A inceput cea mai prestigioasa competitie rally-raid din lume. Cursa Dakar 2007 aduna adrenalina, mii de cai-putere, sperante si dezamagiri la un loc. E o lupta permanenta cu dunele de nisip, in care moartea pandeste la orice pas. Daca la categoriile auto si camioane nu avem nici un reprezentant, la moto patru piloti participa pentru Romania.
Emanuel Gyenes se afla la prima participare in Dakar. Are doar 22 de ani, dar rezultatele din ultimii ani au confirmat ca poate deveni, cu timpul, un pilot care sa se incadreze in elita rally-raid-ului mondial. Emanuel este dublu castigator al Red Bull Romaniacs la categoria Experti (in 2005 si 2006), campion national de enduro (2005) si primul campion de endurocross din istoria motorsportului romanesc (2006). Mani va concura in cadrul MOL Dakar Team.
Tinand seama de titlurile castigate in ultima vreme in competitiile enduro din tara si din strainatate, obiectivul lui Emanuel Gyenes este clasarea intre primii 20 de motociclisti in ierarhia finala. Satmareanul va folosi o motocicleta KTM 660 Rally, pe care a testat-o in urma cu doua luni in desertul tunisian. A urmat procesul de setare a acesteia pentru Dakar, astfel ca 660 Rally a fost dezmembrata bucata cu bucata. Au fost innoite aproximativ 60% din componente. A fost refacut blocul motor, s-au schimbat tobele de esapament, in total lucrandu-se aproape o luna. Mani a plecat spre Lisabona, locul de start al raliului, imediat dupa Craciun. A facut Revelionul pe sosele, ajungand in a doua zi a anului, pentru ca pe data de 3 ianuarie sa fie prezent la verificarile tehnice. Ieri, romanul a luat startul in prima etapa speciala Lisabona – Portimao, avand numarul de concurs 51. Romanul e insotit de managerul sau, Zsolt Szilveszter.
Marcel Butuza. Omul de afaceri brasovean a organizat mai multe etape ale Campionatului European de motocros. S-a pregatit pentru Dakar 2007 prin deserturile tunisiene.
François Vulliet. Este un francez stabilit in Timisoara acum 10 ani. A participat, tot pentru Romania, la editia trecuta a raliului alaturi de Romeo Dunca. A abandonat din cauza unei accidentari suferite in timpul cursei, cand motorul motocicletei i-a cazut pe umar si i-a rupt omoplatul.
Martin Freinademetz. Organizatorul Red Bull Romaniacs – cel mai dificil rally hard-enduro din lume. Este campion, dar nu la raliu, ci la snowboard, castigand titlul european in 1992 la slalom super urias si pe cel mondial un sezon mai tarziu. Este austriac, dar traieste la Sibiu.
8.100 de km de infern
Rally-raidul Lisabona-Dakar 2007 se tine intre 6 si 21 ianuarie. Vor participa 250 de motociclete, 187 de automobile si 88 de camioane, care vor avea de parcurs 8.100 de km.
Prima cursa a Dakarului s-a desfasurat in iarna anului 1978. Initial, orasele de start si de final au fost Paris si Dakar, dar au fost si exceptii: in 1992, Dakarul s-a incheiat in Africa de Sud, la Cape Town.
În cele 28 de editii, o singura femeie a reusit sa incheie pe prima pozitie acest rally-raid: germanca Jutta Kleinshmidt, in 2001, la bordul unui Mitsubishi Pajero.
În afara de cei patru piloti care au luat startul ieri, Romania a mai avut alti trei reprezentanti: Romeo Dunca, in 2005, care a ajuns la final pe locul 79, François Vulliet, care a abandonat in urma unei accidentari in acelasi an, si Zsolt Szilveszter, care a abandonat anul trecut tot din cauza unei cazaturi.
Organizatorii au anulat doua etape, prevazute initial intre Mauritania si Mali, din cauza unor amenintari teroriste.
Cum s-au pus bazele Raliului Dakar. În 1977, Thierry Sabine s-a ratacit in desertul Libiei, in timpul unui concurs automobilistic. Salvat din nisipurile fierbinti, Sabine s-a intors in Franta dornic sa le impartaseasca si altora experienta extrema traita in desertul african. Astfel, pe 26 decembrie 1978, din Place du Trocadéro, debuta Raliul Paris-Dakar sub motoul: “O provocare pentru cei care participa. Un vis pentru ceilalti”.
Programul raliului
ieri – Etapa 1: Lisabona – Portimao (Portugalia) – 495 km.
azi – Etapa a 2-a: Portimao – Malaga (Spania) – 500 km.
maine – Etapa a 3-a: Nador – Er Rachidia (Maroc) – 649 km.
9 ianuarie – Etapa a 4-a: Er Rachidia – Ouarzazate (Maroc) – 679 km.
10 ianuarie – Etapa a 5-a: Ouarzazate – Tan Tan (Maroc) – 775 km.
11 ianuarie – Etapa a 6-a: Tan Tan – Zouerat (Mauritania) – 817 km.
12 ianuarie – Etapa a 7-a: Zouerat – Atar (Mauritania) – 580 km.
13 ianuarie Zi de repaus la Atar
14 ianuarie – Etapa a 8-a: Atar – Tichit (Mauritania) – 626 km.
15 ianuarie – Etapa a 9-a: Tichit – Nema (Mauritania) – 497 km.
16 ianuarie – Etapa a 10-a: Nema – Nema (in circuit) – 400 km.
17 ianuarie – Etapa a 11-a: de legatura catre Ayoun-el-Atrous (Mauritania) – 280 km
18 ianuarie – Etapa a 12-a: Ayoun-el-Atrous – Kayes (Mali) – 746 km.
19 ianuarie – Etapa a 13-a: Kayes – Tambacounda (Senegal) – 458 km.
20 ianuarie – Etapa a 14-a: Tambacounda – Dakar (Senegal) – 576 km.
21 ianuarie – Etapa a 15-a: Marele Premiu al Lacului Roz la Dakar – 93 km.
Romanii, slabi in prima etapa
Prima etapa a raliului-raid Dakar a fost dominata la auto de pilotii de la Volkswagen: 1. Sousa – Schulz 1h 20:38; 2. De Villiers – von Zitzewitz, la 2:31, 3. Sainz – Perin, la 2:38; 4. Vatanen – Pons, la 2:38; 5. Miller – Pitscford, la 3:56. La moto a castigat Ruben Faria (Yamaha/ 1h 22:07), urmat de Helder Rodrigues (Yamaha/ la 16 secunde). Dintre pilotii care alearga sub licenta Federatiei Romane de Motociclism, cel mai bine s-a clasat austriacul Martin Freinademetz, locul 60 (la 22:08). Brasoveanul Marcel Butuza (KTM) a terminat pe 73 (la 27:25), Emanuel Gyenes(KTM) pe 87 (la 31:44) si François Vulliet (Yamaha) pe 143 (la 48:51).