Cum știi că trebuie să fugi de o acțiune, un fond de investiții sau orice altă investiție care se poate duce pe minus
Felul în care alegi să îți investești banii este o poveste nesfârșită, cu provocările cunoscute legate de raportul dintre risc și beneficiu, dar și cu nenumăratele amănunte mai puțin predictibile de la caz la caz. Până și investițiile mai „dubioase” se pot dovedi cu sens în cele din urmă – adică, de exemplu, atunci când suma care poate fi pierdută este mică, iar beneficiul este uriaș. Există însă și situații în care ai de la început toate semnele că trebuie să te ferești cu orice preț de o investițe financiară cu evoluție impredictibilă, fie că e vorba de o acțiune, un fond mutual, forex, criptomonede sau alte asemenea. Iată-le mai jos pe cele mai importante trei:
1. Când își face publicitate la scară mare
Mulți își mai amintesc sloganurile de tip „Dormi liniștit, FNI veghează pentru tine” – unele deja intrate în folclor. Un astfel de model este cel mai adesea croit să eșueze din start. Motivul este că un fond de investiții nu va putea să susțină un buget prea mare de publicitate fără a-și afecta randamentele pentru clienții existenți, iar singurul mod de cheltuire eficientă este pe canale foarte bine nișate, nicidecum pe cele de mare audiență, ca și cum ar fi un bun de larg consum. În momentul în care ajungi să vezi prea multă publicitate pentru o investiție sau alta, în cazul cel mai „fericit”, vei ajunge să o plătești tot tu, printr-un randament mai mic decât la altele. În cazul mai puțin fericit, se va dovedi o escrocherie.
2. Când te caută la telefon
Când vreun broker te sună pe nepusă masă și te întreabă dacă ai auzit de acțiunea „X”, despre ce performanțe are și despre cât de bine merge piața pe care activează compania, poți să închizi liniștit telefonul, că n-ai pierdut nimic. Nu este exclus ca acțiunea chiar să crească apoi, după cum este destul de posibil și să scadă indiferent de conjunctura de piață, ca orice acțiune, în caz că fusese totuși supraevaluată. Un lucru este cer însă: atunci când bugetul de marketing include o operațiune mare de call-center – prin care clienții sunt sunați aproape la întâmplare pentru ca un procent foarte mic să poată fi în cele din urmă convinși – comisioanele vor fi mari, mult mai mari decât media pieței, și îți vor reduce din câștig sau adânci pierderea.
3. Când îți „garantează” un randament fulminant
În mod normal, vânzătorul unei acțiuni sau al unui portofoliu nu are voie să-ți promită un anumit randament. Adesea însă se găsesc subterfugii sau canale de comunicare mai greu de controlat, astfel încât să îți sugereze că vei avea de câștigat mai mult decât în altă parte, cu riscuri similare. Cel mai adesea, nu este adevărat. În primul rând pentru că nu prea se poate – indiferent cât de pregătiți și talentați ar fi, realitatea arată că puțini manageri financiari reușesc măcar să țină pasul cu media pieței. Aceia care totuși o fac în mod constant vor prefera să-și investestească mai degrabă banii proprii, pentru a păstra întregul profit mai degrabă decât un mic comision. Pe de altă parte, un istoric de succes poate fi un argument destul de solid, dar totuși cu o condiție: să reprezinte întreaga activitate a managerului financiar și nu doar o mică parte din portofoliu, care s-a dovedit mai norocoasă.