Flavia Popa, secretar general al BRD, spune că „și în al al 17-lea ceas”, banca vrea să ajungă la un acord cu un client, indiferent dacă procedura a ajuns în instanță sau este în executare. E drept, însă, că toți consumatorii ar trebui să știe că negocierea depinde de stadiul în care se află contractul, creditul sau care este istoricul de plăți și de întârzieri. „Când o bancă trimite dosare în executare, banca este obligată legal să constituie provizioane. E un cost în plus. De aceea, discuția dintre client și bancă, la momente de răscruce, este esențială, iar în cadrul CSALB poate fi găsită o rezolvare”, spune Flavia Popa.
Dacă întâmpini probleme financiare și dorești să negociezi cu banca poți completa o cerere direct pe site-ul www.csalb.ro. În maximum 15 zile banca răspunde dacă intră sau nu în negociere. În caz de acceptare a cererii, un conciliator CSALB va intermedia discuțiile dintre părți și, la final, va propune o soluție de rezolvare a problemei semnalate.
În cei peste 6 ani de funcționare, CSALB a înregistrat peste 10.500 de cereri din partea consumatorilor. Dintre cererile care pot face obiectul negocierii, cele mai multe se referă la diminuarea costului creditului: recalcularea dobânzii, diminuarea ratei/soldului creditului, eliminare/restituire de comisioane, reducerea marjei de dobândă etc.
Beneficiile totale obținute de consumatori din negocierile cu băncile și IFN-urile depășesc 6,5 milioane euro (în întreaga perioadă de funcționare a Centrului SAL Bancar). Valoarea medie a beneficiilor obținute de consumatori în 2021 a fost de 4.300 de euro pentru o negociere, în creștere cu 70% față de anul 2019 (2.500 euro).
Anul trecut, timpul mediu de soluționare a unei negocieri a fost de 33 de zile. Concilierea este gratuită pentru consumatori.