„Sărbătorile sunt foarte atractive, nu doar pentru comercianți, care constată o cerere crescută pentru produsele lor, și pentru cumpărători, care caută cele mai bune oferte, ci și pentru infractorii cibernetici. Aceștia nu ezită să exploreze noi oportunități de câștig ilegale, într-o perioadă când fac plăți online mai mulți utilizatori decât de obicei”, spune reprezentanții Kaspersky Lab. Aceștia spun că infractorii încearcă să își coreleze campaniile malware cu datele anumitor sărbători.
Experții în lupta contra amenințărilor IT sunt de păerere că infractorii cibernetici investesc din nou în dezvoltarea unor programe malware capabile să fure date financiare, cum ar fi informații despre carduri sau date de autentificare în contul de online banking.
După cum a arătat dinamica atacurilor din luna noiembrie 2016, pentru infractorii cibernetici cea mai atractivă zi a sezonului de iarnă este Cyber Monday. În noiembrie 2016, tehnologiile de protecție Kaspersky Lab au detectat o creștere vizibilă în ceea ce privește numărul de utilizatori atacați, iar pe 28 noiembrie (de Cyber Monday) au fost atacați de două ori mai mulți utilizatori decât în ziua anterioară.
Black Friday și Crăciunul, vizate
Când vine vorba de Black Friday și perioada Crăciunului, tiparul este diferit, vârfurile de atac producându-se cu una sau cu două zile înaintea datelor efective ale sărbătorilor. Aceste diferențe pot fi explicate prin natura diferită a sărbătorilor. Spre deosebire de Black Friday sau Crăciun, Cyber Monday înseamnă doar vânzări online, astfel încât infractorii cibernetici își concentrează campaniile malware în această dată.
Dintre cele 30 de familii de troieni bancari, monitorizate în mod constant de Kasperksy Lab, cele mai răspândite cinci sunt: Zbot, Nymaim, Shiotob, Gozi și Neurevt, responsabile de atacurile împotriva a 92,35% dintre utilizatori, în perioada sărbătorilor de iarnă.
“Informațiile despre dinamica atacurilor arată că cei care folosesc malware financiar au încercat să își lege activitatea de anumite date din 2016, iar contribuția acestor atacuri la numărul total din T4 este vizibilă cu ochiul liber. Atacurile cu malware financiar sunt în creștere din nou și toți cei vizați – de la proprietari, la clienți ai magazinelor online, de la posesori de carduri de credit, până la bănci – ar trebui să fie conștienți de pericole și să ia măsuri adecvate. Ca măsură post-factum, le recomadăm celor care și-au folosit cardul pentru a cumpăra cadouri și bunuri în ultimele trei luni să urmărească atent informațiile despre tranzacțiile financiare în perioada următoare. În mod tipic, infractorii nu încep să retragă bani de pe carduri furate imediat. De multe ori, așteaptă mai multe săptămâni sau chiar luni pentru a face mai întâi inventarul banilor câștigați”, a spus Oleg Kupreev, security expert la Kaspersky Lab.