Numărul de Mari Premii dintr-un sezon nu a fost fix de-a lungul anilor. Doar șapte curse au fost cuprinse în 1950.
Punctele care se acordă la fiecare etapă sunt următoarele: 25 pentru locul I, 18-15-12-10-8-6-4-2 şi un punct pentru locul 10. În ultima etapă, punctele ce se vor acorda sunt conform grilei 50-36-30-24-20-16-12-8-4-2.
Regulamentul sportiv
- Piloții trebuie să fie deținătorii unei superlicențe, care este valabilă un an. FIA poate oricând suspenda sau anula superlicența unui pilot.
- La fiecare cursă există următorii oficiali: un director de cursă, un comisar permanent care supervizează procedura de start, trei comisari adiționali (unul fiind ales șef) posesori ai unei licențe FIA, un secretar de cursa și un comisar din partea țării organizatoare.
- În timpul unui singur sezon o echipă nu poate folosi mai mult de patru piloți.
- Cele două mașini ale unei echipe trebuie să fie vopsite identic.
- Fiecare pilot are alocat un număr de concurs. Campionul mondial are alocat numărul 1.
- Emblema echipei trebuie să apară în partea frontală a mașinii, iar numele pilotului în zona cockpit-ului.
- Testele private se pot face doar pe circuite aprobate de FIA și sunt limitate la 15.000 de kilometri.
- La finalul sesiunii de calificări toate monoposturile trebuie duse într-un Parc Închis până a doua zi dimineața, personalul echipelor neavând dreptul să facă modificări la mașini. Mașinile care termină cursa sunt și ele parcate în Parcul Închis.
- Piloți nu pot avea disponibile mai mult de două mașini în același moment. Mașina nu se poate schimba după startul cursei.
- Fiecare pilot are dreptul să folosească doar opt motoare pe tot parcursul sezonului. Dacă utilizează mai multe motoare atunci pilotul trebuie să pornească în cursă de pe linia boxelor.
- Fiecare pilot are dreptul să folosească o singură cutie de viteze pe parcursul a patru curse. În cazul unei schimbări neprogramate, pilotul va primi o penalizare de cinci poziții pe grila de start.
- Nu este permisă realimentarea (începând din sezonul 2010).
- Ordinele de echipă au fost reintroduse cu începrea sezonului 2011, ele inițial au fost interzise pe tot parcursul sezonului 2010.
Procedura de start a cursei
- Piloții pot începe turul de recunoaștere cu 30 de minute înainte de startul în turul de încălzire. Dacă un pilot dorește să facă mai mult de un tur de recunoaștere este obligat să treacă pe la boxe, fără a opri, dar cu obligația de a respecta viteza maximă permisă. Dacă pilotul face un singur tur, la finalul acestuia își așază mașina pe grilă, pe locul de start și oprește motorul.
- Dacă o mașină nu este pe grila de start cu 15 minute înainte de startul în turul de încălzire, accesul ei nu mai este permis, pilotul putând însă să plece în cursă de pe linia boxelor.
- Cu zece minute înainte de startul în turul de încălzire toată lumea, cu excepția piloților, a oficialilor și a membrilor echipelor trebuie să părăsească zona grilei.
- Cu trei minute înainte de startul în turul de încălzire roțile trebuie fixate, în caz contrar pilotul primind o penalizare de 10 secunde.
- Cu un minut înainte de startul în turul de încălzire motoarele trebuie pornite, iar personalul echipelor mai are la dispoziție 45 de secunde să părăsească grila.
- Plecarea în turul de încălzire trebuie să se facă încet, depășirile fiind interzise, acestea din urmă fiind totuși permise dacă o mașină nu poate pleca de pe grilă, iese în afara grilei în timpul turului de încălzire sau are o poziție staționară pe pistă.
- La finalul turului de încălzire piloții își reiau poziția pe grilă și așteaptă startul.
Penalizări
- Oficialii de cursă pot da mai multe penalizări, care includ:
- Penalizarea de tip “drive-through”, în care pilotul este obligat să intre pe linia boxelor, fără să oprească, dar trebuie sa respecte viteza maximă permisă. Din momentul deciziei unei asemenea penalități pilotul are la dispoziție trei tururi să o execute; dacă penalizarea survine în timpul ultimelor cinci tururi, ea nu se mai execută, dar la final se adaugă 25 de secunde la timpul final al pilotului, existând astfel riscul declasării. În timpul execuției penalizării pilotul nu are voie să oprească pentru schimbul de pneuri și/sau realimentare cu carburant.
- Penalizarea de tip “stop and go”, în care pilotul este obligat să oprească la boxele echipei sale, unde stă zece secunde, dar echipei nu i se permite realimentarea și/sau schimbul de pneuri.
- Penalizarea cu 10 poziții pe grila de start la următoarea cursă.
- Descalificarea este penalizarea care se poate da unui pilot în timpul cursei sau după terminarea acesteia. Dacă ea se dă în timpul cursei, pilotului i se arată steagul negru, care are atașat numărul de concurs, iar pilotul este obligat să se retragă din cursă. Dacă descalificarea survine la finalul cursei, pilotul este declasat din clasamentul final.
Steagurile comisarilor de cursă
Comisarii de cursă trebuie să transmită anumite mesaje piloților. Acestea se fac cu steaguri de diferite culori. Începând cu 2007 steagurile roșii, galbene și verzi au fost înlocuite cu semnale luminoase care se află în cockpit, în zona volanului. Lumina roșie înseamnă că antrenamentul, sesiunea de calificări sau după caz cursa au fost oprite, iar pilotul este obligat să se retragă la boxe, lumina galbenă înseamnă pericol pe circuit, orice depășire fiind interzisă, iar lumina verde înseamnă că totul e în regulă.
Restul steagurilor rămân neschimbate, ele fiind după cum urmează:
- Steagul albastru obligă un pilot mai lent să se lase depășit de pilotul din spatele lui.
- Steagul alb indică prezența pe pistă a unui vehicul, altul decât o mașină de Formula 1, piloții trebuind să încetinească. Steagul alb însoțit de o placă cu însemne SC indică prezența safety-carului pe pistă.
- Steagul negru cu un număr alăturat indică faptul că pilotul posesor al acelui număr a fost descalificat și trebuie să se retragă din cursă.
- Steagul jumătate alb, jumătate negru cu un număr alăturat indică faptul că un pilot are un comportament nesportiv și că riscă descalificarea.
- Steagul negru cu un punct portocaliu cu un număr alăturat indică faptul că telemetria indică o problemă, iar pilotul trebuie să meargă la boxe.
- Steagul în dungi galbene și roșii indică că pista este alunecoasă, iar piloții trebuie să fie atenți.
- Steagul cu pătrățele negre și albe, tip șah, indică finalul cursei.
- Steagul roșu indică faptul că piloții trebuie să oprească la boxe deoarece cursa este oprită din motive tehnice.
- Steagul galben interzice orice depășire.
- LIVEBLOG Campionatul Mondial de Formula 1 2018, program, rezultate și clasamente. Duminică, 25 martie, prima etapă, în Australia
- Cum poți vedea Campionatul Mondial de Formula 1 2018. Nici o televiziune din România nu a anunțat achiziționarea drepturilor TV