Serviciile unui notar sunt de interes public și, deși acesta este considerat de lege ca fiind o autoritate publică, deține totodată statutul unei funcții autonome. Există numeroase acțiuni juridice de care poți beneficia atunci când apelezi la un notar. Acest articol își propune să abordeze în detaliu activitatea notarului public, calitățile unui notar profesionist și rolul esențial pe care îl întrunește acesta pentru buna funcționare a societății. 

Cum recunoști un notar public 

Un notar își desfășoară activitatea prin intermediul Legii nr. 36/12.05.1995 a notarilor publici și a activității notariale. Validitatea activității este recunoscută odată cu înscrierea în Uniunea Națională a Notarilor Publici din România (UNNPR) și distribuirea într-una dintre cele 15 Camere ale Notarilor Publici, Cameră pentru care a susținut un examen de intrare. Pentru a dobândi calitatea de notar public, este necesar ca persoana în cauză să îndeplinească mai multe cerințe, după cum urmează:

  • Este cetățean român sau al Uniunii Europene și are domiciului obișnuit în România, fapt dovedit prin documente eliberate de autoritățile române. În plus, trebuie să dețină un atestat de cunoaștere a limbii române;
  • Deține capacitate deplină de exercițiu, asumată printr-o declarație pe proprie răspundere prin care își ia asupra sa faptul că nu i-a fost restrânsă până acum capacitatea de exercițiu. Apoi, capacitatea este dovedită prin avize medicale și psihologice. Notarii cu vârsta de peste 75 de ani sunt obligați să prezinte anual un certificat medical care să ateste capacitatea de a-și exercita funcția în continuare;
  • Nu a săvârșit și nu a intenționat să săvârșească infracțiuni de serviciu sau alte infracțiuni, fapt atestat de cazierul judiciar ,,curat”. De asemenea, acesta trebui să dețină o bună reputație în domeniu, iar o scrisoare de recomandare din partea instituției de învățământ la care a absolvit este utilă;
  • Deține o diplomă de licență în domeniul dreptului, obținută în România sau echivalată și recunoscută de autoritățile române dacă a fost obținută în alt stat. Următorul pas este promovarea cu minim nota 7,00 examenul pentru obținerea calității de notar stagiar, concurs organizat de Institutul Notarial Român. Mai mult, acesta trebuie să ocupe funcția de notar stagiar 2 ani, timp în care participă la mai multe cursuri de pregătire teoretică și practică. Apoi, el trebuie să promoveze examenul de definitivat. Alte situații în care o persoană poate deveni notar public sunt ocuparea pentru cel puțin 6 ani a unei funcții din specialitatea juridică sau dacă a ocupat acum cel mult un an funcția de judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție. În ultima situație, nu este necesară susținerea unui examen, o cerere adresată ministrului justiției fiind suficientă.

Organizarea activității unui cabinet notarial în București

Activitatea notarială poate fi desfășurată sub două forme: într-un birou individual sau într-o societate profesională. În ambele situații, pe lângă notarul titular, există angajați cu studii superioare și personal auxiliar. Diferența este că, în primul caz, notarul public este singura persoană din birou care ocupă această funcție, în timp ce în cazul societății, notarul se asociază cu unul sau mai mulți notari publici pentru exercitarea acestei funcții. Doar în circumscripția Municipiului București și a câtorva județe din împrejurimi (Ilfov, Călărași, Ialomița, Teleorman, Giurgiu) activează 700 de notari publici. Cum îl identificăm pe cel cu experiență, care poate soluționa cu succes speța noastră? Există câteva indicii esențiale, pe care le dezvoltăm în cele ce urmează.

În ce constau serviciile notariale

Principala activitate a notarului este de a asigura circuitul bunurilor în spațiul economic, mai exact de a întocmi documente care respectă legile în vigoare evitând astfel potențialele litigii. În cazul în care sunt depistate nereguli, notarul are datoria de a înștiința clientul și de a propune o modalitate de soluționare a cazului. Rezolvarea poate veni în trei forme: 

  • Corectarea greșelilor dacă, în urma modificărilor, documentul nu a suferit o schimbare drastică;
  • Redactarea de către notarul public a unui nou document, în aceeași formă, dar cu informațiile valide;
  • Propunerea unui nou contract, dacă notarul concluzionează că prezentul document este nul sau că prezintă riscul apariției unui litigiu pentru clientul său.

Notarul public este în măsură să redacteze documente perfect legale, care să îl ajute pe client să beneficieze de un proces juridic fructuos. Oricând apar suspiciuni asupra legalității unui contract, contactarea unui notar pentru consultanță juridică este cea mai potrivită variantă. Pe de-o parte, specialistul îți va explica în termeni simpli jargonul profesional al domeniului juridic, astfel vei înțelege natura situației în care te afli. De cealaltă parte, notarul va sublinia greșelile pe care le conține contractul și îți va propune o anume abordare a situației. 

Alte acțiuni pe care le poate întreprinde notarul public sunt: legalizarea unor copii a actelor originale, a unor semnături și specimene de semnătură, efectuarea traducerilor, consultanță fiscală, desfacerea unor contracte, realizarea documentației pentru spețe de moșteniri, testamente și căsătorii, divorțuri, etc.

Află calitățile unui notar public profesionist!

Siguranța că am ales serviciile unui birou notarial profesionist vine din identificarea unor calități principale ale oricărui expert din domeniul juridic. Unele dintre ele pot fi identificate chiar din site-ul notarului, în timp ce pentru altele trebuie să programezi o întrevedere cu specialistul. Urmărește următoarea listă de 5 calități necesare unui notar public ce prestează servicii de înaltă calitate pentru clienții săi:

  1. Competență și cunoștinte solide de drept

Principala caracteristică pe care trebuie să o întrunească notarul este nivelul ridicat de cunoștințe în domeniul dreptului. Pentru a putea oferi servicii de cea mai înaltă calitate, notarul trebuie să dețină o cunoaștere profundă a legilor din România și modalitatea în care ele sunt aplicate, astfel încât să îți poată corela faptele cu anumite consecințe. Cunoștințele ar trebui să fie din ramuri diferite, atât din dreptul civil, cât și din dreptul comercial sau dreptul muncii. Un notar public competent este capabil să ofere consiliere juridică și fiscală clienților săi, astfel încât aceștia să poată lua decizii informate și să înțeleagă implicațiile legale ale tranzacțiilor pe care le efectuează. 

Experiența notarului în domeniul juridic poate fi intuită din anii petrecuți în birouri notariale și din numărul de clienți mulțumiți care au ales biroul său, deci din bogăția portofoliului. Cu cât mai multe distincții, premii și precizări în reviste serioase de profil, cu atât mai bine! Apoi, acordă atenție recenziilor, mai ales cele din Google, care nu pot fi moderate de notar. 

  1. Integritate și onestitate

Notarii publici sunt responsabili pentru autentificarea documentelor și a contractelor, precum și pentru alte acte legale importante. Prin urmare, este esențial ca un notar public să aibă o integritate fără cusur și să fie de încredere. Un notar public care este onest și transparent în privința practicilor sale va câștiga încrederea clienților săi și va fi văzut ca un profesionist de nădejde. De asemenea, un notar public trebuie să se asigure că documentele pe care le autentifică sunt autentice și că nu există niciun fel de fraudă sau falsificare.

Un alt semn de profesionalism este imparțialitatea față de speță. Singurele opinii acceptate pe care le oferă notarul sunt profesionale, din punctul de vedere al expertului către un client aflat în nevoie. Notarul trebuie să își trateze clienții cu respect, așadar discriminările de orice fel (pe bază de rasă, sex, religie, orientare sexuală, etc.) sunt ilegale și imorale. Sinceritatea este principalul aliat al unui notar profesionist. Acesta trebuie să comunice onest gravitatea situației, pentru ca părțile implicate să ia decizii în cunoștință de cauză. 

  1. Atenție la detalii

Un notar public ar trebui să aibă o abordare profesională și riguroasă în tot ceea ce face. Acest lucru include atenția la detalii și urmărirea unui proces clar și bine definit pentru autentificarea documentelor și a contractelor. Una dintre pietrele de temelie în încheierea unui contract în prezența notarului este ca profesionistul să se asigure că toate părțile sunt eficient informate cu privire la conținutul documentului ce urmează a fi semnat. Părțile trebuie să fie de acord asupra drepturilor și obligațiilor, clauzelor și consecințelor, în cazul nerespectării obligațiilor asumate prin semnătură. 

Ideal este să alegi un birou notarial care întrunește două condiții importante: disponibilitate și accesibilitate. Acest lucru presupune să alegi un notar public aflat în apropierea locuinței tale, pentru a ajunge la el rapid în cazul unei urgențe. În plus, este util să cunoști programul acestuia și dacă îți pune la dispoziție o metodă de soluționare a cazului fără o prezență fizică obligatorie inițială în cabinet. Unii notari oferă online un formular sigur în care poți încărca documentele pentru care ai nevoie de serviciile notariale. Specialistul va analiza cerințele tale și se va ocupa de rezolvarea lor, iar la final va trebui să te prezinți o singură dată în cabinet, pentru semnarea documentelor. 

  1. Comunicare eficientă și abilități de negociere

Abilitățile de comunicare sunt esențiale pentru interacționarea eficace și eficientă cu clienții. De multe ori, notarii publici se confruntă cu situații complexe sau sensibile și trebuie să fie capabili să comunice cu toate părțile implicate într-un mod clar și concis. Un notar public eficient ar trebui să poată clarifica toate aspectele legale ale unui contract sau a unei tranzacții și să ofere consiliere clienților săi în privința deciziilor pe care aceștia trebuie să le ia. De asemenea, notarul public trebuie să aibă abilități solide de negociere pentru a ajunge la un acord care să fie satisfăcător pentru toate părțile implicate.

La capitolul comunicare eficientă se încadrează răbdarea și înțelegerea de care beneficiază clientul unui notar cu adevărat profesionist. Este firesc să nu cunoști termenii tehnici ai domeniului juridic, motiv pentru care menirea notarului este de a-i explica pe înțelesul tău și să te ajute să înțelegi contextul și pașii ce urmează, în ritmul tău. 

  1. Etica și respectarea confidențialității

După ce notarul primește ordinul de numire în funcție, este momentul să depună un jurământ pe care își va baza întreaga activitate și anume: „Jur să respect Constituţia şi legile ţării, să-mi îndeplinesc cu onoare şi credibilitate publică, cu conştiinţă şi fără părtinire atribuţiile ce-mi revin şi să păstrez secretul profesional. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!”. Ultima parte este singura care poate suferi modificări, în funcție de credința religioasă a persoanei, însă principiul eticii se păstrează. 

Notarii publici trebuie să respecte un cod etic strict și să ofere servicii într-un mod imparțial și echitabil. Un notar public se asigură că documentele autentificate sunt corecte și că tranzacțiile se desfășoară într-un mod legal și etic. De asemenea, un notar public trebuie să respecte confidențialitatea clienților săi și să protejeze informațiile personale și financiare ale acestora. Notarii publici au acces la informații sensibile și confidențiale și trebuie să se asigure că acestea sunt protejate împotriva oricăror încălcări ale confidențialității.

Notarul public respectă un rol crucial în bunul mers al societății prin vegherea asupra legalității transferului de drepturi, bunuri și obligații între cetățeni. În plus, notarul are menirea de a preveni și elimina litigiile ce pot apărea pe parcursul unei înțelegeri. În final, este important să alegi un raport calitate-preț avantajos când vine vorba de onorariul notarului. Nu întotdeauna un cost mare este direct proporțional cu experiența notarului, însă poate fi un indiciu al calității serviciilor. Alege un notar public serios și implicat în rezolvarea speței tale, care își concentrează atenția asupra verificării legalității documentelor și asupra corectării lor, dacă situația o impune. Fie că ai nevoie de autentificarea unor acte, de desfacerea unor contracte sau de consultanță juridică, este esențial să alegi un birou notarial cu bune recenzii și recunoscut la nivel național!

Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!
 

Urmărește-ne pe Google News