ACTUALIZARE 17.20, 31 OCTOMBRIE. Reacția FRF:
”Federația Română de Fotbal a inițiat propunerea de reglementare legislativă care face subiectul articolului publicat de dumneavoastră într-un context care îndreptățește Federațiile sportive din România să beneficieze de drepturile care li se cuvin.
Astfel, Federațiile sportive dețin în acest moment drepturile tv, drepturile de sponsorship, merchandising și ticketing din evenimentele sportive și competițiile pe care le organizează, dar nu și drepturile din pariuri sportive. Această realitate continuă să existe în ciuda poziției clare a Parlamentului European care, în 2011, prin Raportul Creutzmann, ”reafirmă poziția sa că pariurile sportive reprezintă o formă de utilizare comercială a competițiilor sportive” și ”recomandă ca toate competițiile sportive să fie protejate împotriva utilizării lor comerciale fără autorizație, în special prin recunoașterea adreptului de proprietate al organizatorul competiției, nu doar pentru a asigura o redistribuire financiară corectă pentru beneficiul tuturor nivelelor sportive profesioniste și amatoare, dar și ca o modalitate de întărire a luptei împotriva fraudei în sport, în special a manipulării rezultatelor sportive”.
Mai mult decât atât, alte țări europene, precum Franța sau Polonia, au reglementat deja legislația în sensul afirmării dreptului de organizator asupra veniturilor din pariurile sportive sau în direcția confirmării dreptului de proprietate intelectuală asupra competițiilor.
Federația Română de Fotbal este inițiatoarea acestui demers, însă modificarea cadrului normativ reprezintă interesul comun al tuturor Federațiilor sportive relevante din România (baschet, handabal, tenis, atletism etc.), care susțin proiectul, alături de Comitetul Olimpic și Sportiv Român. Să nu uităm faptul că, începând din 2010, procentul din încasările Loteriei Române nu mai reprezintă o sursă de venit pentru Federații.
Legitimitatea inițiativei FRF este incontestabilă, câtă vreme poziția publică susținută de noi specifică în mod clar destinația acestor surse de venituri venite din pariuri sportive: investiții în dezvoltarea sportului la nivel de copii și juniori și dezvoltarea sportului de masă.
Cât despre orice alt interes FRF privind presupuse intervenții în licențierea operatorilor de pariuri sportive, total nefondate și neadevărate, în proiectul de modificare normativă se prevede clar faptul că negocierea se face “în mod transparent și nediscriminatoriu”, modelul folosit de toate Federațiile sportive fiind asemănător vânzării drepturilor tv, unde sunt diferite reglementări în domeniu asumate de Consiliul Concurenței.
Invităm alături de noi și Ministerul Sportului în acest demers care își dorește să consacre drepturile Federațiilor sportive din România, pentru că este nevoie de susținerea firească a celor care reprezintă interesele sportului românesc la cel mai înalt nivel. Asta dacă ne dorim să contribuim cu adevărat la dezvoltarea celor mai sensibile zone din sport, la nivel de copii și juniori”.
ACTUALIZARE 13.32. ONJN atrage atenția că legea inițiată de FRF nu se poate aplica. ”Este vorba despre un Proiect de Lege de aprobare a OUG 38/2017, care a trecut de Senat, unde a suferit unele modificari și care a ajuns acum la Camera Deputaților. Conform acestor modificari, federațiile sportive, (cea de fotbal și altele), vor să oblige operatorii de pariuri să le dea procent din câștiguri, în baza unor contracte negociate între federații si operatorii de pariuri. Propunerea este preluată dupa modelul francez sșe bazata pe ideea că federațiile pot exploata în orice fel rezultatul competițiilor pe care le organizează. ONJN a dat un aviz negativ, de respingere, pe proiectul modificat de la Senat, deoarece sunt mai multe aspecte ce sunt cel puțin neconforme.
Legea, în această formă, nu poate fi aplicabilă, din punctul nostru de vedere. Ea spune, spre exemplu, că, dacă federațiile nu se înțeleg cu operatorii, ONJN trebuie să le ridice acestora din urma licențele. Ori, așa ceva nu e posibil. O autoritate ca ONJN nu poate condiționa acordarea sau retragerea licențelor de operare în domeniul de monopol al jocurilor de noroc de realizarea unor contracte comerciale între asociații de drept privat, sau ONG-uri, așa cum sunt federațiile. Parlamentul, în diversele etape legislative, poate face orice propunere/lege vrea, este suveran, dar legea trebuie să reziste testului de constituționalitate și celui de contencios administrativ, dupa caz, în caz de contestare”, Tudor Simota, director general ONJN.
Stelian Negrea, jurnalist de investigații, a făcut o dezvăluire despre intențiile instituției coordonate de către Răzvan Burleanu, personajul venit de nicăieri și instalat la ”Casa Fotbalului” pe 4 martie 2014.
Federația Română de Fotbal, care are deja un contract cu casa de pariuri ”Fortuna”, caută să intre pe piața pariurilor și a jocurilor de noroc, încercând să ”mulgă” sume de bani de care are mare nevoie, în această perioadă.
Este vorba despre un proiect de lege prin care federațiile sportive, în special FRF, vizează bani din partea caselor de pariuri. Mai exact, un procent din încasări. În caz contrar, solicită ONJN, autoritatea care reglementează piața și care acordă sau ridică licențele operatorilor, să le suspende activitatea. Oficiul susține că nu poate face așa ceva, în condițiile impuse de inițiatorii legii.
Jurnalistul de la Realitatea produce câteva documente cu antetul ONJN (Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc). Stelian Negrea susține că în spatele FRF s-ar afla interese uriașe.
FRF râvnește și la banii ligii
Nu este prima dată când FRF ”poftește” la banii altora. Gigi Becali a reclamat că Federația Română de Fotbal se află în spatele unui proiect de lege prin care în conturile de la ”Casa Fotbalului” să intre un procent de 5% din drepturile TV, în condițiile în care LPF este o asociațe de cluburi de Liga 1 cu care FRF nu are legătură directă: ”Burleanu vrea să ia din banii cluburilor. Sunt banii noștri, ai celor care îi producem. El vrea să-i ia și să-i dea la Liga a 2-a, unde FRF este organizatoare”.