În ordinul Ministerului Afacerilor Interne care reglementează procedura de dobândire a permisului auto se precizează că proba practică și cea scrisă se dau în zile diferite, însă Ana (18 ani) a dat testările în luni și chiar în anotimpuri diferite. Ea și familia sa se află printre sutele, poate chiar miile de români care sunt nemulțumiți că în ultimele luni direcțiile de permise fac cu greu programări pentru proba de traseu a celor care dau pentru carnet și au luat proba scrisă. Astfel de situații ne-au fost consemnate în București, Ploiești, Iași, Argeș și Timiș.
Așa se face că un candidat ajunge să dea de maximum două ori examenul practic pentru obținerea permisului de conduceere până când să expiră actele de “absolvire” a școlii de șofer.
“Valabilitatea actelor care atestă efectuarea școlii de șoferi se întinde pe perioada unui singur an. Dacă în acest interval fiica mea nu va lua carnetul auto, ea trebuie să facă din nou ore de conducere. Nu cred că este corect ca pe perioada unui singur an un candidat să susțină doar de două ori, maximum, proba de traseu pentru carnet”, ne spune bucureșteanul Mihai, tatăl Anei.
Traseul Anei, pe scurt, pentru examenul de carnet
Cât o privește pe tânăra de 18 ani, aceasta a început școala de șoferi în vara anului trecut, iar în luna septembrie a terminat cursurile.
A fost programată să susțină examenul scris, sala, cum se spune popular, în luna februarie. Apoi a urmat programarea pentru proba practică, traseul, așa cum e cunoscut. A fost chemată să dea proba de condus auto la începutul lunii mai. A picat traseul. Acum, a mai luat ore de condus și speră să fie programată încă o dată până în septembrie, când îi expiră valabilitatea actelor de absolvire a școlii de șoferi și dreptul de a mai susține probele.
Ce se întâmplă
În cazul în care nu va fi programată până în septembrie sau nu va lua proba de traseu până în prima lună a toamnei, Ana va trebui să urmeze încă o dată cursurile unei școli de șoferi. “Cam 1.200 de lei m-au costat școala de șoferi și alcătuirea dosarului. Vor fi bani pe care va trebui să-i scot din nou din buzunar”, se mai plânge tatăl fetei. Mai mult, Ana va trebui să susțină din nou și proba scrisă, așa că vor urma alte emoții pentru tânăra de 18 ani.
Cauze și… nu prea sunt soluții de moment
Mihai Enache, purtătorul de cuvânt al Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), instituție aflată în subordinea MAI, ne-a explicat că, din păcate, această situație din București și din alte județe este cauzată de numărul mic de examinatori, de numărul mare de candidați, dar și recentele pensionări din sistem.
Spre exemplu, în București sunt acum aproximativ zece examinatori – numărul variază în funcție de concedii și de alte probleme – care trebuie să susțină peste 200.000 de probe de traseu care se dau în timpul unui an cu cei care susţin examenul pentru prima dată, a doua oară, pentru reînnoiri etc.
“Au fost multe pensionări și înlocuirea celor plecați nu se poate face de astăzi pe mâine. Este vorba, mai întâi, de un proces de recrutare. Apoi, cel recrutat trebuie pregătit o perioadă pentru a deveni examinator. Nu poate fi urcat la volan să dea probe cu candidații. Unii și renunță pe parcurs”, ne-a explicat Mihai Enache.
Acesta recunoaște că programările la traseu se fac rar, dar a precizat că sunt cauze obiective, nu este rea intenție.
În acest moment, pentru București se recrutează peste zece examinatori, dar Mihai Enache nu ne-a putut preciza o dată până la care noii angajați ai DRPCIV vor intra în pâine, spre mulțumirea candidaților.
Peste șapte milioane de români au permis de conducere pentru cel puțin o categorie de vehicule, conform datelor de la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.