Până acum câțiva ani, de fapt, erau atât de puține grădinițe în România, încât listele de așteptare erau extrem de “pretențioase”, adesea intrarea făcându-se prin intervenții sau alte mijloace mai puțin ortodoxe. Părintele spera ca copilul său să poată intra măcar la o grădiniță alocată, să nu mai vorbim de grădinițele considerate “bune”, văzând pe bună dreptate în această instituție de învățământ un loc necesar creșterii și dezvoltării copilului său și, de asemenea, pentru a-și asigura, ca părinte, posibilitatea de a continuă muncă. Conform statisticilor, copiii din România care frecventează grădinițe sau servicii similare reprezintă doar un mic procent din populație, departe de procentul de 33% stabilit ca țintă pentru întreaga zonă europeană. Cercetările efectuate în diverse părți ale lumii, dar și în Europa, asupra potențialului de dezvoltare pe care grădinița îl reprezintă pentru copii de-a lungul vieții nu lasă îndoieli în acest sens. Copiii care frecventează grădinițe de calitate au șanse mai mari de a se afirmă în viață, atât din punct de vedere al procesului educațional școlar, cât și din punct de vedere al succesului individual.
Din nefericire, mulți părinți apelează la metodă încredințării copiilor mai degrabă bunicilor și rudelor decât instituțiilor de învățământ pentru prima etapă educativă din copilărie.
Fără îndoială, locurile din grădinițe sunt puține și este nevoie urgentă de o politică la nivel de stat care să sprijine familiile în acest sens. Din fericire, au apărut grădinițele particulare, iar Teddybar este o gradinita particulara Sector 1 de succes. Desigur, aceasta vine cu un cost, însă pe termen lung vorbim de o investiție care face toți banii. Părinții cărora pot evalua calitatea grădiniței și pot să vadă ce beneficii le sunt duse, în plus față de adoptarea măsurii de a-și lasă copiii cu bunicii sau alte persoane terțe.
Să fim sinceri, de câte ori v-ați trezit nevoit să gestionați situații în consilierea pedagogică în care bunicii nu puteau face altceva decât să supravegheze nepoți ce stăteau pur și simplu în fața unui televizor sau a unui ecran de calculator pentru ore în șir? În acest fel, trebuie să conștientizăm faptul că se pierd multe aspecte, pe care le putem defini că nevoi infantile importante: coexistența semenilor și nevoia de descoperire a mediului prin intermediul aspectului senzorial. Dar să vedem în detaliu avantajele înscrierii copilului la o grădiniță, în special una particulară.
Dezvoltarea senzorialității
Copilul mic învață substanțial prin dezvoltarea senzorială. Sunt experiențe foarte simple, dar foarte importante: atingerea, auzirea sunetelor, privirea, mișcarea, descoperirea sunt toate experiențe care se pot face cu maximă libertate într-o grădiniță.
Să ne gândim la una dintre cele mai simple, dar și cele mai creative activități, aceea de a împrăștia lucruri. Copilul găsește un recipient plin cu cuburi. Acesta trebuie să-l ia și să-l toarne într-o serie de recipiente mai mici sau pe jos: făcând acest gest simplu va trebui să experimenteze și să controleze trecerea unui material dintr-un recipient în altul sau dintr-un mediu în altul.
Ce se întâmplă în această experiență? În primul rând, copilul observă această masă de cuburi în interiorul recipientului transparent, apoi cu mâinile îl ia, îl atinge și îl transportă în alte recipiente mai mici. Făcând asta, simte ancel zgomot al cuburilor care, atunci când sunt scuturate, produc un sunet care acționează imediat asupra percepției auditive a copilului. În plus, copilul ia în mâna un cub, pur și simplu, pentru a-i simți duritatea, dimensiunea și într-un anumit sens și o anumită aromă dacă încă are obiceiul de a băga în gură. Printr-o astfel de activitate, ce poate dura de la 5 la 20 de minute, copilul mic reunește o serie întreagă de aptitudini individuale care stau la baza unor deprinderi din ce în ce mai dezvoltate.
La grădiniță, toate acestea sunt posibile pentru că grădinița este dotată în această logică. Există activități multiple precum a colora o foaie, a picta cu picioarele, a se juca cu diverse jucării, a pregăti ceva în bucătărie (în grădinițele particulare există și asemenea activități). Sunt activități cu fond senzorial care reprezintă premisa oricărei forme de învățare, precum și a putea să alerge, să danseze, să sară într-o încăpere protejată și sigură, unde nici măcar căderea nu reprezintă un pericol, unde nu există mobilier periculos și așa mai departe. Sunt oportunități unice, mai ales vara, când pot sta într-un spațiu deschis în care există jocuri bazate pe nevoile motrice ale copiilor, foarte importante într-o epocă în care mișcarea este de fapt una dintre cele mai importante experiențe de până acum. Toate aceste lucruri nu sunt făcute când copilul este lăsat cu o altă persoană. În schimb, la grădiniță, timpul este împărțit în cel mai fructuos mod, copilul având doar de câștigat.
Dezvoltarea atașamentului social
În interacțiunea cu alte fetițe și băieței, micuțul începe și el să se recunoască și începe să învețe formele de autoreglare socială prin comunicarea cu ceilalți. La grădiniță, copilul are cea mai mare capacitate de a gestiona independent conflictele cu semenii săi. Din acest punct de vedere, unul dintre cele mai explicite avantaje este tocmai întărirea abilităților lingvistice, întrucât nevoia de a comunica cu semenii le permite copiilor să iasă din acele forme excesiv de protectoare de comunicare adult-copil, care îi împiedică să se descurce. Copilul va învăța ce trebuie să facă pentru a comunica eficient și a se juca cu alți copii.
Mulți părinți sunt îngrijorați de anumite aspecte precum mușcăturile, ce sunt o prezență aproape inevitabilă. Educatorii de calitate știu să o gestioneze acest aspect punând interdicții clare, dar îndreptând copilul spre o nevoie de interacțiune care are doar consecințe benefice. Copiii care au reușit să frecventeze grădinițe de bună calitate pedagogică vor fi recunoscători atunci când, ca adulți, vor reuși să înfrunte viața din plin.