Telemedicina presupune furnizarea serviciilor medicale prin intermediul tehnologiei de comunicații, care facilitează schimbul de informații dintre medic și pacient în vederea stabilirii unui diagnostic, a unui tratament și a prevenției diferitelor tipuri de boli și răni, conform Organizației Mondiale a Sănătății.

Într-un limbaj mai puțin tehnic, telemedicina înseamnă întâi de toate că poți să ai parte de o opinie medicală din fața unui laptop sau telefon, fără să te deplasezi într-o unitate de profil. În clinica online MedLive, o consultație are o durată medie de 20 minute și presupune o discuție cu medicul specialist pentru realizarea anamnezei, întrebări și nelămuriri pe care i le poți adresa medicului și recomandări din partea lui pentru investigații suplimentare, dacă este cazul.

Comisia Europeană a vorbit încă din 2008 despre importanța acestui tip de serviciu, iar în 2012 a și lansat un plan de acțiune cu privire la acordarea asistenței medicale de la distanță, unul care să devină cadru pentru statele membre. În România, telemedicina a devenit o opțiune și s-a dezvoltat în 2020, după izbucnirea pandemiei de Covid-19.

În primul an și jumătate de pandemie, aproape 252 spitale s-au transformat în centre de suport pentru gestionarea COVID-19, din numărul total de 375 spitale publice, iar medicii de familie au eliberat cu 56,2% mai puține bilete de trimitere comparativ cu perioada anterioară. Alături de restricțiile de mișcare, asta a redus drastic accesul la serviciile medicale de bază. Pentru a ameliora situația, atât sistemul public de sănătate, cât și cel privat, au introdus posibilitatea consultațiilor online. De la sfârșitul lui 2020, până în aprilie 2022, în timpul stării de urgență și de alertă, pacienții au putut chiar să primească rețete online, fără cardul de sănătate, și-au putut monitoriza afecțiunile cronice sau să ia trimiteri către specializările de care aveau nevoie.

În ultimii doi ani și jumătate, sistemul medical privat din România a dezvoltat constant acest tip de serviciu, de la sesiuni de consultanță online puse la dispoziția pacienților imediat după izbucnirea pandemiei, la adevărate clinici online. Exemplu MedLife, care după ce în martie 2020 lansa serviciul de consultanță medicală online prin videoconferință, acum oferă posibilitatea accesării de servicii în clinica online MedLive, în care sunt disponibili peste 150 medici, care acoperă mai mult de 40 de specializări.

Cererea pentru consultații la distanță, în creștere

„Am acceptat această provocare cu inima strânsă, dar și cu curaj, deoarece a fost o soluție oarecum „disperată” pentru vremuri disperate. Ne-am adaptat din mers la nevoile pacienților și faptul ca încă mai sunt solicitări pentru consiliere la distanță, când contextul epidemiologic nu o mai impune, arată ca oamenii au dobândit încredere în această opțiune”, spune Dr. Miserciu Ana Maria, Medic Specialist în Medicină Generală la MedLife Genesys, care a oferit consultații online încă din 2020.

Ea mai spune și că pacienții sunt din ce în ce mai deschiși la a intra în clinica online, lucru confirmat și de cifre. Un sondaj MedLife realizat anul trecut a arătat că 1 din 3 români apelase la consultații în regim online. În plus, în ianuarie 2022 numărul consultațiilor online în clinica MedLive înregistra o creștere de 47% față de luna decembrie 2021.

Cele mai solicitate specialități în clinica online, pentru care pacienții caută să își facă programări, sunt: medicină generală, endocrinologie, pediatrie, dermatologie, medicină internă sau alergologie.

Sunt solicitări frecvente pentru problemele aparatului respirator și digestiv, pentru care „oamenii au încredere în recomandările “per primam” și de cele mai multe ori așteptările nu le sunt dezamagite”, după cum adaugă Dr. Miserciu. 

Dar mai mult de atât, consultațiile la distanță pot fi esențiale în viața bolnavilor cronici, pentru care monitorizarea stării de sănătate presupune vizite la medic recurente – o dată pe lună, la trei sau șase luni.

Pentru ei pare să se fi inventat această modalitate. O mare parte din ei sunt vârstnici și nu preferă să aștepte pe la cabinetele medicilor. Un bolnav cronic stabil este ușor de gestionat, iar varianta online chiar ușurează situația, atât pe a lui, cât și pe a medicilor. Recomandăm prezentarea în persoană la consultație fizică în situația în care intervine vreo schimbare de status – în rău, evident.

Dr. Miserciu mai explică

Acces rapid de oriunde, din țară sau din străinătate

Avantajul cu un aport masiv în succesul acestui serviciu e accesul rapid la un medic specialist. Pe scurt, consultațiile în clinica MedLive funcționează așa: dacă ai deja cont de client MedLife, îl accesezi din aplicație sau pe site; dacă nu, te înregistrezi din aplicația mobilă sau de pe site. Faci programarea propriu-zisă, pentru care alegi specialitatea, medicul, ziua și ora dorite. Dacă nu te descurci, sună în Call Center, 0219646 sau +4021408400, unde te va ajuta un operator.

Apoi, primești pe e-mail sau prin SMS atât link-ul de plată a serviciului solicitat, cât și datele de acces către consultația online, prin aplicația Zoom. Nu e nevoie să îți faci cont Zoom, iar pe laptop nici nu e nevoie să descarci aplicația (pe telefon, da). La final, ai acces la raportul medical întocmit de medic, tot în contul tău MedLife. Astfel, în câteva minute rezolvi ceea ce în mod obișnuit ar presupune timp pierdut pe drum sau în sala de așteptare.

Clinica online MedLive este, așadar, atât un tip de serviciu accesibil de oriunde, disponibil abonaților MedLife și neabonaților deopotrivă, cât și imaginea a cum evoluează medicina prin investiție și tehnologie. E destinat atât pacienților din țară, cât și celor din diaspora, care au nevoie de acces la o opinie medicală fără să depindă de asigurarea statului în care s-au stabilit ori au o situație pe care vor să discute cu un medic român, care îi înțelege imediat.

Telemedicina e, poate, cel mai important tip de serviciu medical care s-a dezvoltat în timpul pandemiei de Covid-19. Creșterile procentuale mari în numărul consultațiilor online din cadrul clinicii online MedLive se încadrează într-un ritm crescător la nivel mondial. De exemplu, între 2020 și 2021, procentul celor care au trecut prin cel puțin o consultație online a crescut la 71.6% în Spania, cel mai mare din Europa. Iar estimările Comisiei Europene spun că această piață va avea o creștere anuală de peste 14%, în anii ce vin.

România, însă, are nevoie de modificarea cadrului legislativ pentru a permite medicilor să acorde fără limitări consultații online și să elibereze rețetele necesare bolnavilor, însă până atunci, pacienții pot beneficia de o opinie medicală de la distanță, prealabilă consulturilor de specialitate efectuate în unitățile de profil.

*În conformitate cu prevederile legale, termenul de „consultație online” reprezintă o consiliere medicală prealabilă unui consult medical de specialitate realizat în cadrul spațiilor expres autorizate în acest sens.

Urmărește-ne pe Google News