”We care about football”. Îl cunoaștem cu toții. Sloganul UEFA, pe care-l întâlnim în Liga Campionilor și în Liga Europa. Sloganul prin care UEFA încearcă să ne convingă de faptul că organizația condusă de Michel Platini este interesată de binele fotbalului. Fostul international francez a luat câteva măsuri, nu pentru că îi pasă prea mult de fotbal, ci pentru a sprijini țările din est, ca o recunoștință a faptului că președinții federațiilor din statele respective l-au susținut la alegerile UEFA.
Astfel, el a acordat Ungariei și Poloniei dreptul de a organiza Campionatul European din 2012 și României Europa League, în același an. El a propus, de asemenea, un plafon salarial la transferuri, nemulțumit de sumele tot mai mari care se vehiculează în fotbal și, de asemenea, ca într-o echipă să nu evolueze mai mult de cinci jucatori străini.
Iată că omologul său de la FIFA, Joseph Blatter, actionează exact invers.”For the Good of the Game” este mesajul FIFA (n.r. ”Pentru binele fotbalului”). Măsura luată începând din 1 ianuarie 2006, ca Australia să evolueze în zona Asia, este o dovadă că lucrurile stau cu totul altfel.
Concret, despre ce este vorba? Până la preliminariile Campionatului Mondial din 2010, Australia era repartizată în zona Concacaf-Oceania. Pentru a se califica la Campionatul Mondial, câștigătoarea din zona Oceania juca un meci de baraj cu ocupanta locului 5 din America de Sud. De obicei, barajul era câștigat de reprezentanta Americii de Sud. La 1 ianuarie 2016, FIFA a repartizat-o în zona Asia, chipurile, pentru a-i oferi adversari mai puternici, în zona Oceania, Australia câștigând cu scoruri gen 31-0 cu Samoa Americană. De fapt, scopul FIFA era altul. Forul mondial a luat această decizie pentru a i se ușura misiunea Australiei pentru calificarea la Campionatul Mondial. În prima fază a preliminariilor Campionatului Mondial din zona Asia, sunt cinci grupe, din care se califică primele două echipe. În faza a doua, se formează două grupe a câte cinci echipe, din care se califică la Campionatul Mondial primele două clasate, iar locul trei din fiecare grupă joacă un meci de baraj.
Australia a beneficiat de acest privilgiu și s-a calificat atât la Campionatul Mondial 2010, cât și la cel din 2014.
FIFA a luat această hotârare, deoarece fotbalul a devenit o industrie. Suporterii Australiei vin în numar mult mai mare la Campionatul Mondial, față de fanii altor țări, ca, de exemplu…România. Astfel, prezența Australiei este o mană cerească pentru FIFA. Banii pentru bilete, pentru camerele de hotel, pentru consumul băuturilor alcoolice din restaurante, sunt foarte importanți pentru organizatori.
Ultimul exemplu este cel din Cupa Asiei. Din momentul în care a fost inclusă în zona Asiei, Australia a participat la două ediții, până la cea din acest an. În 2007, nu a prins primele 4 locuri, iar în 2011 s-a clasat pe locul 2, după ce a pierdut finala cu Japonia. Australia a fost desemnată organizatoarea competiției din acest an, din rațiuni economice. ”Cangurii” au oferit condiții excelente pentru organizarea competiției, nimic de zis, dar au fost aleși și datorită populației numeroase și, implicit, numărului mare de potențial spectatori. Australia a câștigat Cupa Asiei, după prelungiri, într-o finală dramatică împotriva Coreei de Sud. Țara de la Antipozi a beneficiat și de avantajul terenului propriu, într-o competiție echilibrată, la care a mai participat Japonia, campioana en-titre, eliminată în sferturile de finală. Nu știu dacă Australia ar fi câștigat competiția, în cazul în care nu ar fi evoluat în fața propriiilor suporteri. Astfel, s-a produs un fapt incredibil. Australia a devenit prima echipă din afara Asiei care câștigă turneul continental!
Concluzia? La un meci din Liga Campionilor, galeria Stelei a afisat un banner sugestiv la adresa UEFA: “We care about money” (n.r. ”Ne pasă de bani”). Acest banner se potriveste de minune la adresa FIFA și a președintelui său, Joseph Blatter…