Dacă te-ai mutat într-un bloc nou construit și ești printre primii cumpărători, toate serviciile cu întreținerea spațiilor comune vor fi facturate de dezvoltator, inclusiv utilitățile (apă, lumină, gaze, salubritate, etc.). Partea bună este că dezvoltatorul va avea interesul să întrețină curățenia pentru ca potențialii cumpărători să fie plăcut impresionați. Evident, acest interes va fi direct proporțional cu mărimea numărului de proprietăți deținute. Pe măsură ce acestea se vor vinde, se va observa și o scădere a standardelor de servicii dar și de disponibilitate în comunicare. Partea mai puțin bună este că facturarea serviciilor de către dezvoltator nu este transparentă, fiind pus în situația de plăti cât ți se cere, fără a cunoaște valoarea propriu-zisă a cheltuielilor dezvoltatorului.
În cazul în care blocul nou construit face parte dintr-un ansamblu rezidențial, deja vorbim de sume semnificative la întreținere, sume care de obicei nu sunt luate în calcul în momentul achiziției. Vei avea cheltuieli cu paza, cu grupuri de pompare a apei, cu instalații de încălzire a apei, cu întreținerea spațiilor verzi și a locurilor de joacă, iluminatul exterior al spațiilor comune, salarizarea angajaților inclusiv a conducerii asociației de proprietari, etc.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_b5bcf3428e5e332e4b8fd98722a7b7f1.jpg)
Imaginează-ți că unele ansambluri rezidențiale sunt de fapt mici cartiere de locuințe, care se întrețin singure, fără a avea însă o primărie cu buget de la stat. Bugetul este cel al proprietarilor, ce plătesc pentru servicii care în blocurile vechi sunt administrate gratuit de primărie.
În acest context, multitudinea serviciilor care trebuie gestionate, dar și comunicarea cu multitudinea proprietarilor care vor avea tot felul de nevoi, solicitări, propuneri, etc. necesită un timp și o specializare pe care dezvoltatorii rar o oferă. Există bineînțeles și excepții când dezvoltatorul este beneficiarul direct al plăților către furnizori, toate serviciile fiind oferite chiar de el, având monopol total asupra banilor proprietarilor (dezvoltatorul administreaza tehnic, tot el administrează și financiar, firma de curățenie este tot a lui, de pază la fel, de întreținere a spațiului verde tot a lui, de mentenanță a instalațiilor tehnice tot a lui, etc.). În aceste excepții, raportul de forță este atât de mare în favoarea dezvoltatorului încât nici chiar dacă este înființată asociația de proprietari, conducerea acesteia este captivă prin simplu fapt că orice conflict cu dezvoltatorul va duce la sistarea completă a serviciilor de care beneficiază proprietarii, generând un disconfort pe care nimeni nu dorește să și-l asume.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_c5f50f93ec8f5f78da45765e8edd909f.jpg)
Și atunci cu ce și când te ajută înființarea asociației de proprietari?
Din momentul în care există cel puțin 3 proprietari diferiți, aceștia pot înființa asociația de proprietari. Dacă sunt doar 3, este clar că înființarea se poate face doar cu acordul dezvoltatorului, acesta fiind unul dintre cei 3 și având majoritatea proprietăților și implicit a voturilor (chiar dacă este limitat la 50% în total voturi). Ține cont și că numărul membrilor din conducerea asociației de proprietari este de cel puțin 3 (2 membri ai comitetului executiv + președintele). Mai sunt și alte informații importante pe care trebuie să le ai în vedere, îți recomandăm să apelezi la profesioniști cu experiență nu doar in instanță dar și în administrarea și cenzoratul asociațiilor de proprietari https://administratorscaridebloc.ro/contact/ pentru a beneficia de servicii complete de înființare.
De ce să înființezi asociația? Pe scurt, pentru că îți conferă protecție legală ție ca proprietar. Din momentul în care există o entitate juridică pentru administrarea proprietății comune, există prevederi legale specifice despre cum trebuie ținută contabilitatea, cine și unde arhivează documentele justificative, despre timpii maximi de răspuns la sesizările proprietarilor, inclusiv sancțiunile aferente și instituțiile de control. În plus, tot legea prevede și gradele de calificare profesională necesare administratorului și cenzorului, precum și detalierea responsabilităților acestora.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3db9ceba22009807773a69ea76e710ff.jpg)
Alegând o firmă de administrare competentă, poți câștiga un plus de confort prin faptul ca ai încrederea că plătești doar cât face, iar accesul la contul bancar al asociației este acordat unei persoane care să aibă un CV suficient de bun pentru a-l face credibil.
În continuare vom discuta și despre situația mai puțin fericită în care te-ai mutat într-un bloc vechi, care nu are constituită asociația de proprietari – așa numitele asociații de locatari. Deși sperăm să nu fie acesta și cazul tău, este foarte posibil să existe probleme cu furnizarea utilităților și cu încasarea banilor necesari pentru plata acestora. Neavând o formă de organizare legală, nu poate avea cont bancar. De aici intuiești probabil că toate plățile se fac cash. Toți banii adunați stau la un proprietar acasă, nu în contul bancar. Dacă acel proprietar pățește ceva, banii vor fi pierduți.
O altă problemă o reprezintă și lipsa fondurilor de rulment și de reparații. Orice reparație va trebui făcută prin colectarea unor sume semnificative de la proprietari, într-un termen foarte scurt.
Astfel, înființarea asociației de proprietari devine o necesitate. Vor fi cu siguranță și voci care se vor opune, iar procesul de înființare nu va fi unul facil. Totuși, pentru liniștea ta sufletească, merită să te implici pentru a iniția schimbarea, urmând ca apoi să beneficiezi de toate drepturile unui membru în asociația de proprietari sau de ce nu, chiar în conducerea acesteia.
Mai există și o a treia posibilitate, cea în care te muți într-un bloc vechi, dar cu asociație de proprietari deja înființată. În acest caz, poți avea șansa unei administrări moderne, în care proprietarii au acces online la documentele justificative care au stat la baza înregistrărilor contabile sau te poți găsi în situația în care lista de întreținere este întocmită cu pixul, iar administratorul este și președinte, și cenzor în același timp. Din păcate, în a doua variantă, vei fi nevoit să te implici, pentru a fi sigur că plătești doar cât este normal, fără alte costuri suplimentare.Pentru servicii complete de înființare, administrare și/sau actualizare, accesează https://administratorscaridebloc.ro/ sau sună-i direct la 0723281476.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_9735d6c18214ba671cab622350969ec4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_07e092e71fe335e4a6f66a6a1f13a1b8.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_b91d4d7dd563f3be43df7a76f9026f47.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_b22ec483f132d4330359d79cc5d2d813.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_1b793f98a5b92e2eaf16a0854c5976de.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_977ae7a613c185fff00174de53b4c553.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_d97766a322d5e233c8f10d9c526157a0.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_8f93aa321984730fce45c6d5437d00d5.jpg)