Vârful
crizei a fost în prima jumătate a anului 2020. După iunie 2020, atunci când
marile centre comerciale au început să se redeschidă vechile comenzi au
revenit. Dar, Artprint, la fel ca alte companii din domeniul tipografic şi ca
multe alte firme, a trebuit să trimită o parte din angajaţi în şomaj tehnic (nu
să îi disponibilizeze) şi, în acelaşi timp, managerii Artprint au găsit noi
canale de vânzări.
Rezultatul a fost că tipografia Artprint S.A. a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri cu numai 2,75% mai mică decât în anul 2019 şi a reuşit să păstreze o rată a profitului egală cu anul precedent. Ceea ce în sine este o performanţă într-o industrie afectată puternic de criza sanitară şi implicaţiile ei în economie.
Dar,
problemele industriei tipografice nu s-au terminat o dată cu anul 2020. Anul
acesta se anunţă şi el destul de dificil. Iar managerul Artprint, Cezar
Răsuceanu ştie că trebuie să rămână atent. „Am aplicat măsura privind
timpul parţial de muncă, astfel că niciun salariat din cei 140 ai tipografiei
nu va avea contractul de muncă încheiat, ci eventual suspendat”, declară
Cezar Răsuceanu.
În
continuare, există scăderi importante ale comenzilor în ceea ce priveşte
tiparul publicitar. Cel mai bun exemplu este că mari reţele comerciale, precum
Ikea sau Metro, au renunţat la editarea cataloagelor lor de prezentare. De
asemenea, în perioada de vârf a pandemiei vânzările de presă scrisă şi implicit
comenzile tipografice au scăzut.
Există însă
soluţii de compensare a pierderilor suferite. Managerul Artprint a decis cumpărarea
unei edituri, Publisol, care a lansat – într-un timp foarte scurt – titluri şi
serii de succes, traduceri sau reeditări inspirate: Colecţia FeminIn, Haralamb
Zincă, Ben Macintyre, Adevăraţii Porumbei. Ideea a pornit de la constatarea că
piaţa de carte nu a scăzut, ci a crescut în perioada pandemiei. De asemenea,
dezvoltarea editurii se va face prin adăugarea unui departament de carte pentru
copii.
În acelaşi
timp, compania a realizat investiţii şi într-un magazin online, pentru că
vânzările prin mijloace electronice au explodat şi există un interes tot mai
mare al consumatorilor de a cumpăra cărţi online, cu livrare la domiciliu.
Tipografia
Artprint a încheiat un ciclu investiţional început în anii 2016-2017. Cezar
Răsuceanu are în vedere ca în următoarea perioadă să ducă firma spre piaţa de
capital. „Avem deja o relaţie cu bursa, avem o emisiune de
obligaţiuni derulată cu succes în 2019, iar acum lucrăm la listarea companiei
şi la aducerea unui investitor strategic alături de noi, care este tot un fond
de investiţii românesc”, spune Cezar Răsuceanu. Artprint oferă
exemplul unei companii româneşti care reuşeşte să se reinventeze în momente de
criză