În perspectiva organizării Euro 2020 la București, România s-a angajat să facă metrou de la Gara de Nord la Aeroportul Otopeni. Timpul a trecut și varianta nu mai e de actualitate imediată.
Cel mai probabil, un tren va face legătura. Practic, e vorba de modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti – Faza I: Racord c.f. la Terminalul T1, Aeroport Internațional Henri Coandă București, lucrare de utilitate publică de interes național.
CFR a anunțat că durata estimată pentru execuţia lucrărilor este de 12 luni: „În eventualitatea în care procedura de achiziţie a Proiectării şi Execuției nu va fi contestată, este posibil ca acest proiect să fie finalizat până la începerea Euro 2020). Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) este de 583.802 lei”.
Recent, la Digisport, Gică Popescu, consilierul premierului pe probleme de organizare, visa: 16 minute de la Otopeni la Gara de Nord! Până la debutul Euro 2020 se promite o linie directă între aeroport și gară!
CFR precizase clar că traseul liniei CF Gara de Nord – Aeroportul Henri Coandă „nu afectează Patinoarul Arena și nici accesul la acesta”. Compania Națională de Căi Ferate CFR SA face precizări despre trenul Euro 2020
Totuși, proprietarul patinoarului din Otopeni a luat foc, oferind un comunicat, din care spicuim.
”Decizia complet ruptă de realitate a Ministerului Transporturilor de a construi o cale ferată care să lege Gara de Nord de Aeroportul Internaţional ”Henri Coandă” va obliga Fundația Ion Țiriac să renunțe la două proiecte non-profit majore, de interes național, derulate în orașul Otopeni.
Primul proiect se referă la Patinoarul Țiriac – Telekom Arena din orașul Otopeni, dezvoltat de Fundația Ion Țiriac, și inaugurat în anul 2016 în urma unei investiții de peste 3,6 milioane de euro. Activitatea patinoarului a fost completată prin eforturile comune ale Fundației Ion Țiriac și ale Fundației Nadia Comăneci, care au permis lansarea recentă a sălii de gimnastică GymNadia, în urmă cu doar o lună. Sala de gimnastică este dispusă la etajul superior al patinoarului și pune la dispoziția copiilor cu vârste cuprinse între 2 și 6 ani cursuri gratuite de inițiere în gimnastică și educație fizică. Proximitatea actualului traseu propus de oficialii de la Ministerul Transporturilor va face imposibilă continuarea activității patinoarului și a sălii de gimnastică în condiții optime.
Cel de-al doilea proiect se referă la o inițiativă aflată în stadii avansate de concretizare, menită să creeze o universitate privată non-profit, în Otopeni, care să ofere educație la cele mai înalte standarde internaționale în domeniile: business, IT și sport, pentru studenți din România și din regiunea Europei Centrale și de Est. Investiția totală este estimată în jurul valorii de 300 milioane de euro, urmând a fi create peste 1,000 de noi locuri de muncă. Proiectul universității este, de asemenea, compromis de această nouă cale ferată care ar urma să traverseze campusul într-un mod care l-ar face complet inutilizabil, atât din perspectiva accesibilității, cât și din cea fonică.
Pe parcursul etapelor de dezvoltare ale proiectului căii ferate care urmează să lege Gara de Nord de Aeroportul Internaţional „Henri Coandă”, reprezentații Grupului au propus o serie de variante alternative care ar fi permis desfășurarea în continuare, cu succes, a celor două proiecte amintite mai sus. Cu toate acestea, soluțiile raționale nu au fost luate în considerare, optându-se în schimb, într-un mod total nefundamentat și tendențios, pentru varianta actuală.
De asemenea, ridicăm semne de întrebare în legătură cu utilitatea dezvoltării a două proiecte, metroul și calea ferată, care să deservească în paralel același traseu: Gara de Nord – Aeroportul Internaţional ”Henri Coandă”. Considerăm că necesitățile actuale de dezvoltare ale României, de exemplu, spitale și autostrăzi nu ne permit luxul dezvoltării unor proiecte paralele și inutile. Cei aproape 200 milioane de euro aferenți dezvoltării proiectului de cale ferată ar putea fi direcționați către construirea unui spital sau către finalizarea unei autostrăzi vitale pentru România”.
Dezideratul de a finaliza acest obiectiv de investiții până în anul 2020 ni se pare unul fantomatic având în vedere durata medie de implementare a proiectelor majore de investiții în România. De asemenea, considerăm că numărul așteptat de 150,000 de suporteri care vor vizita țara noastră cu ocazia EURO 2020 este supraestimat, având în vedere că se vor disputa doar 4 meciuri la care vor participa, cu siguranță, și foarte mulți suporteri români. Totodată, pretextul vehiculat în spațiul public conform căruia linia de tren Gara de Nord – Aeroportul ”Henri Coandă” reprezintă o condiție obligatorie din partea UEFA pentru organizarea meciurilor la CE 2020 este unul fals”.