Dincolo de îmbătrânirea corpului profesoral, educația din țara noastră se confruntă și cu o „îmbătrânire” a metodelor de predare. La clasă, noile tehnologii sunt văzute, de cele mai multe ori, drept o amenințare, și nu ca noi instrumente care pot transforma procesul educațional într-unul mai eficient, plăcut și atractiv pentru noile generații.
Însă, în tot acest context, platformele de e-learning care utilizează noi tehnologii, precum Inteligență Artificială și Realitate Augmentată, pot reprezenta o parte importantă a soluției.
Profesorii petrec 11 ore pe săptămână în activități de pregătire
Având în vedere diminuarea resurselor umane din sistemul educațional, este cert că o parte a soluției va fi reprezentată de eficientizarea programului acestora. În prezent, un profesor petrece, în medie, 11 ore pe săptămână în activități de pregătire.
„Utilizarea eficientă a Inteligenței Artificiale ar putea reduce acest timp la doar șase ore. Totodată, cu ajutorul AI, profesorii nu doar că vor aloca mai puțin timp pregătirii materialelor, dar acesta va fi utilizat mai eficient, ajutându-i să vină cu planuri de lecții și abordări mai bune, adaptate noilor generații”, afirmă Gabriela Carata, Education Product Director în cadrul High-Tech Systems & Software.
Potrivit unui studiu recent realizat de către McKinsey în cadrul unei cercetări în parteneriat cu Microsoft, până la 40% din programul de lucru al profesorilor este consumat pe activități care ar putea fi automatizate cu tehnologia disponibilă în prezent.
„Este cert că țara noastră se va confrunta cu o problemă majoră în ceea ce privește resursa umană din educație. Pentru a contracara cu succes acest pericol, este important să ne uităm încă de pe acum la activitățile repetitive ale profesorilor și la cum îi putem elibera de acestea. Profesorii trebuie să-i mentoreze pe elevi, să-i provoace intelectual, să le insufle curiozitatea despre ceea ce se întâmplă în jurul lor. De restul activităților repetitive se poate ocupa, mult mai eficient, o platformă de e-learning cu Inteligență Artificială”, adaugă Gabriela Carata.
În cadrul companiei High-Tech Systems & Software, Gabriela Carata se ocupă de dezvoltarea mindclass, platformă de e-learning care utilizează tehnologii noi, precum Inteligența Artificială și Realitatea Augmentată, și care este dedicată atât mediului educațional cât și celui corporate.
„Lipsa de resurse umane nu reprezintă o problemă doar pentru sistemul public de educație. Și în ceea ce privește mediul corporate, accesul la traineri, precum și costul acestora cu transportul, acomodarea și fee-ul de training, face ca procesul de dezvoltare continuă să fie greu accesibil. Peste toate aceste provocări, adăugăm și faptul că, în cazul unui program clasic de training, activitatea într-o companie sau într-un departament al companiei trebuie să încetinească sau chiar să se oprească, astfel încât managerii se gândesc de două ori înainte de a propune un training intern”, adaugă Gabriela Carata.
Utilizarea unei platforme de e-learning răspunde în mod optim tuturor acestor provocări. Cei mai apreciați traineri sunt doar la un click distanță, fără ca o companie să fie nevoită să acopere costurile cu transportul și cazarea acestora. Mai mult decât atât, un program de training online poate fi accesat oriunde și oricând, de pe telefon, tabletă sau laptop. În final, elementele de gamificare ale platformei mindclass transformă întregul proces de învățare, făcându-l mai atractiv pentru cursanți.
În momentul de față, platforma mindclass este utilizată atât de companii, precum grupul Dr. Max sau PRO TV, dar și de instituții publice din România, precum Curtea de Conturi.
Cum transformă Inteligența Artificială și Realitatea Augmentată procesul de învățare
„Prin intermediul serviciilor noastre de dezvoltare de conținut, care utilizează Inteligența Artificială, transformăm conținutul educațional scris în conținut video premium, cu posibilitatea verbalizării acestuia în majoritatea limbilor existente.
Mai mult decât atât, folosind elemente de Realitate Augmentată, conținutul educațional atinge un nou nivel de interactivitate, iar cele peste 750 de cursuri prezente pe platformă asigură un grad crescut de diversificare în funcție de obiectivele de business ale companiilor, cât și de interesele utilizatorilor.
Nu în ultimul rând, monitorizarea progresului cursanților poate oferi atât profesorilor de la clasă, cât și companiilor, date valoroase privind evaluarea și îmbunătățirea constantă a proceselor de dezvoltare si a materialelor educaționale”, adaugă Gabriela Carata.
În concluzie, adoptarea noilor tehnologii în procesul educațional poate reprezenta o soluție optimă pentru eficientizarea programului profesorilor și al trainerilor, oferind totodată cursanților o experiență îmbunătățită de învățare.
„Ne-am obișnuit ca sistemul educațional din Romania să fie destul de conservator. Însă, adevărul este că tehnologia din prezent schimbă din rădăcini realitatea din jurul nostru. Fiecare dintre noi trebuie să fie pregătit pentru a face față acestor schimbări, iar o platformă de e-learning care utilizează tehnologiile emergente în procesul educațional este soluția optimă cu ajutorul căreia ne putem asigura că ținem pasul cu avansul tehnologic”, adaugă reprezentanta mindclass.