Școala9 a vorbit cu șapte elevi care au dat în anii trecuți Evaluarea Națională și a rezultat concluzia că examenul nu e un capăt de lume, dar necesită concentrare și pregătire.
„E o chestie pentru care m-am pregătit aproape doi ani”
Maya, elevă acum în primul an de liceu Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” din capitală spune că atmosfera de la simulare a fost una relaxată.. „A fost ca să fie”, crede eleva. Dificultatea subiectelor la simulare și la examen i s-a părut asemănătoare: „Depinde cât de pregătit ești până în punctul ăla, dar nu cred că are legătură cu dificultatea simulării sau a examenului. Dar mulți nu se pregătesc pentru simulare, pentru că nu o văd atât de importantă”, mai spune ea.
A luat simularea ca pe o experiență, iar la examen nu a mai avut emoții atât de mari: „Doar m-am gândit că o să treacă. Și e o chestie pentru care m-am pregătit aproape doi ani”.
Diferența de punctaj dintre cele două examene a fost una mare la Maya: la română a crescut de la 5 la 9,1, iar la matematică de la 7 la peste 8. În perioada dintre simulare și evaluare, a continuat să învețe și să se axeze pe ce și-a dat seama că nu stăpânește foarte bine.
Meditații intensiv: de două ori pe săptămână la română și de trei ori la matematică
Luca e tot clasa a IX-a, la Colegiul Național „Victor Babeș” din București. S-a speriat de nota pe care a luat-o în simulare la matematică și spune că după aceea a intrat într-un program intens de învățare: „M-am speriat foarte tare că am luat 6 și am început să mă pregătesc mult mai tare. În particular, evident. La mate mergeam la meditații de trei ori pe săptămână, iar la română de două ori”.
Legat de mitul că simularea e mai grea decât examenul în sine, Luca aprobă: „Subiectul de la simulare pentru mine a fost mai greu decât examenul final”. Crede că asta s-a datorat și întâlnirii cu acest necunoscut, examenul, dar și din cauza gradului de dificultate.
Yvett pe de altă parte, nu crede că asta e o regulă: „Simularea a fost mult mai ușoară la mate decât la examen. La română a fost fix invers: simularea a fost mai grea, examenul mai ușor”.
Acum învață la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” din Oradea în clasa a X-a. A luat note mulțumitoare și la simulare, însă asta nu a oprit-o din a învăța, dimpotrivă. Ea le recomandè elevilor de a XIII-a să rezolve modele de teste și să fie concentrați.
Uneori, notele de la simulare pot fi mai mari decât cele de la examen
„Să pună telefonul jos, să nu aibă niciun contact cu nimeni când rezolvă teste. Să stea acolo o oră jumate și să fie concentrat numai și numai pe test”, spune ea.
Nu tot timpul iese însă mai bine. Raluca pune pe seama emoțiilor rezultatele mai slabe la examen decât la simulare. A luat la română 9.10 în simulare și 8.75 în examen, iar la matematică 6.50 în simulare și 5 în examen.
„Am avut mari emoții pe care nu am știut în acel moment să le gestionez; în general nu îmi pot gestiona emoțiile cu ușurință, dar abia acum realizez că ele nu au făcut decât să-mi îngreuneze capacitatea de concentrare”, spune eleva.
Îngrijorarea, crede acum, a tras-o în jos: „Probabil notele de la simulări au fost mai mari pentru că știam că acolo nu e obligatoriu să îmi folosesc maximul potențial, pe când la examen mă stresam cu faptul că de asta depinde viitorul meu și trebuia să dau tot ce pot”.
Ce experiențe au mai avut și alți elevi și cum s-au raportat la ele, puteți citi în articolul complet aici.