Dupa inca un titlu national, Constantin Aur va participa, in Austria, la Raliul Waldviertel, etapa in Campionatul European. Campionul Romaniei a reusit sa treaca peste dificultatile financiare si sa obtina un bonus de buget, astfel ca isi va masura fortele cu mai toata elita pilotilor din Europa Centrala.
Ce inseamna aceasta participare la o etapa europeana?
Asteptarile sunt mari din partea presei, a fanilor, dar mai ales a sponsorilor. Trebuie mers tare, exista riscul unei iesiri in decor, dar stiu ca acest lucru nu trebuie sa se intample. Presiunea este mare, pentru ca nu avem voie sa facem o greseala care sa ne constranga la abandon. As fi vrut sa merg la doua etape, din care prima sa fie pentru o mai buna adaptare cu masina si cu atmosfera de concurs.
Ce asteptati ca rezultat?
Nu-i usor din punct de vedere psihologic, pentru ca ultima data am fost la un raliu, in afara Romaniei, in 1996 (n.r. in Bulgaria si in Grecia). Competitia este buna, dar nu este cea mai tare.
Cum sunt adversarii?
Sunt mari. Numarul modelelor WRC (World Rally Car) este ca la o etapa de Campionat Mondial. Concurenta este mare, iar ceilalti nu sunt presati de rezultat, pentru ca isi permit sa participe la mai multe etape internationale. Spre exemplu, Cehia va fi reprezentata de Roman Kresta, nominalizat de Skoda in echipa oficiala pentru Raliul San Remo (etapa in CM), Austria de Ralf Sperrer, iar Ungaria de Toth Janos, pilot care beneficiaza de un superperformant Peugeot 206 WRC. Au alta degajare, stare data de experienta mai mare. Per total, vreau sa fim in grupul „asa da”.
Cum este raliul?
E un raliu dificil. Este pe asfalt, dar nu asa cum este la noi, cu probe ca de „autostrada”. Este un traseu ingust, aderenta este mica, se poate sa si gasim ceva zapada, chiar si ceata, lucruri care reprezinta noutati pentru noi. La capitolul „premiere” putem trece si o proba de noapte, ceea ce la noi de mult nu a mai existat. Imi asum raspunderea asta.
Cat este bugetul pentru acest raliu?
Necesarul este undeva pe la 60.000 de marci. Nu este putin, dar ne permite sa nu mergem la limita. Sunt banii care se consuma efectiv. Taxa de inscriere inseamna 2.000 de euro. Cauciucurile costa cam 15-20 de mii de marci, echipa germana de service cam 10.000 DM, deplasarea celor din Romania cam tot atat, benzina de concurs face cam 700 – 800 de marci. Apoi se adauga uzura si reparatiile care se cifreaza undeva intre 20.000 si 40.000 de marci. Iar aceasta in conditiile in care nu exista accidente. Pentru ca altfel bugetul poate urca si la 100.000 DM. Dupa raliu, urmeza reviziile. La cutia de viteze ma costa 20.000 de marci, iar a motorului de doua ori si jumatate mai mult.
Cat conteaza pregatirea fizica?
Enorm. In urma cu doi ani, am inceput sa fac serios asa ceva. Dupa cateva ore de competitie, incepe sa apara oboseala la maini, apoi si la nivelul abdomenului si al toracelui. Alergam zilnic, cate 6 – 7 kilometri si rar se intampla sa sar cate o zi. Dupa care ma ocupam de mobilitate, lucram si cu greutati, intre 15 si 60 de minute. Acum, din pacate, am lasat-o mai moale. Si nu e bine. Nu obisnuiesc sa beau alcool, iar de dulciuri si grasimi ma ating foarte rar.
Cum ati inceput raliurile?
Mi-au placut de mic masinile si motoarele, iar primul contact a fost in scoala generala. Stau si ma gandesc ca, daca ar fi sa aleg un alt sport pe care sa-l fac, de performanta, as alege tot sporturile cu motor.
La ce varsta ati obtinut permisul auto?
La 17 ani si jumatate. Fara nici un fel de „pile”. Culmea este ca cei de la militie nu si-au dat seama si mi-au inmanat permisul inainte de varsta majoratului.
Familia va ajuta?
Am o mare sansa. Sotia este un mare fan si, ori de cate ori poate, vine la raliuri. Si fiicei mele ii plac raliurile. Vreau sa cred ca este suporterul meu si nu al altuia. Uneori a fost mai greu, dar am trecut impreuna si ne-am sprijinit reciproc.
Cum iti petreci timpul liber?
Imi place foarte mult sa joc sah. Nu sunt prefesionist, dar imi place sa joc, de fiecare data cand am ocazia. E drept ca o fac mai des iarna. Apoi imi plac foarte mult cainii. Am trei exemplare (un doberman si un dalmatian, dar si un maidanez femela) si eu sunt cel care se ocupa de miscarea lor.
Ce ti-ai dori pentru viitor?
Sa-mi pot permite sa particip selectiv la Campionatul National, doar la acele etape la care unul sau altul dintre sponsori are un interes mediatic. In rest, sa pot stange un buget important care sa imi dea voie sa concurez la cat mai multe etape din Campionatul Mondial.

Urmărește-ne pe Google News