„După prima etapă de înscrieri pentru forma de organizare învăţământ profesional şi dual, numărul elevilor înscrişi este de 19.340, din totalul locurilor oferite care însumează 38.009. Din cei înscrişi, 17.392 au ales învăţământul profesional, iar restul de 1.948 – învăţământul dual. Numărul elevilor admişi până la 13 iulie 2017 este de 18.788, din care 17.014 au fost admişi în învăţământul profesional, iar 1.774 în cel dual”, a scris Liviu Pop pe Facebook.
Învățământul dual, ca formă de școlarizare în învățământul profesional, a fost introdus prin OUG 94/2014.
Atunci s-a dat o ordonanţa de urgenţă ce a modificat Legea Educaţiei și a creat un cadru legal pentru organizarea unui al treilea tip de învăţământ profesional: acesta este dual şi se organizează după terminarea celor 10 clase obligatorii.
Acest tip de învățământ este diferit pentru că se organizează numai la cererea agenţilor economici. Autorităţile asigură resurse umane şi financiare şi organizează formarea teoretică tehnică din şcoală, iar angajatorul trebuie să ofere resursele umane şi financiare şi să organizeze formarea practică, de la locul de muncă.
În luna martie, Camera Deputaților a adoptat legea care reglementează învăţământul dual. Proiectul combină învăţarea la locul de muncă într-o companie cu educaţia şi formarea profesională într-o unitate de învăţământ, printre prevederile legii aflându-se și posibilitatea ca elevii să facă practică în companii și să primească burse de la firme. Pentru a intra în vigoare e nevoie și de votul Senatului, for decizional.
Învăţământul dual combină învăţarea la locul de muncă într-o companie cu educaţia şi formarea profesională într-o unitate de învăţământ, cu scopul de a obţine o calificare profesională, concomitent cu oferirea posibilităţii continuării studiilor.
Proiectul legislativ introduce:
- burse de sprijin pentru elevii care aleg învățământul dual.
- decontarea cheltuielilor de transport dar și facilități privind cazarea și masa elevilor care învață departe de casă.
- implicarea agenților economici, prin acreditarea lor și aderarea la această formă de învățământ și acordarea de facilități fiscale pentru aceștia.
- stabilirea școlilor din România în care învățământul dual poate fi accesat.
- introducerea posibilității de a beneficia de această formă de școlarizare gratuită până la vȃrsta de 26 de ani. În acest fel, cei care au abandonat școala și/sau nu sunt calificați în niciun domeniu pot să revină și să dea o nouă dimensiune vieții lor profesionale.
Citește și: Voință de octogenar. La 80 de ani, a absolvit școala postliceală de analist-programator