Nu există copil pasionat de fotbal și de sport care să nu fi desfăcut măcar o dată în viață celebrele pliculețe cu abțibilduri, stickere în denumire mai pretențioasă. A fost un instrument care a ajutat generații și generații de puști să pătrundă într-un univers special, să-i aibă acasă, aproape, în albumul lor din sufragerie, pe Pele, Beckenbauer, Cruyff, Maradona, Messi ori Ronaldo! Reporterii Libertatea au fost la fabrica Panini, din Modena, locul unde se produc în fiecare zi câteva milioane de autoadezive preponderent cu tematică sportivă. Locul divinizat de țânci, dar și de colecționari de calibru.
De la Bologna, acolo unde tricolorii au jucat marți, contra Italiei (2-2), la Modena a fost un drum de vis, către o lume plină de fotografii care se lipesc nu de foaia albumului, ci de suflet și rămân acolo.
Primul popas, la Muzeul Figurinelor, o sală superbă, găzduită de Palazzo Santa Margherita, Muzeul are 2.500 de exponate, dintr-o colecție incredibilă, cu peste 500.000 de piese, donată, în cea mai mare parte, de cel considerat cel mai mare colecționar din lume, Giuseppe Panini (1925-1996), unul dintre cei patru frați Panini, inventatorii colecțiilor de poze care se lipesc.
La Muzeul Figurinelor, o gazdă specializată în Conservarea Patrimoniului Cultural care nu colecționează nimic!
Gazda a fost curatorul Thelma Gramolelli, o tânără care a studiat Conservarea Patrimoniului Cultural, la Universitatea din Ravenna, specializată în Istoria Artei.
”Știu că am o poziție râvnită de mulți colecționari și chiar sunt mulțumită și satisfăcută cu ceea ce fac aici”, spune Thelma, după care mărturisește senin, printre atâtea exponate, că nu colecționează nimic! A admirat-o pe Nadia Comăneci și iubește Milanul, dar cel din era Gullit – Rijkaard – Van Basten. E bună înotătoare, se uită la Moto GP, fiind fan Valenntino Rossi, și tenis, unde a fost atrasă de Andre Agassi.
Universul de la Museo della Figurina, fondat în 1986, nu înseamnă doar abțibilduri. Ci e o adevărată istorie a lumii!
Colecții care costă și 25.000 de euro
Top 3 colecții favorite ale Thelmei: figurinele cu imagini de hoteluri, din imensa colecție de 7.500 de piese donată muzeului de Gambini-Ruggiero (curatoarea a făcut o lucrare de doctorat pe baza acestei colecții), cardurile comerciale Bon Marche, albumele din anii 80 cu eroii din benzile desenate.
Top 3 carduri favorite al Thelmei: Căsătoria legumelor, de Bon Marché, Don Giovanni de Mozart, dintr-o serie de carduri Liebig; Heidi.
Aceste colecții se vând pe ebay și cu 25.000 de euro.
Muzeul cuprinde, printre altele, autocolante, printuri vechi, cutii de chibrituri, timbre, postere, bani de hârtie, meniuri, calendare de buzunar, orice e tipărit și se poate colecționa. Figurinele sau cardurile s-au născut în a doua jumătate a secolului al 19-lea, ca un mijloc de a se mediatiza produsele comercianților, un mod primar de a face publicitate. Se făcea reclamă pastramei, batoanelor de ciocolată, magazinelor de pantofi sau pachetelor de țigări, starurilor de filme, sfaturilor de grădinărit sau meniurilor din restaurantele cu ștaif.
Hitler însuși și generalii săi SS au avut dedicată o colecție.
”Inițial erau emise serii de 6-12 carduri, iar cumpărătorii erau încurajați, chiar cu premii, să se întoarcă la cumpărături pentru a reuși să finalizeze colecția”, spune Thelma.
Motiv de spionaj în Al Doilea Război Mondial
O colecție de imagini cu navele forțelor aliate în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial e celebră. Când a fost capturat un vas nemțesc au fost găsite mai multe albume cu figurine ce prezentau flota aliaților. Pozele era mărite și, se spune, așa încercau naziștii să le descifreze secretele!
Prima serie, în 1867, cu reclamă la haine
Deși e greu de estimat care a fost prima figurină și prima colecție, se vorbește, totuși, despre o dată: în 1867, Bognar, din Paris, a publicat o serie imagini cu pavilioanele Expoziției Universale de atunci. Aproape în același timp, magazinele Bon Marché, patronate de Aristide Boucicaut, au publicat prima serie de carduri care conțineau imagini cu îmbrăcămintea produsă de firmă, pe verso având calendarul din anul respectiv. Franța e locul de naștere ale cardulurilor publicitare.
Cea mai valoroasă figurină: de la 500 la 4.000 de euro
În Italia, figurina ”mușchetarului” Feroce Saladino (foto, în partea de sus) este acum una dintre cele mai cunoscute și mai valoroase. A fost tipărită de firma Buitoni Perugina, în 1937. Se poate cumpăra de pe ebay cu prețuri de la 500 la câteva mii de euro. Prețul poate crește sau scădea, depinde de piață.
Peste 100 de piețe de desfacere, Liga 1, de anul trecut
De la muzeu, ne-am mutat la fabrica Panini. Stefano Martinelli, Export Manager pentru România, și Stefano Melegari, un fan al lui AC Milan, Senior Sport Editor, au fost cei care ne-au primit.
Panini a cucerit peste 100 de piațe de vânzare, iar de anul trecut a intrat și în România, unde a editat în premieră colecția pentru Liga I. În câteva săptămâni va apărea ediția a doua. Recent, o nouă colecție, FIFA 365, care reunește stickere cu jucătorii celor mai puternice echipe din lume, a fost distribuită pe piața de la noi, cu mențiunea că Steaua are un capitol special, iar adezivele cu Adi Popa, Chicpiu și compania sunt gratis, ca bonus.
Din acest an, distribuția produselor Panini în România e asigurată de Ringier România, editura care tipărește ziarul Liberatatea, revistele Unica sau TV Mania etc.
Panini nu produce doar stickere despre fotbal, ligi interne, Cupe Mondiale, ci acoperă și hocheiul pe gheață și baschetul american ori rugby-ul francez sau desenele animate Disney, iar divizia de carduri e bine reprezentată în baseball sau fotbalul american.
3.000.000 de abțibilduri zilnic, ce nu se vinde, se distruge
”În principiu, edităm peste 3.000.000 de abțibilduri zilnic. Sute de oameni lucrează la realizarea colecțiile. De la fotografi, statisticieni, jurnaliști și până la cei care lucrează pe mașinile de producție. Publicul nostru țintă sunt copii între 7 și 14 ani. Ceilalți sunt deja colecționarii cunoscuți”, spune Stefano Martinelli. Și, foarte interesant, ce rămâne nevândut pe piață, se distruge. Colecțiile mai pot fi comandate doar online, pe site-ul producătorului.
Martinelli dărâmă un mit: ”Toate abțibildurile se editează în număr fix. Noi ne dorim ca și colecționari să-și competeze albumele”.
Colecționari de top, cei doi Stefano au avut un vis rămas neîndeplinit: ”Când eram copii, jucam fotbal și ne doream să apăream în albumele Panini. N-a fost cazul, e vine că, măcar acum, le construim”.
Schimbarea fotbalului, inclusiv scandalurile de corupție sau de dopaj, e posibil să fi afectat Panini, dar italienii luptă în continuare să câștige sau să securizeze piețele de desfacere. Au introdus concepte noi pentru imagine (tricourile sunt insertate într-un material textil), update-uri, extrastickere, colecții ce țin cont de specificul țărilor în care distribuie. Au intrat recent în Japonia, caută noi și noi locuri cu pasionați de stickere.
Stickere și carduri rare, câteva mii de euro
Prima colecție de figurine Panini cu tematica fotbal a fost albumul Calciatori 1961-62 (foto), iar prima figurină editată a fost cea a interistului Bruno Bolchi.
Unele colecții vechi, editate înainte de 1961, se comercializează cu mii de euro.
Unele carduri editate din SUA, rare, sunt și ele foarte scumpe pe piața de licitații. Din 1971, o dată cu noua colecție Calciatori 1971-1972, figurinele, cardurile ori cartonașele au devenit autoadzive, adică se puteau lipi. Albume cu tematică sportivă au lansat și alte firme, înainte de 1961, cu imagini din ciclism sau fotbal.
Top 3 colecții recente în opinia lui Stefano Martinelli: PANINI FIFA 365, WORLD CUP 2014 and CALCIATORI 2013 (ce mai mare colecție din istoria Panini, cu aproape 1.000 de stickere.
Top 3 fotbaliști în opinia lui Stefano Melegari: Baresi, Buffon, Messi.