Pierderi uriaşe pentru producători
Industria producătoare de autoturisme a întâmpinat dificultăţi majore, mai ales în ultimele luni. Giganţi precum Toyota sau Volkswagen au anunţat reduceri de producţie în toate fabricile din cauza crizei de microcipuri, semiconductori şi piese pe bază de tranzistori ce se folosesc în majoritatea dispozitivelor electronice. În luna septembrie a acestui an, Toyota a anunţat că în loc de 900.000 de maşini va livra 540.000, iar VW a repornit producţia după vacanţă de vară cu doar un schimb, în cea mai mare uzină a grupului, din Wolsburg, acolo unde lucrează aproximativ 60.000 de oameni.
Malaysia, care este o verigă importantă a industriei mondiale de cipuri, nu pare să-şi revină prea curând din criza provocată de noul coronavirus, mai ales că în această ţară rata de vaccinare este foarte redusă, iar focarele forţează închiderea fabricilor în care se asamblează semiconductori.
Şi blocarea canalului Suez, în primăvara acestui an, a făcut şi mai dificilă livrarea de componente electronice din China. Chiar dacă nu a durat decât câteva zile, efectele asupra industriei auto au fost colosale.
Toate aceste provocări din industrie se materializează în costuri mai mari de producţie şi implicit în preţuri mărite pentru maşinile noi.
Preţurile maşinilor vechi au crescut şi cu 40%
Potrivit publicaţiei Business Insider, preţurile maşinilor second-hand au crescut cu până la 40%, în comparaţie cu anul trecut. Din ce în ce mai mulţi romani optează pentru maşini mai vechi, în principal din cauza timpilor mari de aşteptare pentru modelele noi, dar şi a bugetului mai mic pentru aceasta achiziţie, în vreme de pandemie.
Specialiştii de la Chestionare-AZ.ro, care au monitorizat cu atenţie piaţa auto în pandemie, spun că în această perioadă fără precedent oamenii şi-au modificat stilul de viaţă, au învăţat să fie mai precauţi în privinţa cheltuielilor mari, fiind mai reticenţi să facă tranzacţii importante în perioada de criză. Pentru că nu au mai fost dispuşi să-şi vândă maşinile vechi, s-a ajuns în situaţia în care oferta de maşini să fie mai mică decât cererea, ceea ce a condus la mărirea preţului acestora.
Un alt motiv al scumpirii este legat de persoanele care deţin maşini în leasing şi care, în mare parte, au ales în pandemie să le păstreze la încheierea perioadei contractuale, ceea ce conduce la limitarea stocurilor de automobile second hand disponibile. Totodată şi firmele de închirieri au ales să prelungească durata de exploatare a flotei deţinute, din cauza măririlor de preţ la maşinile noi, iar companiile care deţin autoturisme au fost şi ele mai prudente şi au ales să nu vândă vehiculele din aceleaşi motive.
După cum se ştie, o mare parte a maşinilor la mâna a doua din ţara noastră provin din import, iar restricţiile de circulaţie internaţională au provocat reducerea stocurilor de maşini de acest tip, scăzând foarte mult ritmul de achiziţii, faţă de anul trecut, atât la persoanele fizice, cât şi la dealeri.
Pentru că este o perioadă instabilă, atât cei care acum completează chestionare auto în vederea obţinerii unui permis, cât şi şoferii cu experienţa sunt sfătuiţi să aibă răbdare şi să amâne achiziţia unei maşini pentru câteva luni sau chiar un an, până când piaţa se va stabiliza.
Sursa foto: unsplash.com