Proba specială de 521 km desfăşurată la poalele Anzilor a debutat cu o incursiune într-o zonă nisipoasă, urmată de trecerea printr-un canion, şi s-a încheiat cu peste 100 de km rulaţi într-o zonă forestieră! Pentru echipa Vectra Racing, ziua a început undeva în jurul orei 4.30 (ora Argentinei), Mani Gyenes având ca timp de pornire către proba specială ora 5.13. Din păcate, proba, care nu a fost de loc una uşoară, fiind cea mai lungă de până acum şi cu foarte multe capcane la capitolul navigaţie, a început prost pentru pilotul sătmărean. La km 15 al „specialei”, Mani a fost nevoit să se oprească după ce, din cauza vibraţiilor, i s-a desprins road-book-ul (diagrama traseului). Ziua nu a fost una uşoară nici pentru Marcel Butuza, care, după ce a primit o penalizare la sfârşitul etapei de pe 3 ianuarie, a fost forţat să ia startul foarte în spate pe proba specială numărul 3.
Următoarea etapă, în Chile
Cum praful este o mare problemă în America de Sud, în proba San Miguel de Tucuman – San Salvador de Jujuy concurenţii de la moto, care au pornit mai din spate, s-au întâlnit în anumite porţiuni de pe traseu şi cu maşini, Marcel a avut de înfruntat şi praful ridicat de acestea. Este foarte greu să depăşeşti în praf, pentru că nu vezi ce este în faţa ta şi totul devine foarte riscant. În ambele ediţii desfăşurate până acum în America Latină au existat numeroşi motociclişti, care au abandonat din pricina unor căzături suferite din cauza lipsei de vizibilitate. Mani Gyenes a explicat ce s-a petrecut în această etapă: „A fost o zi grea şi foarte lungă. Am pierdut mult timp la începutul probei speciale, când am fost nevoit să mă opresc pentru a repoziţiona road-book -ul în derulator. Plus că, rămânând în spate, nu am mai putut face nimic pentru că nu aveam cum să depăşesc din cauza prafului ridicat de concurenţii din faţă. Am rulat şi într-un canion, iar proba a fost mai dificilă decât unele pe care le-am parcurs în Maroc la Dakar-ul din 2007. Pe 5 ianuarie, părăsim Argentina pentru specialele din Chile şi va fi o zi obositoare pentru că avem la început o legătură de aproximativ 500 de km în care este inclusă şi trecerea graniţiei”.
Urcă la 4.600 de metri
Pentru a rula în cea de a patra specială a celei de a 33-a ediţii a Dakar-ului, concurenţii vor trece din Argentina în Chile şi vor ajunge foarte aproape de graniţa cu Bolivia. Pe drumul de legătură dintre San Salvador de Jujuy şi startul „specialei” se va ajunge până la o altitudine de 4.600 de metri. Caravana va trece graniţa prin Paso de Jama, pentru ca ulterior drumurile concurenţilor şi ale echipelor de asistenţă să se despartă. Riderii vor rula în proba de 207 km, în timp ce echipele de asistenţă vor merge în bivuacul de la Calama. Ultima probă dinaintea dunelor deşertului Atacama este una care are părţi cu foarte multă piatră şi grohotiş.