Mai întâi un pic de aducere aminte. Piatra de temelie a Gării de Nord din București a fost pusă la 10 septembrie 1868, în prezența lui Carol I, pe locul ales chiar de domnitor.
Pe 13 septembrie 1872 a fost inaugurată această gară și s-a dat în exploatare circulația feroviară pe linia Roman – Galați – București – Pitești. Stația a fost denumită inițial Gara Târgoviștei, urmând ca în 1888 să ia denumirea actuală.
Acum ne-am întors în prezent, între gunoaie, resturi alimentare, peroane distruse, geamuri sparte sau lipsă, pereți și încăperi insalubre, rugină sau tencuială căzută.
Gara de Nord din București este și locul în care zeci de oameni ai străzii vin seara în căutarea unui loc mai călduros.
„Mizerie, șobolani, toalete insalubre”
Gara arată din ce în ce mai rău pe zi ce trece, iar călătorii se plâng de condițiile de aici: „Mizerie, șobolani, toalete insalubre, plouă pe peroane, iar în sălile de așteptare, mult spus săli, arată oribil”.
Sau: „Condiții extrem de rușinoase pentru o capitală europeană! Gunoaie peste tot, oameni fără adăpost, miros insuportabil”.
Pe finalul lunii ianuarie, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța un „pas important pentru modernizarea Gării de Nord din Bucureşti”, care va trece printr-un proces de modernizare.
În plus, Grindeanu a explicat că se doreşte transformarea Gării de Nord într-un punct multimodal modern, dar şi într-o zonă comercială atractivă a Capitalei.
O investiție de aproximativ 100 de milioane de euro
„Lucrările vizează inclusiv amenajarea spaţiilor destinate serviciilor pentru călători, asigurarea facilităţilor pentru persoanele cu dizabilităţi, crearea unor spaţii verzi centrale, a unei zone moderne de aşteptare şi de petrecere a timpului pentru persoanele aflate în tranzit, montarea unor sisteme noi de ventilaţie şi de încălzire, modernizarea sistemului de iluminat”, a precizat ministrul transporturilor.
O investiție totală de aproximativ 100 de milioane de euro, conform comunicatului emis de CFR Călători.
Etapa 1 de modernizare include reabilitarea spațiilor existente în cele trei corpuri ale clădirii, unde se desfășoară activitatea feroviară, serviciile destinate publicului, dar și zona care deservește activitatea comercială a gării.
Conform proiectului de modernizare, obiectivele generale ale investiției sunt: creșterea interesului public pentru Gara de Nord, regândirea funcțională a gării ca un spațiu dinamic, valorizarea legăturilor cu orașul, creșterea interesului turistic la nivel european, dar și furnizarea de servicii de calitate pentru călători.
Obiectivele specifice ce se doresc a fi atinse sunt:
- regenerarea zonei aferente stației de călători Gara de Nord pe principiile de smart city/creative city/green city
- modernizarea/consolidarea/reabilitarea clădirilor din stația de călători București Nord, precum și a spațiilor destinate serviciilor pentru călători, cu asigurarea facilităților pentru persoanele cu dizabilități
- crearea unor spații verzi centrale, o zonă agreabilă de așteptare sau petrecere plăcută a timpului pentru publicul aflat în tranzit
- asigurarea cu sisteme noi de ventilație/încălzire
- înlocuirea instalațiilor electrice, sanitare, termice etc
- refacerea sistemului de drenaj
- modernizarea sistemului de iluminat
- modernizarea echipamentului de telecomunicații, inclusiv a celui de informare a publicului
- asigurarea elementelor de siguranță și confort pentru călători – balustrade, rampe pentru persoane cu dizabilități, lifturi, sisteme de control acces.
Nicușor Dan vrea o nouă linie de metrou de la gară
Primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, a anunţat că a fost lansat în dezbatere publică Proiectul de hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal Linia M4 de Metrou Tronson Gara de Nord – Gara Progresul.
Magistrala va avea următoarele staţii: Gara de Nord, Ştirbei Vodă, Bogdan Petriceicu Hasdeu, Uranus, George Rozorea, Chirigiu, Filaret, Eroii Revoluţiei 2, George Bacovia, Toporaşi, Nicolae Cajal, Luică, Giurgiului, Gara Progresul. Edilul a precizat într-o postare pe Facebook că proiectul este coordonat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro