Concret, aceștia s-au prezentat la oficiile sindicale care intermediază dosarele pentru ajutoarele sociale cu documentele a sute de români, oameni care nu au fost niciodată în Italia. Astfel, au produs statului italian un prejudiciu de 15 milioane de euro.
Angajații au acceptat documentele, unii fiind amenințați, alții mulțumindu-se că pentru fiecare dosar procesat primeau din partea statului câte 10 euro. În total, românii aveau acte necesare pentru a obțină circa 60 de milioane de euro.
Ancheta coordonată de procurorul Maurizio Romanelli încearcă să lămurească exact modul în care românii s-au prezentat în aceste oficii cu codurile fiscale a sute de români, afirmând pur și simplu că aceștia erau rezidenți în peninsulă în ultimii 10 ani și că aveau calificările pentru a beneficia de un anumit tip de ajutor social, denumit „venit de cetățenie”.
În unele cazuri, funcționarii italieni erau conștienți de escrocherie și s-au prefăcut că este totul legal, pentru că au fost ademeniți de câștigul profesional imediat, constând în remunerația de 10 euro acordată lor de fiscul italian pentru fiecare practică. În alte cazuri, atunci când au refuzat dosarele, funcționarii au fost amenințați de către români.
Ajutorul social în cauză se numește „venitul de cetăţenie” și se adresează care trăiesc sub pragul sărăciei în Italia. Pentru a primi acest ajutor, principala condiție este să nu fi locuit în străinătate în ultimii doi ani pentru italieni şi să fi locuit în Italia timp de cel puţin zece ani pentru străini.
Alte condiții cerute sunt ca persoana respectivă să aibă un indicator anual al situaţiei economice pe familie inferior sumei de 9.000 de euro, să nu dispună de un patrimoniu imobiliar mai mare de 30.000 de euro anual și să aibă un patrimoniu financiar de sub 6.000 de euro.
Venitul de cetățenie va ajunge la un total de 780 de euro pe lună pentru o singură persoană, cu creşteri sau scăderi în funcţie de situaţia familiei, pe o perioadă de 18 luni.
Investigația demonstrează că structura actuală a veniturilor de urgență nu are un minim de verificări înainte de începerea acordării subvenției, cel puțin asupra existenței reale a solicitanților aparenți și asupra reședinței lor reale în Italia.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro