SportNews: Care este bilanțul, în opinia dumneavoastră, la un an de la investirea în funcția de președinte al Federației Române de Fotbal? Sunteți în grafic? Ce nemulțumiri aveți la finalul unui an de mandat?
Răzvan Burleanu: Mai mult decât opinia mea, care ar putea fi pusă sub semnul subiectivității, contează cred bilanțul punctual, concret, care ține de ordinul evidenței. Avem peste o sută de obiective atinse în acest an calendaristic. Ele se desprind din rapoartele de activitate ale fiecărui departament, sunt cifrele performanței pentru mine și echipa pe care o conduc. Nu pot să spun că am nemulțumiri, dacă vorbim de obiectivele mele și ale echipei mele. Sunt, poate, doar dezamăgit că nu am reușit și mai mult decât atât, pentru că standardele noastre sunt foarte înalte. Există zone de activitate în care e nevoie de mai multă coerență, și mă refer la comisiile jurisdicționale, zone în care aștept mai mulți pași majori, și mă refer la arbitraj. Însă lucrurile durabile se construiesc punând temeinicia înaintea unui entuziasm contraproductiv.
Foarte mulți oameni din fotbal se plâng de fiscalitatea excesivă din domeniul sportiv. Ce măsuri aveți în vedere pentru reglementarea acestei situații și ce le transmiteți investitorilor din “sportul rege” autohton?
La nivelul FRF am creat un compartiment de politici publice care are drept obiectiv modificarea cadrului normativ dedicat sportului romanesc. În toată această perioada de timp s-a lucrat intens la nivelul grupurilor de lucru formate din reprezentanții FRF, MTS și COSR. În acest demers am beneficiat și de consultanța unor experți externi. Menționez că am găsit în persoana Ministrului Darius Vâlcov, un real partener de dialog și un susținător al sportului românesc. Principalele propuneri pentru modificarea Codului Fiscal, aflat în această perioadă în dezbatere publică, vizează îmbunătățirea cadrului legislativ cu privire la sponsorizări, includerea unui regim diferențiat de TVA pentru utilizarea bazelor sportive și accesul la evenimente sportive, lărgirea prevederilor articolului 42 din actualul Cod, privind neimpozitarea primelor și indemnizațiilor sportive pentru înaltă performanță, reglementarea finanțării cluburilor sportive în baza Legii Sportului, precum și limitarea plății contribuțiilor sociale până la valoarea a maximum cinci salarii medii brute pe economie. Sunt etape majore pe care le-am parcurs, dar vă asigur că acesta este doar începutul. Mesajul meu pentru investitorii din fotbalul românesc este unul clar: suntem profund implicați în reglementarea cadrului normativ care să asigure premisele pentru bunăstarea fotbalului și care să ușureze postura și activitatea investitorilor. În același timp, suntem siguri că fotbalul va redeveni locul investițiilor sigure și pe termen lung, o zonă atractivă de business real.
În programul dumneavoastră aveați un capitol dedicat centrelor regionale. În ce stadiu se află acest proiect? Aveți vreun centru funcțional în acest moment și dacă da, unde anume și câți angajați lucrează acolo?
Primele două centre, Timișoara și Târgu-Mureș, se vor deschide în vara acestui an, din punct de vedere al pregătirii sportive. Din perspectivă educațională, vom avea din 15 septembrie primele clase ale acestor centre, la debutul ciclului liceal.
Criza financiară din fotbal este consecința unei ”combinații toxice”
Cum vedeți situația din fotbalul nostru, cu echipe importante intrate în insolvență, cu abandonuri din ce în ce mai numeroase și cu echipe care “trăiesc” doar din drepturile TV și din banii alocați de unele primării? Este normală această situație și, dacă nu, cum vedeți ieșirea din criză?
Situația financiară a foarte multor cluburi românești este una amară: trăim, practic, un prezent al consecințelor, determinat de o combinație toxică între ignoranța celor care ar fi putut să construiască un cadru normativ adaptat realităților sportive și felul în care foarte mulți conducători de club au înțeles să-și raporteze implicarea în fotbal la ideile lor de business. Însă, poate că de aceste “momente zero” e nevoie pentru a se putea fundamenta pe baze sănătoase. De aceea mă încumet să cred că asistăm la o perioadă de tranziție spre normalitate, cu sacrificiile ei și momentele de plată pentru iresponsabilitatea trecutului. Am inițiat la nivelul FRF un grup de lucru, împreună cu LPF și AFAN, pentru a analiza ce propuneri de modificări în plan legislativ se impun. Mă la refer la Legea Insolvenței, care va trebui conectată cu specificitatea sportului și reglementările forurilor fotbalistice internaționale.
Va fi Adidas sau ce va fi?
Echipele naționale ale României evoluează în echipament Adidas, cu toate că, din câte știm, de la 1 ianuarie 2015 a expirat contractul cu firma de echipament sportiv din Germania. Care este situația contractuală? Prelungiți contractul în alte condiții sau vreți să apelați la un alt sponsor tehnic?
Fiți siguri de faptul că, așa cum lucrăm dedicat și cu deplină reponsabilitate în ce privește fiecare acțiune a FRF în zona de business, vom face cea mai bună alegere. Am primit propunerea de a continua colaborarea existentă, în același timp avem și alte propuneri. În cel mai scurt timp, vom fi bucuroși să sărbătorim împreună soluția cea mai bună pentru zona de sponsor tehnic. Detaliile acestor discuții sunt, însă, confidențiale. Vă asigur că decizia noastră va ține cont și de solicitările suporterilor pe care le-am primit în această perioadă de timp.
De ce nu-l susțineți pe actualul președinte al FIFA, Sepp Blatter? Ce anume v-a determinat să anunțati că FRF îl va vota pe Michael van Praag? Dacă va câștiga alegerile domnul Michael van Praag, ce așteptări are Federația Română de Fotbal de la el?
Întâi de toate, opțiunea implicării Federației Române de Fotbal în alegerile pentru președinția FIFA este una care gravitează în jurul susținerii unui program, unui set de valori, mesaje și soluții, și nu a unei persoane, cum reiese din formularea întrebărilor dumneavoastră. Problema nu se pune în acest mod, “de ce cu unul și nu cu altul”, ci în care din variantele de program regăsim principiile în care credem. Unde se găsesc soluțiile optime pentru o dezbatere amplă, necesară și extrem de importantă, pentru regândirea agendei FIFA. Ei bine, am descoperit cu plăcere că viziunea domnului Michael van Praag împărtășește valorile noastre coordonatoare și se concentrează în jurul inovației și dinamismului. Propunerea mea a fost votată în unanimitate de Comitetul Executiv FRF și am ales acest drum în urma unei analize atente.
Unde vă vedeți dumneavoastră și unde vedeți fotbalul românesc peste zece ani?
În 2025, mi-aș dori ca echipa națională a României să fi devenit o prezență constantă la turneele finale europene și mondiale, cu participări care să onoreze tradiția și talentul fotbalului românesc. Federația Română de Fotbal se va proiecta ca un lider instituțional intern în zona sportivă și un lider regional la nivel european în privința performanțelor instituționale. În ceea ce mă privește, îmi doresc să rămân la fel de dedicat proiectelor în care cred și să-mi păstrez curajul și sănătatea pentru provocările de la acea vreme.