Alianța electorală PSD-PNL a pus la bătaie 97,55 milioane de lei pentru această campanie. Cheltuielile au reprezentat 97,32 milioane de lei. Cea mai mare sursă de venituri a venit de la capitolul „contribuțiilor electorale provenite din transferul fondurilor obținute în afara perioadei electorale virate în contul bancar județean sau al municipiului București”, care s-a ridicat la 64,34 milioane de lei, 38,34 milioane de lei fiind partea PSD (condus de Marcel Ciolacu), în timp ce 25,99 milioane de lei a fost partea PNL (condus de Nicolae Ciucă).
Cele două formațiuni au avut și 19,64 milioane de lei din contribuții ale candidaților provenite din donații, precum și 13,56 milioane de lei contribuții provenite din venituri proprii. În documentul prezentat de AEP nu e prezentat însă vreun nume de donator sau persoană din rândul candidaților care a dat bani din împrumuturi.
Cei mai mulți bani, 29,32 milioane de lei, au fost pentru „producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online”. A doua mare sursă către care au mers banii a fost pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune și presă scrisă, adică 28,94 milioane de lei.
18,05 milioane de lei au mers pentru organizarea evenimentelor politice, în timp ce 16,47 au fost destinați tipăririi de broșuri, pliante și altor materiale electorale.
AUR a dat drumul la robinetul cu bani
Alianța AUR (formată din Alianța pentru Unirea Românilor, Partidul Republican și PNRC) a avut venituri de 27,01 milioane de lei pentru alegerile europarlamentare. Cuantumul total al cheltuielilor electorale a fost de 26,99 milioane de lei.
Grosul cheltuielilor a fost reprezentat de cele de la capitolul legat de „producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune și în presa scrisă”, în cuantum de 10,41 milioane de lei pentru AUR. Pe locul al doilea au fost „cheltuielile pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online”, în cuantum de 7,6 milioane de lei, apoi 3,78 milioane de lei pentru închiriere de spații și cheltuieli de protocol destinate organizării de evenimente cu „tematică politică, economică, culturală sau socială”.
Alianța AUR s-a bazat pentru cheltuielile făcute majoritar pe banii care au provenit din contribuțiile electorale ale candidaților din împrumuturi, care se ridică la 20,19 milioane de lei.
USR, PMP și Forța Dreptei au investit în online
Alianța Dreapta Unită, formată din USR, PMP și Forța Dreptei, a avut venituri electorale însumate de 17,9 milioane de lei. Cuantumul cheltuielilor a fost de 17,84 milioane de lei.
Partea cea mai mare din bani, 11,15 milioane de lei, a provenit din „cuantumul total al contribuțiilor electorale provenite din transferul fondurilor obținute în afara perioadei electorale virate în contul bancar județean sau al municipiului București”. Tot o sumă consistentă, 4,31 milioane de lei, a provenit de la candidați care s-au împrumutat să finanțeze campania. Doi candidați s-au evidențiat prin împrumuturile lor. Ion Ștefan, fost ministru al dezvoltării și candidat pe locul al 39-lea pe listă, a împrumutat ADU cu 1,5 milioane de lei. O a doua persoană care a împrumutat ADU cu peste un milion de lei este Cătălina Bozianu, secretar general-adjunct al PMP și a 14-a pe listă, cu un împrumut de 1,14 milioane de lei.
Spre deosebire de partidele anterior menționate, UDMR a avut venituri electorale mult mai modeste. Mai precis, veniturile electorale au fost de 2,35 milioane de lei, în timp ce cheltuielile au ajuns la 2,20 milioane de lei. Sursele finanțării au fost două. Prima a fost fostul lider al senatorilor UDMR, Turos Lorand, cel care a contribuit electoral cu 1,2 milioane de lei, bani din împrumuturi, în timp ce 1,15 milioane de lei au fost bani transferați de la contribuții „electorale provenite din transferul fondurilor obținute în afara perioadei electorale virate în contul bancar judeţean sau al municipiului Bucureşti”.
Cea mai mare sumă, 1,07 milioane de lei, a mers spre propaganda electorală online, iar 907.000 de lei pentru materiale de propagandă radio, la televiziune și în presa scrisă.
O ultimă formațiune menționată de AEP în raportul său e Alianța România Socialistă, care a avut venituri electorale de 2.000 de lei, iar cheltuieli de 2004 lei.
Mandat de independent cu puțini bani
Nicu Ștefănuță, singurul eurodeputat ales ca independent, a avut venituri electorale în cuantum total de 256.232 de lei, în timp ce cheltuielile au ajuns la 238.237 de lei.
Aproape jumătate din sumă a mers pentru promovarea în online – 123.871 de lei, iar a doua mare sumă, 46.847 de lei, pentru organizarea unor evenimente, dar și pentru plata transportului de campanie, cazare și a mandatarilor financiari.
În raportul detaliat al AEP privind cheltuielile de campanie lipsesc datele pentru partidul S.O.S, care, pe lângă PSD, PNL, USR, AUR, UDMR și Nicu Ștefănuță, a prins două mandate de eurodeputați.
La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!