Puține piețe cristalizează mai bine natura turbulentă a economiei românești în timpul pandemiei decât afacerea cu închirieri auto.
Industria arată cum deciziile economice luate în 2020 continuă să aibă implicații serioase în 2021. În timp ce majoritatea celorlalte industrii au cunoscut fluctuații mai puțin severe, în afacerile cu închirieri auto se aplică aceeași dinamică de bază.
La nivel național, închirierile de mașini au scăzut cu 40% față de vârfurile lor de vară
În primăvara și vara anului 2020, industria de închirieri auto se afla într-o stare de colaps, deoarece oamenii nu mai călătoreau. Cu un exces de mașini, o ofertă de închirieri mult mai mare decât cererea, prețurile au scăzut, marile companii de închirieri auto au vândut mii de vehicule, iar unele au dat faliment.
Prețul închirierii unei mașini în România a fost cu 23% mai mic în mai 2020 decât era înainte de începerea pandemiei
După un an și sute de mii de vaccinuri mai târziu, românii erau gata să călătorească din nou, dar industria de închirieri auto a rămas blocată de flotele sale diminuate. Și s-a confruntat cu provocări care alimentează rapid aceste flote, deoarece producătorii de automobile se confruntau cu propriile constrângeri de aprovizionare din cauza restituirilor producției în 2020.
În al doilea trimestru al acestui an, de exemplu, flota combinată de SwisoRent Bucuresti și SwisoRent Ploiești, cele două mari centre de închirieri auto https://swisorent.ro/inchirieri-auto care raportează date publice, a fost cu 200 de mașini mai mică decât în al doilea trimestru al anului 2019 – o scădere de 30%.
Prețurile din primăvara anului 2021
„În primăvara anului 2020, nimeni nu știa cu adevărat la ce să se aștepte”, a declarat Tiberiu, manager flotă auto la SwisoRent și fost executiv într-o mare companie de închirieri. „În cei 15 de ani de activitate în această industrie, nimeni nu a văzut vreodată așa ceva. Am văzut cicluri, recesiuni, vârfuri și scăderi, dar nimic de genul acesta. Băieții care au trebuit să ia marile decizii strategice nu au avut niciun precedent”.
Dar, în cele din urmă, „cererea a revenit mult mai repede decât cred că oricine a anticipat, mai ales în perioada vacanțelor”, a spus el.
Odată cu creșterea cererii și cu oferta de autoturisme în continuare scăzută, companiile de închirieri auto au crescut prețurile. La vârful din 19 iunie al acestui an, prețul mediu al unei mașini de închiriat, fără taxe și taxe, a fost de 40 de euro pe zi, conform aplicațiilor de transport, de la mai puțin de 25 de euro la începutul anului.
Dar prețurile ridicate au un mod amuzant de a se rezolva, cel puțin într-o oarecare măsură. Cei care iau în considerare închirierea se vor juca cu diferite moduri de transport, dacă mașinile de închiriat devin foarte scumpe. Unii ar putea decide să-și optimizeze itinerariul folosind un mix de servicii de taxi sau transport public pentru a se deplasa.
Acest lucru este cu atât mai adevărat pentru călătorii de agrement, care tind să fie mai sensibili la preț, decât călătorii de afaceri.
„Dacă oamenii nu își pot permite, se vor adapta”, a spus Tiberiu, manager flotă auto la SwisoRent. „Banii nu sunt infiniți; trebuie să iei decizii pe baza banilor pe care îi ai. Vezi detalii espère Swiso Rent aici : https://swisorent.ro/despre
Calculul pe care îl fac consumatorii pentru vacanța lor ar putea fi supapa de eliberare pentru presiunile de preț reîncărcate.
Între timp, sosirea variantei Delta ar fi putut reduce anumite călătorii planificate, în special călătoriile de afaceri, reducând cererea. Iar sfârșitul sezonului aglomerat de călătorii de vară și reconstrucția treptată a flotelor de închirieri auto au adus piața înapoi în ceva mai aproape de echilibrul său normal, deși doar oarecum mai aproape de normalitate.
Sursa foto: pixabay.com