Rezultate Prolog
PRO Class
1. Jarvis Graham ENG #2
2. Bolton Paul GBR #4
3. Birch Chris NZL #1
Trial Class
1. Philipp Scholz GER #52
2. Stefan Zwerenz GER #51
Expert Single Class
1. Gavin Johnston Gavin SCO #108
2. Shane Moss AUS #129
3. Pascal Berlingieri BEL #106
Expert Team Class
1. Enrico Maria Garavelli ITA #207
2. Schrock Stefan ITA #208
3. Daniel Conopan ROU #201
Hobby Single Class:
1. Andreas Paragios GRE #345
2. Ernst Hostettler CH #320
3. Jason Ecclestone AUS #313
Hobby Team Class
1. Riho Kollist EST #407
2. Krisztian Nagy ROU #445
3. Robbie Head SCO #426
Ziua I
Spre deosebire de anul trecut când ploile torențiale au făcut ca mai puțin de 10 rideri să ajungă la finiș, prima zi de la această ediție a fost una pe placul concurenților, dar și a publicului. Graham Jarvis, câștigătorul Prologului a fost primul rider pe traseu și a reușit să se impună fără prea mari probleme, diferența dintre el și Xavier Galindo, ocupantul locului doi, fiind de peste 20 de minute. Traseul de azi a fost și pe placul românilor atât în rândul experților cât și în cel al riderilor de la hobby existând români în top trei. Clasa Pro a avut de parcurs în prima zi 136 de km, pe traseu fiind incluse și coborâri extrem de lungi și dificile. A fost atât de dificil încât aproape toți riderii de la clasa Pro (ei au cel mai greu traseu) au fost nevoiți să accepte ajutor pentru a putea ajunge jos. Deși a fost pe un drum forestier îngust și aparent fără probleme, pe trasă era o ruptură de mal de circa un metru și jumătate. „Am început coborârea însă doar când m-am trezit în aer am realizat că am ajuns la Homers downhill”, spune Graham Jarvis. Pilotul Husaberg a sărit peste acea ruptură de mal și a reușit să nu cadă. Nu același noroc l-a avut Chris Birch, care a căzut și a pierdut timp, clasându-se în final pe locul patru.
Mani Gyenes, românul care a câștigat în ianuarie Dakar-ul la clasa Maraton și se află în acest moment pe locul doi în clasamentul general al Campionatului Mondial de Rally-Raid, a avut o zi dificilă: „Mi-am pierdut încă de la începutul zilei pompa de la camel bag și am mers toată ziua fără apă. Singurul loc mai dificil de pe traseu, unde am pierdut timp, a fost în râu. Am stat foarte mult pe unele urcări care erau blocate de rideri de la Expert și Hobby. Mă bucur că am ajuns la finișul din Gușterița pentru că anul trecut din pricina condițiilor meteo am fost scoși de pe traseu mai devreme. Am trecut peste prima zi, rămâne de văzut ce ne-a pregătit Martin și echipa lui în celelalte trei zile de off-road”.
Românii acaparează podiumurile de la Expert și Hobby
La clasa Expert Single podiumul era integral românesc. Paul Frățilă a terminat primul cei 124 de km și a fost urmat de Tudorel Cristea și Ioan Tara. Velox Racing, echipă formată din Lucian Neaga și Daniel Conopan, eera lideră la Expert Team și au șanse să păstreze trofelul de la această categorie în România. Din 2006 încoace nu a mai câștigat o echipă din țara Red Bull Romaniacs-ului cel mai dificil raliu hard enduro din lume. La Hobby Single, Victor Dobrotă este lider după prima zi, în timp ce la Hobby Team pe locul doi se află Tip Til Team, echipa formată din Dani Oțil și Krisztian Nagy.
Powerpuff Girls au făcut show la Hill Climb
Sorina Sandu și Andreea Goga, singurele fete de la Red Bull Romaniacs 2011 au ajuns cu bine la finișul primei zile și au făcut un mic show pentru spectatorii veniți pe dealul Gușterița la Hill Climb. Urcarea de 220 m de la finișul primei zile a fost una pe care doar șase rideri au putut să o parcurgă în întregime, însă fetele și-au încercat norocul. Chiar dacă le-a costat ceva timp au făcut de câteva ori urcarea până la ultima terasă care permitea ajungerea la finiș pe chicken line. Fetele au reușit ceea ce mulți rideri de la Hobby nu au putut și asta a fost pe deliciul publicului.
Rezultate după ziua 1
Pro Class
1. Graham Jarvis – 4:03:13
2. Andreas Lettenbichler – 4:24:57
3. Xavi Galindo- 4:27:19
Expert Single
1. Paul Frățilă – 4:09:47
2. Tudor Cristea – 4:09:54
3. Ioan Tara – 4:10:14
Expert Team
1. Lucian Neaga / Daniel Conopan – Velox Racing Team – 4:29:37 / 4:29:40
2. Enrico Maria Garavelli / Stefan Schrock – Ferlu on the Rocks – 4:34:47 / 4:35:00
3. Georg Teufl / Martin Moritzer – Hillinger KTM MX-Racing – 6:26:44 / 6:26:49
Hobby Single
1. Victor Dobrotă – 3:23:34
2. Martin Lindtner – 3:34:18
3. David Fischer – 3:25:48
Hobby Team
1. Xavier Subirana / Pau Soler – TM Racing Spain – 3:28:49 / 3:28:53
2. Krisztian Nagy / Dani Oțil – Tiptil Team – 3:35:02 / 3:35:06
3. Knut Rauch / Stefan Heinze – Enduroteam Gotha – 3:38:20 / 3:38:24
Ziua a II-a
Neo-zeelandezul Chris Birch, câștigătorul ediției din 2010 s-a impus în a doua zi din munți reușind să urce două poziții în clasamentul general al Red Bull Romaniacs. Pilotul KTM se află pe locul doi, în timp ce lider la general rămâne Graham Jarvis. Mani Gyenes a pierdut orice șansă să urce în top 10 după ce s-a oprit să îl ajute pe Darryl Curtis. Ioan Tara a reușit să fie cel mai rapid rider de la Expert Single deși a parcurs zeci de km cu ambele roți pe pană.
A doua zi din munți a fost una în care riderii de la Pro (clasa cu cel mai dificil traseu) au dovedit că fairplay-ul este la el acasă în cel mai dificil raliu hard enduro din lume. După un punct de alimentare, Emanuel Gyenes și pilotul ceh Martin Volny au fost șocați să îl vadă pe Darryl Curtis că le face semne de pe marginea potecii. Pilotul sud african tocmai reușise să revină pe potecă după ce căzuse într-o râpă lovindu-se și de un pom. Mani și Martin l-au ajutat să își scoată motocicleta din râpă și astfel toți au ajuns la finiș. Potrivit regulamentului competiției, doar riderii care se opresc pentru ajutorarea unor concurenți accidentați primesc compensării în ceea ce privește timpul pe care îl pierd ajutând un alt pilot. Cei care ajută în cazul unor incidente de tipul celui în care a fost implicat Darryl Curtis nu primesc compensații, așa că practic atât Mani cât și Martin Volny și-au sacrificat ziua pierzând peste 15 minute cu scoaterea motocicletei din râpă. Jesus Zavala, un pilot mexican care se află la al doilea Red Bull Romaniacs, l-a ajutat pe riderul portughez Paulo Miranda după ce acesta s-a accidentat destul de rău în zona ochiului stâng. Paulo a mers o porțiune fără ochelari și din cauza vitezei de rulare o creangă i-a rănit ochiul. Jesus l-a ajutat și după ce portughezul a primit îngrijiri medicale a parcurs traseul alături de el pentru ca să nu fie considerat abandonat. Datorită ajutorului primit de la mexican, Paulo Miranda este încă în raliu și mâine va porni în cea mai dificilă zi a ediției 2011.
În ziua a doua s-a ajuns în zona Voineasa și riderii s-au bucurat de peisaje remarcabile de-a lungul celor 188 de km. Una dintre surprizele zilei a fost Andreas Lettenbichler. Pilotul Husqvarna a încheiat ziua al treilea după ce cu o seară înainte abia putea călca din pricina unei rupturi de ligament la glezna stângă.
Rezultate după ziua a II-a
Pro Class:
1. Chris Birch – NZL – 6:08:48
2. Graham Jarvis – GBR – 6:11:46
3. Andreas Lettenbichler – DEU – 6:27:33
Trial
1. Stefan Zwerenz – 8:21:57
2. Philipp Scholz – 8:21:59
Expert Single
1. Ioan Tara – 5:45:55
2. Guy Chandler – 5:49:29
3. Paul Cristian Harpa – 5:53:57
Expert Team
1. Lucian Neaga / Daniel Conopan – 6:31:15 / 6:31:17
2. Cristi Babeș – Călin Radu – 8:40:40 / 8:40:44
3. Georg Teufl / Martin Moritzer – 9:10:34 / 9:10:36
Hobby Single
1. Ernst Hostettler – SWZ – 5:35:52
2. Andreas Paragios – GRE – 5:37:35
3. Juergen Doerr – DEU – 5:37:43
Ziua a treia
Ziua a treia a Red Bull Romaniacs a fost una la limita imposibilului pentru mulți din riderii de la clasa Pro. Cea mai grea specială pentru această categorie a avut incluse foarte multe urcări și coborâri extreme a căror parcurgere a fost îngreunată de căldură. Graham Jarvis și Chris Birch și-au continuat duelul pentru victorie, însă neo-zeelandezul a fost nevoit să micșoreze ritmul după ce pe o coborâre a rupt ghidonul și aripa spate a motocicletei. Lider la general a rămas pilotul Husaberg.
Dacă anul trecut pe întreaga durată a Red Bull Romaniacs în zona Sibiului a fost atenționare cod galben pentru inundații, în ziua a treia din acest an riderii au avut de luptat cu o căldură insuportabilă chiar și la altitudini de peste 800 metri. În penultima zi riderii au pornit din Sibiu pe un traseu care i-a dus în munții Cindrel, pentru ca în final să ajungă la Arsenal Park în Orăștie. Chiar de la început riderii de la Pro au avut urcări și coborâri abrupte mulți fiind nevoiți să sară de pe motociclete când nu le mai puteau controla. Pe o coborâre foarte abruptă Chris Birch a pierdut controlul motocicletei și a trebuit să vadă cum se lovește de un copac. Impactul a dus la ruperea ghidonului și a aripi spate, moment în care toată lumea credea că Jarvis va avea un avans considerabil la finalul zilei. Birch a fost ajutat de echipa de asistență a unui alt concurent și la punctul de service mecanicii săi au schimbat ghidonul. În final câștigătorul de anul trecut a ajuns la doar 11 minute în urma lui Graham Jarvis și l-a devansat pe Xavi Galindo. Graham Jarvis a fost cel mai rapid rider de la Pro în ziua a treia găsindu-și ușor un ritm după cele 30 de minute în care s-a chinuit pe câteva urcări din prima parte a traseului. Britanicul este încontinuare lider la general și dacă sorții vor dori pe 20 iulie va deveni pentru a doua oară câștigător al celui mai dificil raliu hard enduro din lume.
După ce vor parcurge un traseu de 130 de km în ultima zi, cei mai norocoși riderii care s-au chinuit să își depășească limitele în Carpați, vor ajunge în Piața Mică din centru Sibiului. Începând cu ora 11:30 sunt așteptați să sosească la Podul Minciunilor riderii care au rezistat celor patru zile de hard enduro.
Românii „experți” la ediția din 2011
Cu puțin noroc câștigătorii Red Bull Romaniacs de la clasa Expert Single și de la Expert Team vor fi rideri din România. Înaintea celor 129 de km de specială din ziua a patra, lider la Expert Single este Ioan Tara, iar la Expert Team, Velox Racing formată din Lucian Neaga și Daniel Conopan.
Graham Jarvis este câștigătorul Red Bull Romaniacs 2011
•Ioan Tara – sibianul care s-a impus la Expert Single
•Velox Racing (Lucian Neaga și Daniel Conopan) – echipa din România clasată pe doi la Expert Team
•Dani Oțil și Krisztian Nagy (Tip Til Team) s-au clasat pe trei la Hobby Team
•Powepuff Girls au ajuns la finiș locul 12 la Hobby Team
La finalul celor 600 de km de hard enduro, Graham Jarvis a fost cel mai rapid rider de la clasa Pro. Britanicul de la Husaberg a avut nevoie de 20h00min14sec pentru a parcurge traseul de-a lungul celor patru zile în munți. Jarvis a mai câștigat Red Bull Romaniacs în 2008, însă la finalul ediției din acest an a declarat: „Mă bucur mai mult de victoria din acest an decât de prima. Atunci parcă am avut noroc pe când acum am muncit încă din primul moment. Această competiție este fantastică și sper să revin și la anul. Celor care își doresc să participe le transmit că la Pro traseul este mai mult decât extrem în anumite porțiuni, așa că pentru o primă participare dacă nu știu exact la ce să se aștepte le recomand să încerce clasa Expert.”
Chris Birch (KTM), castigatorul editiei din 2010, a încheiat cursa pe locul doi „Cea mai grea zi pentru mine a fost cea de azi chiar dacă în ziua a treia mi-am rupt ghidonul și aripa. Mă bucur că am ajuns la finiș și nu pot decât să îl felicit pe Graham pentru că este pur și simplu incredibil”. Pilotul neo-zeelandez a reușit pentru a patra oară să se claseze pe podium la Red Bull Romaniacs, de fiecare dată când a venit în România reușind să termine pe podium.
În pofida unor probleme avute în ultima zi cu GPS-ul, Andreas Lettenbichler (Husqvarna) a încheiat raliul pe locul trei. Pilotul german a rulat în penultima zi împreună cu Xavier Galindo (Husaberg) și cei doi se luptau pentru ultima poziție pe podium. Din păcate, spaniolul a ieșit din cărți după ce imediat după service point a alunecat pe o coborâre căzând cu tot cu motocicletă în barajaul de la Mărtinie. Spaniolul a dovedit că este un bărbat adevărat care își dorește să termine cel mai dificil raliu din lume și a înotat până pe malul celălalt de unde a reușit să ia o barcă. Ajutat de proprietarul ambarcațiunii, Galindo a scos motocicleta la mal și a pierdut doar o oră cu această aventură acvatică. În cele din urmă a fost clasat pe locul 5 la general. Pe patru între Lettenbichler și Galindo este Paul Bolton. Britanicul se chinuie să ajungă pe podiumul de la Red Bull Romaniacs, însă până acum cea mai bună clasare a sa este locul 4 din 2010 și 2011.
La clasa Pro din cei 19 de rideri care au luat startul au ajuns la finiș 16. Cei trei piloți care au fost forțați să iasă din lupta cu traseele extreme din Carpați au abandonat din pricina unor accidentări.
Cea mai dificilă clasă a avut la start și doi piloți români. Mani Gyenes și Ervin Kovacs au reușit să termine hard enduroul pe locurile 11 respectiv 10. Acesta este al optulea finiș al lui Mani Gyenes la Red Bull Romaniacs din tot atâtea posibile.
„Mă bucur că am putut concura și în acest an la Red Bull Romaniacs însă aici ca să ajungi în top 5 trebuie să te antrenezi mult cu motociclete de trial. Este important că nu m-am accidentat pentru că în ziua a treia au fost porțiuni de traseu aproape imposibile, iar eu trebuie să mă gândesc și la Campionatul Mondial de Rally-Raid. La începutul lunii octombrie voi concura în Raliul Faraonilor pentru a-mi apăra locul doi la general.”
Șapte români pe podium la Red Bull Romaniacs 2011
Comparativ cu alți ani, în 2011 putem spune că a fost o invazie de rideri români la cel mai dificil raliu hard enduro din lume. 21 de „localnici” s-au înscris pentru a se lupta cu traseele din Carpați alături de alți peste 150 de rideri.
Surpriza a venit din partea lui Ioan Tara. Originar din Sibiu, Tara a lucrat în primii ani la organizarea Red Bull Romaniacs însă a decis că este vremea să și concureze și s-a transformat din track manager în concurent în 2010. În 2011 s-a înscris la Expert Single și a reușit să câștige având un avans de 46 minute în fața scoțianului Gavin Johnston. Pe trei la Expert Single s-a clasat australianul Shane Moss.
Lucian Neaga și Daniel Conopan mai precis Velox Racing au terminat pe locul doi la clasa Expert Team. Reușita lor este una care le dovedește determinarea, mai ales în cazul lui Lucian care din prima zi în munți (duminică 17 iulie) a concurat cu răni adânci la palma stângă. Piteșteanul a câștigat în 2010 la Hobby Single, însă anul acesta s-a lovit rău de un pom și doar cu ajutorul medicilor a reușit să reziste de-a lungul a încă trei zile de hard enduro.
Pe trei, tot la Expert Team, au terminat și cei de la Endurostore o echipă din România formată din Cristi Babeș și Călin Radu.
Dani Oțil și Krisztian Nagy au reușit să termine pe podium la clasa Hobby Team. Chiar dacă la Red Bull Romaniacs Dani Oțil este un simplu rider care trebuie să lupte cu traseele gândite de Martin Freinademetz și echipa sa, prezentatorul show-ului X-Factor nu s-a putut despărţi de această emisiune nici în pădure. Pentru a face cât mai popular show-ul, Dani a purtat însemnele X-Factor pe cască.
Sorina Sandu şi Andrea Goga s-au mai bine spus Powerpuff Girls, singurele fete din competiţie au reuşit să termine Red Bull Romaniacs clasându-se în final pe locul 12 la Hobby Team (au fost clasate 16 echipe).