Cuprins:
Măsura luată de Paris
Cercetătorii de la Clean Cities au descoperit că, din 2021, în Regatul Unit au fost vândute 4,6 milioane de mașini mai mari decât locurile de parcare obișnuite.
Pe lângă faptul că sunt mai mortale în accidente, întrucât sunt mai grele și au părți frontale care pot cauza răni grave, mașinile mari emit și mai multe gaze toxice.
„Mașinile devin mai mari în fiecare an – în timp ce străzile noastre nu sunt. Trebuie ca producătorii de automobile să acorde prioritate mașinilor de dimensiuni normale, care pot fi parcate mai ușor și sunt mai puțin periculoase pentru pietoni. Este corect ca, dacă doriți să cumpărați un SUV masiv, să vă așteptați să plătiți mai mult pentru spațiul pe care îl ocupă”, a spus Oliver Lord, șeful Clean Cities din Regatul Unit.
SUV-urile mari, cu lățimi peste 1,8 metri sau lungimi mai mari de 4,8 metri, devin tot mai populare, deși sunt prea mari pentru majoritatea locurilor de parcare standard. Anul trecut, vânzările de mașini mai late de 1,8 metri au atins un record de 1.213.385.
Unele orașe au recurs la măsuri drastice. Spre exemplu, Parisul a introdus taxe de parcare speciale pentru SUV-uri, iar şoferii plătesc de trei ori mai mult decât cei care conduc mașini de dimensiuni obișnuite. Primarul Londrei, Sadiq Khan, s-a declarat în favoarea unor astfel de măsuri.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_1baa3727e8ded58c80afb62f7aecd045.jpg)
Taxe mai mari pentru SUV-uri
În plus, și susținătorii Clean Cities cer taxe mai mari pentru SUV-uri.
„Nu este vorba doar de stresul suplimentar de a nu putea găsi un loc de parcare, ci și de sentimentul că, dacă sunt implicată într-un accident cu unul dintre aceste SUV-uri uriașe, este mult mai probabil ca eu și familia mea să fim grav răniți sau uciși. Dacă provoci mai multe pericole, creezi mai multe gropi și ocupi mai mult spațiu de parcare, este corect să plătești un pic mai mult”, a spus Harriet Edwards, mamă din Sutton.
Jenny Jones, membră a Partidului Verde, a lansat săptămâna trecută o alianță anti-SUV în Camera Lorzilor: „Vânzările de SUV-uri au crescut vertiginos în ultimele două decenii, însă multe străzi și locuri de parcare din mediul urban sunt pur și simplu prea mici pentru a putea găzdui dimensiunile tot mai mari ale acestor vehicule.
Îmi place ce a făcut Parisul pentru a descuraja utilizarea lor, prin taxarea celor mai mari mașini cu de trei ori mai mult pentru parcare. În Regatul Unit, consiliile Bath și Islington au introdus măsuri similare. Guvernul ar trebui să încurajeze alte consilii să adopte și ele aceste măsuri. SUV-urile poluează și sunt adesea deținute și conduse de cetățeni mai înstăriți. Vehiculele de acest tip par mai sigure, dar sunt mult mai puțin sigure pentru pietonii și bicicliștii cu care se ciocnesc”.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_6178e33c77b5ec9d1bd1fe8fe886f872.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_5340426a8ab270d3f7baa25d09ebac1e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_5a6a9f3ada1b0269940f3cc047a11f49.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_a419f02bce79a474170c7af0734965e9.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_41ab469879bced0eb356e1abfc0316a5.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_049a14fdf1d62a8a63daf72bc770d825.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_d8d40e3ce210732a11addd5c21718f72.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_79d6a0b35fcf797f5a3e5694daa917e6.jpg)