Ideea i-a aparţinut lui A.I. Cuza
Primele menţiuni despre intenţia de a se construi un canal între Dunăre şi Bucureşti datează din 1864, de pe timpul lui A.I. Cuza. Primul proiect pentru o cale navigabilă Bucureşti – Olteniţa a fost iniţiat în 1880, dar construcţia nu a fost materializată. În 1929, Parlamentul a adoptat o lege care prevedea un canal care să transforme Bucureştiul în port la Dunăre.
Recesiunea economică din anii 30, apoi războiul au amânat construirea canalului. Lucrările au început pe timpul lui Ceauşescu, în 1986, şi au fost realizate în proporţie de 85%. După evenimentele din 1989, lucrările s-au sistat. Canalul a fost proiectat pe timpul lui Ceauşescu pentru o lungime de 73 kilometri, o lăţime de 80 metri şi o adâncime minimă a apei de 4,5 metri. Planul include patru ecluze şi două porturi, unul lângă comuna 1 Decembrie şi altul la Olteniţa.