoare, dar există și soluții care pot contribui la diminuarea acestor procente
Evaluarea periodică a stării de sănătate prin vizite la medic, analize, investigații reprezintă un prim pas către îmbunătățirea stării de sănătate a populației. În România, mentalitatea populației este mai degrabă îndreptată spre a trata atunci când apare o problemă, decât a preveni, cu toate că, un sistem bazat pe prevenție are multiple beneficii, de la evitarea sau menținerea sub control a bolilor, la degrevarea spitalelor de stat și costuri mai mici, atât pentru indivizi, dar și pentru stat.
O soluție care poate funcționa sunt abonamentele medicale oferite de companii angajaților ca beneficiu extra-salarial, care oferă acces în cadrul rețelelor private de sănătate la servicii de prevenție. Spre exemplu, în România sunt aproape 4,5 milioane de angajați în mediul privat, potrivit PALMED, Analiza impactului economic și social al furnizorilor privați de servicii medicale din România. Dintre aceștia, în ultimii 5 ani, 1,4 milioane au accesat serviciile MedLife prin intermediul abonamentului pus la dispoziție de compania în care lucrează, adică 1 din 3 angajați din mediul privat.
Femeile, în rândul cărora sunt prevalente cancerul mamar și cancerul de col uterin, reprezintă categoria de abonat cea mai activă: în ultimii 5 ani, aproape 200.000 de femei au folosit abonamentul medical MedLife pentru prevenție și au efectuat peste 350.000 de consultații ginecologice și aproape 500.000 de analize de laborator.
De altfel, ginecologia e pe locul I în topul clasamentului specialităților accesate prin intermediul abonamentelor medicale. O veste bună, dacă luăm în considerare că în 2014, doar un sfert dintre femeile cu vârsta cuprinsă între 20 și 69 ani declarau că au făcut screeningul pentru cancerul de col uterin în cei doi ani precedenți (comparativ cu media UE de 62%, pe baza datelor disponibile). Cu cât au acces mai ușor, chiar prin intermediul locului de muncă, cu atât cifrele privind depistarea cancerului de col uterin se pot îmbunătăți.
Tot în același registru, peste 21.000 de femei însărcinate au realizat controale și analize specifice în Sistemul MedLife. Pe lângă acces la aproximativ 300 de tipuri de analize, ecografii 3D și 4D sau acces direct la consultații de specialitate și investigații ultraspecializate, ele pot avea parte de asistență pre și post natală prin intermediul anumitor abonamente..
O altă categorie de pacienți care apelează frecvent la servicii de monitorizare și prevenție prin abonament sunt copiii. Din 2017 până azi, aproape 50.000 de copii au ajuns în cabinetele medicilor din rețea și au efectuat peste 310.000 de consultații de pediatrie. Pe termen scurt, asta se traduce printr-o dezvoltare sănătoasă și armonioasă și, inclusiv, mai puține absențe la școală. Pe termen lung, contribuie pozitiv la dezvoltarea socio-economică a întregii țări, căci sănătatea bună a copilului e cheia către un adult sănătos, după cum spune un studiu publicat de World Health Organization, încă din anul 1980.
Abonamentul medical este un instrument care încurajează prevenția și crearea unei rutine medicale. Având acces la zeci de consultații și analize, stabilind o relație cu un doctor, dispare frica și se naște încrederea.
Mirela Dogaru, Director Comercial MedLife Group
Piața abonamentelor medicale a crescut considerabil din 2010 încoace, până în punctul în care abonamentele au ajuns cel mai apreciat beneficiu extrasalarial non-cash, după bonurile de masă. MedLife este liderul acestei piețe, cu oferta sa de pachete de prevenție și profilaxie de care beneficiază 768.000 de angajați din România, din cadrul a 8.000 de firme.
Prin intermediul unui abonament MedLife, pacientul are acces într-un sistem integrat, unde poate beneficia de investigațiile de care are nevoie. De asemenea, vine în sprijinul său și aplicația mobilă unde pacientul poate verifica tot dosarul medical, poate efectua mai ușor programări, avînd acces și la un hotline medical disponibil 24/24 ore.
****
Acest articol face parte din demersul RoMâine, inițiat și susținut MedLife, furnizorul național de sănătate al României.
RoMâine este un efort comun de însănătoșire națională, care se realizează cu grijă, respect, încredere, speranță și empatie. O Românie mai bună are nevoie și de o economie puternică, care se construiește alături de oameni sănătoși. MedLife susține dezvoltarea economică și a mediului de business local, prin abonamentele medicale pentru companii și IMM-uri.
Cu ajutorul abonamentelor medicale MedLife, 768.000 de angajați din 8.000 de companii au acces la servicii de prevenție și profilaxie, într-o rețea de aproape 700 de unități proprii și partenere, la nivel național, unde mii de medici, asistente și infirmieri sunt acolo pentru a-i ajuta, zi de zi.
Intră pe https://www.medlife.ro/servicii-companii și află mai multe detalii.