Mai exact, trecerea contribuțiilor la salariat vine la pachet cu reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10% pentru ca impactul să fie neutru, iar veniturile angajaților să nu fie afectate.
Pentru ca angajații să nu aibă câștigurile nete la fel, companiile trebuie să majoreze salariile brute cu 22%.
Iar aceștia se pot trezi cu scăderea salariilor nete cu 6-10%.
Ajutor de minimis
Executivul a adoptat astăzi, însă, o schemă de ajutor de minimis prin care companiile care au astfel de persoane scutite să primească sume de la stat pentru compensarea diferenței de 6%.
Astfel, se regăsește pe ordinea de zi un memorandum cu titlul ”încadrarea schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea întreprinderilor care au angajaţi ce beneficiază de scutiri în baza art. 60 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în politicile economico-bugetare şi financiare ale statului român”.
Problema este că, fiind un ajutor de minimis, companiile trebuie să aplice pentru acesta.
Concomitent, Guvernul va amâna implementarea contului unic de plată a taxelor către stat de la 1 ianuarie la 31 iulie 2017.
Ce presupune schema
”Ulterior aprobării acestui memorandum, se va elabora și aproba schema de ajutor de minimis prin hotărâre de Guvern care va cuprinde și procedurile necesare de accesare a acestui tip de ajutoare de minimis de către întreprinderile care au angajați din domeniul IT (programatori), cercetare-dezvoltare, persoane fizice cu handicap grav sau accentuat și angajați sezonieri”, se arată în comunicatul Guvernului.
Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de minimis, în care se vor emite decizii de aprobare a cererilor pentru finanțare și vor fi efectuate plățile, este 2018-2020, iar numărul total estimat de beneficiari pe întreaga durată de valabilitate este de 8.760 de întreprinderi, cu o medie anuală de 2.920 de beneficiari.
”Ajutorul de minimis urmează să fie acordat sub formă de sume nerambursabile, alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor Publice, în baza unor decizii de aprobare a cererilor de finanțare. Bugetul total prevăzut pentru acordarea acestui ajutor de minimis este de 300 milioane lei, sumă repartizată în mod egal pentru cei trei ani calendaristici ai perioadei de valabilitate a schemei de ajutor.
Beneficiarii măsurii de finanțare trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe criterii, inclusiv cel de a avea angajați în baza unor contracte de muncă cu normă întreagă valabile în luna decembrie 2017, care beneficiază de scutiri în baza art. 60 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare”, se mai arată în comunicatul Executivului.