Recent, un sondaj realizat la solicitarea Asociației Spirits România a arătat că doar 18% dintre părinți declară că sunt conștienți că adolescenții lor minori consumă alcool, majoritatea precizând că au aflat acest lucru direct de la propriii copii (83,62%). Prin contrast, potrivit studiului YRBSS 2022, 6 din 10 liceeni din România au declarat că au consumat alcool cel puțin 1-2 zile în ultimele 30 de zile. Majoritatea părinților (65,53%) cred însă că minorii lor au început să consume alcool abia după vârsta de 17 ani și indică drept motive ale consumului socializarea (36,99%) și influența prietenilor (33,90%). 

Referitor la aceste concluzii ale sondajului Spirits, Lucian Cismaru spune că este tot mai răspândită ideea potrivit căreia școala este singura responsabilă de educarea noilor generații, în timp ce părinții și copiii comunică din ce în ce mai puțin. 

Urmăriți mai jos interviul acordat de Lucian Cismaru, vicepreședinte al Consiliului Național al Elevilor, despre consumul de alcool la adolescenții din România.

În calitatea ta de vicepreședinte al Consiliului Național al Elevilor, ca fost președinte al Filialei București a CNE, dar, în special, ca elev și adoleșcent în România, ești conectat și știi foarte bine provocările, problemele, dar și la ceea ce le aduce adolescenților satisfacție și bucurie astăzi. Dacă ar fi să alcătuiești o listă cu pericolele la adresa dezvoltării normale, sănătoase a unui adolescent, pe ce loc s-ar afla consumul de alcool și de ce?

Lucian Cismaru, vicepreședinte al Consiliului Național al Elevilor:
Consumul de alcool s-ar  regăsi, cu siguranță, printre primele cinci pericole pentru dezvoltarea sănătoasă a unui adolescent, dintr-un motiv pe cât de simplu, pe atât de tragic. În țara noastră, consumul de alcool este normalizat; inclusiv consumul în cantități considerabile. În multe cazuri, dacă alegi să nu consumi deloc alcool vei fi categorisit drept un ciudat de către persoanele din jurul tău. Normalizarea creează iluzia siguranței, dând impresia tinerelor generații că nu pot păți nimic grav din cauza consumului de alcool. Acestei situații i se adaugă lipsa de tratare a subiectului în școli sau în familie, fiind considerat tabu și deci lăsând informarea la latitudinea elevului. De cele mai multe ori, elevul adolescent apelează la internet, unde, știm foarte bine, informația nu e mereu de calitate și de încredere. Astfel, mulți elevi consumă frecvent alcool în contexte sociale și ajung să privească alcoolul drept răul cel mai mic dintr-o listă lungă de substanțe psihoactive, necunoscând cu adevărat urmările pe care le poate avea asupra corpului și minții lor. 

Din experiența ta ca elev în București, dar și ca membru foarte activ și implicat al CNE, problema consumului de alcool este abordată suficient în școală? Și, mai ales, este acest subiect abordat cu onestitate sau rămâne tabu?

-Absolut deloc. Această problemă rămâne în continuare un subiect tabu, atât la școală, cât și în familie, ceea ce conduce la îndreptarea elevilor către alte surse de informare, de cele mai multe ori online, cu o credibilitate îndoielnică. Deși în ultimii ani au existat inițiative în acest sens, ele nu sunt nici pe departe suficiente și de multe ori nu ajung fix la cel mai vulnerabil grup-țintă, și anume elevii din mediul rural. Pentru aceștia, consumul de alcool, chiar zilnic, se observă în familie și devine normalitate. De aceea, este important ca tratarea acestei probleme să nu fie ceva de o oră și atât, ci să fie susținută de discuții la clasă și în familie despre acest subiect, care să completeze orele de biologie sau de chimie. 

Conform studiului ESPAD din 2022, 82,1% dintre adolescenții români de 16 ani consumaseră cel puțin o băutură alcoolică de-a lungul vieții. Adolescența este o perioadă a schimbării și fiecare generație are provocările sale specifice. Care sunt provocările generației tale? Crezi că unii adolescenți recurg la consumul de alcool pentru a face față acestor provocări sau consumă din alte motive? 

-În multe cazuri, problemele tipice adolescenței sunt accentuate de lipsa de consiliere sau de acces la informații de calitate, ceea ce poate împinge elevii spre consumul substanțelor psihoactive, în încercarea de a găsi o portiță de scăpare din cotidian. De asemenea, problemele în familie îi împing pe mulți adolescenți să recurgă la alcool, unii dintre ei văzând acest comportament chiar la părinții lor. Dar marea majoritate a adolescenților care au consumat alcool de-a lungul timpului nu au făcut-o din cauza problemelor personale, ci mai degrabă la petreceri sau alte contexte sociale, sub presiunea cercurilor de prieteni. 

Care consideri că sunt motivele pentru care adolescenții minori consumă alcool? 

-Pe lângă provocările vârstei și din familie, consumul de alcool în rândul minorilor are de multe ori loc la petreceri. Alcoolul este ușor de achiziționat. Banii sunt puși la dispoziție de către părinți, unii fiind chiar de acord ca minorul să-i folosească pentru a cumpăra băuturi alcoolice, iar magazinele nici măcar nu încearcă să prevină cumpărarea. Din acest motiv, coroborat cu lipsa de informare cu privire la riscuri, minorii consumă cantități considerabile, pe care le consideră normale și o fac și destul de des. Acest tip de comportament este de multe ori prezent și în familie, acela fiind primul loc în care consumul de alcool este normalizat și unde riscurile consumului sunt neglijate. 

Un studiu recent realizat în cadrul campaniei Suntem Mulți, la solicitarea Asociației Spirits România, a arătat, printre altele, că doar 18% dintre părinți declară că sunt conștienți că adolescenții lor minori consumă alcool. Prin contrast, potrivit studiului YRBSS 2022, 6 din 10 liceeni din România au raportat că au consumat alcool cel puțin una-două zile, în ultimele 30 de zile. Este o discrepanță semnificativă. Din experiența ta, care crezi că este explicația?

-Lipsa comunicării din familie. În România a prins din ce în ce mai mult contur filosofia conform căreia școala este singura responsabilă de educarea noilor generații, părinții fiind de multe ori exonerați în opinia publică de rolul crucial pe care-l joacă în dezvoltarea caracterului copilului lor. Astfel, în foarte multe familii din România, subiectele tabu despre care minorii ar trebui să fie informați sunt lăsate exclusiv în grija școlii. Părinții și copiii comunică din ce în ce mai puțin, iar aceasta este o realitate pe care oricine din sistemul de învățământ o poate observa cu ochiul liber. Elevii devin din ce în ce mai distanți, iar părinții consideră că este suficient să finanțeze (ceea ce le înlesnește copiilor accesul la alcool, printre altele) activitățile copilului lor, fără a fi implicați activ sau emoțional ori în educația acestuia. 

Consiliul Național al Elevilor ne este partener în ediția din 2023 a campaniei Suntem Mulți, de educare și prevenire a consumului de alcool în rândul minorilor. Desfășoară CNE și independent campanii de informare pe această temă în rândul elevilor? Care este abordarea voastră față de părinți și profesori pe acest subiect?

-Da, de-a lungul timpului, Consiliul Național al Elevilor, dar și substructurile acestuia de la nivel județean și școlar au fost implicate în diferite campanii de prevenire a consumului de substanțe psihoactive de orice fel. Ne-am concentrat pe informarea elevilor, aceasta fiind unica metodă prin care putem combate acest tip de comportamente cu adevărat. Ne dorim să formăm generații de elevi bine informate, care să poată distinge între real și fake news. De aceea, ne-am concentrat și pe formarea de formatori în multe dintre campaniile noastre, astfel încât informația să vină de la elevi către elevi. 

Cu privire la abordarea noastră față de părinți și profesori, îmi doresc să punctez că este deosebit de important să realizăm că școala este, mai presus de toate, o comunitate în cadrul căreia toată lumea învață, prin fiecare activitate desfășurată. Din acest motiv, în cadrul campaniilor noastre și nu numai, ne dorim să implicăm părinții și profesorii ca parteneri. Doar împreună putem face o schimbare de mentalitate cuprinzătoare și putem rezolva anumite probleme care persistă în sistemul de învățământ. În plus, sprijinul oferit de către profesori sau părinți prin experiența sau mijloacele materiale de care aceștia dispun este esențial în activitatea consiliilor școlare ale elevilor. 

În final, care ar fi sfaturile tale legat de combaterea consumului de alcool în rândul minorilor? 

-Pentru a combate consumul de alcool în rândul minorilor, este esențial ca nevoile lor să fie abordate în cadrul campaniilor. Consumul de alcool excesiv nu apare din neant și, deși poate părea că suntem la vârsta în care nu avem niciun fel de grijă, țin să punctez că tocmai reversul este adevărat. Viața adolescenților reprezintă de multe ori o avalanșă de confuzie generată de mediul școlar, prieteni și familie, dar și de personalitatea fiecăruia. Astfel, este important ca preocupările elevilor să nu fie ignorate, ba din contră, să reprezinte puncte principale de discuție în combaterea consumului de alcool în rândul minorilor. De asemenea, este foarte important ca părinții să comunice cu copiii. Nu este doar datoria școlii să facă educație. Exemplul și educația oferite de familie sunt de multe ori mult mai valoroase. Îndemnul meu este să nu mai tratăm consumul de alcool ca pe un subiect tabu, care nu ne privește, ci ca pe realitatea care ne afectează zilnic și care umbrește generații la rând. Așadar, principalul meu sfat este să fim deschiși la comunicare în ambele sensuri, tocmai pentru a contrabalansa experiența generațiilor trecute cu nevoile generațiilor tinere. 

Urmărește-ne pe Google News