În numeroase situații, date fiind condițiile în care o mașină este condusă, mediile în care este utilizată, păstrată atunci când nu este utilizată dar și alte împrejurări, jantele unei mașini se pot uza iar eficientă acestora poate scădea substanțial. Acestea se pot îndoi, în urma loviturilor, materialul se poate fisura sau deteriora, prin coroziune, sub acțiunea anumitor substanțe reactive și astfel, sunt necesare fie remedierea daunelor, fie înlocuirea cu totul a jantelor cu altele noi.
Atunci când jantele sunt doar îndoite, că urmare a loviturilor, ce pot apărea din diverse motive, de la accidente cu alte mașini până la acostarea de borduri sau altele elemente, nu este nevoie de înlocuirea lor ci doar de remediere îndoiturilor. Acest proces se poate face prin mai multe metode, cele mai cunoscute fiind îndreptarea la rece și îndreptarea la cald. Îndreptarea la rece presupune montarea jantei pe o presa hidraulică unde aceasta va fi îndreptată, adusă la forma normală, utilizând doar presiunea exercitată de presa. Prin acest proces, se păstrează toate proprietățile și calitățile jantei și ale materialelor din care aceasta este realizată.
Alternativ, îndreptarea la cald presupune îndreptarea jantei prin întâi încălzirea sa, aducerea materialului la o temperatură la care acesta să fie ușor îndreptat în forma dorită chiar și cu mâna liberă de către un mecanic. Acest proces însă poate afecta rezistența materialelor din care o jantă poate fi realizată precum și proprietățile acestora. Iar în cazul jantelor din aliaj, care nu doar că sunt mai ușoare decât cele din oțel dar în același timp, ajuta la disiparea mai rapidă și mai eficientă a căldurii rezultată în urma procesului de frânare. Astfel, frânele se vor raci mai rapid, aspect ajută la eficiența acestora și la a obține o durata de viață mai îndelungată.
În procesul de îndreptare, culoarea jantelor poate fi afectată. Acestea pot fi ușor zgâriate sau vopseaua va pica, se va coji, în special dacă este vorba despre vopsea de slabă calitate și desigur, dacă jantele sunt în primul rând vopsite, un lucru pe care nu mulți îl aleg. Și astfel, va fi necesară și revopsirea jantelor. Este deci indicat că pentru situațiile în care avem jante îndoite ce trebuie îndreptate, să alegem un service care se poate ocupa și de finisaje acestora după finalizarea procesului de îndreptare.
În schimb, atunci când jantele sunt deteriorate din alte cauze, că de exemplu atunci când apar fisuri sau aceste se corodează, este nevoie de aplicarea altor procese în remedierea lor, precum sudura. Fisurile pot apărea din mai multe cauze, fie datorită loviturilor, că în cazul accidentelor mai sus menționate, datorită faptului că jantele trebuie să suporte prea multă greutate sau pentru că acestea sunt deja vechi iar materialul a început să cedeze. Sudarea ajuta la umplerea spațiilor rămase goale practic și la readucerea jantei la forma inițială, normală. Există numeroase ateliere care realizează servicii de sudat fisura janta aliaj, la standarde înalte de calitate.
Cea mai bună variantă este însă întreținerea regulată a mașinii, prin aducerea acesteia la service și verificarea în detaliu a componentelor de bază, care ar fi cele mai expuse la uzură și la daune din exterior, asemeni roților, de la jante și anvelope până la frâne și suspensii.
Luând în considerare toate procesele ce trebuie realizate în ceea ce privește reparațiile de la nivelul unei jante, atât costurile cât și timpul de așteptare pot fi destul de mari. Dacă vorbim și despre vopsirea acestora, chiar și realizată în condiții moderne și eficiente, este bine ca jantele să fie păstrare cel puțin o zi într-un mediu special, astfel încât vopseaua să adere bine să suprafață și să se usuce.
Și după cum am spus, deși nu mulți preferă jantele vopsite, acestea oferă mai multe avantaje. Fie că vorbim despre cele din oțel, din aluminiu sau din aliaj, un strat de vopsea le va oferi mai multă rezistență atât la acțiunile fizice cât și chimice, de la lovituri și zgârieturi până la acțiunea umidității conținute sau a diverselor substanțe ce pot afecta metalele. Există așadar o serie de procese ce sunt urmate și pentru asta, de la pregătirea jantei până la finalizarea vopsirii.
Unele persoane aleg și vopsirea jantelor după ce acestea au fost recondiționate în urma anumitor probleme, precum îndoituri sau coroziune. Este așadar obligatoriu și procesul de sablare, care este practic o finisare brută a suprafeței jantei, urmată de finisaje în detaliu, tratarea acesteia cu substanțe speciale, care să elimine uleiuri, grăsimi, diverse substanțe ce pot afecta aplicarea stratului de vopsea și nu în ultimul rand, aplicarea vopselei sau alternativ, a lacurilor alese, pentru protecție.
Sudura este așadar cea mai eficientă metodă de remediere a fisurilor ce pot apărea la nivelul unei jante auto, indiferent de motivul apariției acestora. Realizat în cadrul unui service de calitate, va reoferi jantei rezistența și proprietățile dorite.