Pasiunea pentru aviaţie şi pentru fotografie a dat naştere unui nou “sport”, spottingul. Înarmaţi cu aparate de fotografiat, spotterii se plasează în perimetrul sau în incinta câte unui aeroport şi încearcă să surprindă imagini care mai de care mai interesante.
Ei au devenit o prezenţă uzuală şi absolut normală pe aeroporturile lumii. Mai puţin în România însă, unde între spotteri şi responsabilii cu paza s-au declanşat adevărate conflicte. Totul până când Libertatea a iniţiat, zilele trecute, o întâlnire cu ambele tabere, finalizată cu un “parteneriat” între conducerile aeroporturilor Capitalei şi comunitatea de spotteri de la noi din ţară.
De câte ori nu aţi văzut un aparat de zbor şi v-aţi dorit să-l fotografiaţi? În România, în perimetrul sau interiorul aeroporturilor, acest lucru a reprezentat întotdeauna o problemă. Până de curând. În toată lumea există persoane care au combinat pasiunea pentru aviaţie şi fotografie, dând naştere unui sport numit „aircraft-spotting”. Prezenţe normale pe aeroporturile lumii, spotterii, „înarmaţi” cu aparate foto, urmăresc aeronavele care fie decolează sau aterizează, sau pur şi simplu sunt staţionate la sol, fotografiindu-le. În România, însă, ei au fost de cele mai multe ori goniţi sau alergaţi de angajaţii responsabili cu securitatea, în condiţiile în care aeroporturile sunt plasate în zone extrem de tranzitate de oameni obişnuiţi, apariţia unui avion putând fi observată în detaliu de oricine.
La iniţiativa Libertăţii, un grup de spotteri profesionişti, reprezentanţi ai comunităţii www.rospotters.ro, dar şi membri ai Asociaţiei Aripi Româneşti, care susţine iniţiativele comunităţii de spotting, s-a întâlnit cu oficialii aeroporturilor Otopeni şi Băneasa. „Cunoaştem problema şi suntem mai mult decât deschişi să o rezolvăm. E timpul ca şi la Aeroportul Otopeni să existe spotteri”, a spus Valentin Iordache, director de dezvoltare al acestui aeroport. „Bineînţeles că vom permite acest lucru. Organizată cum trebuie, această activitate va fi avantajoasă şi pentru noi şi pentru spotteri”, a zis Ştefan Mladin, director general al Aeroportului Băneasa. Într-adevăr, fotografiile spotterilor sunt benefice aviaţiei din România, atât companiilor aeriene, cât şi aeroporturilor. Imaginile surprinse de ei, majoritatea adevărate opere de artă, sunt postate şi comentate pe diferite siteuri de internet, de profil. În urma întâlnirii s-a stabilit, că în cel mai scurt timp, vor fi stabilite, exact precum în afară, o serie de locuri de spotting. Accesul la aceste locuri se va face pe baza unui fel de acreditări făcute din timp. În mare, aceştia vor trimite aeroporturilor o copie după buletin şi un CV. După ce vor primi aprobarea, spotterii trebuie să anunţe din timp când vor veni la aeroport pentru a fotografia aeronavele. Detaliile legate de acreditări pot fi găsite în curând pe siteurile aeroporturilor. Între timp, rezultatele spottingului din România pot fi admirate pe site-ul www.rospotters.ro.
Radu Dobrescu, 17 ani, Bruxelles
Radu e unul dintre puţinii spotteri români din afara ţării. “Mă bucur că atunci când voi ajunge acasă nu vor mai fi probleme cu fotografiatul la Otopeni. La Bruxelles am reuşit să reali- zez poze reuşite, tocmai pentru că se permite fotografiatul în incinta aeroportului. E bine că s-a rezolvat problema şi în România”, ne-a spus Radu.
Horaţiu Goanţă, 21 de ani,student
Horaţiu este un adevărat artist, fotografiile sale având de cele mai multe ori nuanţe picturale. E originar din Mediaş, iar pasiunea pentru aviaţie a apărut datorită faptului că în copilărie era fascinat de aparatele de zbor de la Şcoala de maiştri militari, care avea sediul lângă locuinţa sa. E student la Facultatea de Inginerie Aeronautică, din Bucureşti.
Bogdan Pop, 25 de ani, webdesigner
“Prin ceea ce fac încerc să surprind cât mai multe senzaţii şi să le împărtăşesc celorlalţi”, ne-a explicat Bogdan pasiunea sa.
Mureşan Vasile Alexandru(Valavia), 26 de ani, analist telecomunicaţii
Vali practică spottingul de patru ani de zile. Pasiunea sa pentru aviaţie se trage din familie, tatăl tânărului lucrând în domeniu.
Nicolae Bisoceanu (Nic), 25 de ani, economist
Pasiunea pentru spotting a apărut acum 3 ani în urma numeroaselor zboruri şi călatorii din Europa şi America.
“Într-un timp atât de scurt comunitatea noastră a ajuns foarte cunoscută şi respectată în rândul pasionaţilor de aviaţie din România, o realizare de care sunt foarte mândru” afirmă cel care în 2007 a pus bazele comunităţii de spotteri din România.