Munca pe care o fac este una de exceptie si de aceea devin pretentiosi in fata solicitarilor mai pamantene. Viata la altitudine le-a dezvoltat un soi de detasare fata de maruntisurile cotidiene.
Compania TAROM are 300 de piloti, unul si unul. „Sunt ai nostri mai buni ca ai altora?”, intreb un profesionist in domeniu, cu 18.000 de ore traite in aer. „Pilotii nostri sunt foarte buni profesionisti, nu pot sa spun ca sunt cei mai buni, atat timp cat nu se afla intr-o competitie in care sa le poti compara meritele cu ale altora”, ne spune Constantin Vasilescu, pilot-sef. Il gasim la birou, in fata unui calculator prin care rezolva tot felul de treburi organizatorice. „Aici sunt ca un peste fara apa. In avion ma simt cel mai bine”, ne marturiseste. Din 1974 s-a lansat „in aer” si daca ar da timpul inapoi ar face acelasi lucru.
La bordul avionului totul este computerizat, asa ca teoretic nu pot interveni greseli umane. 90% din zbor este facut de pilotul automat, dar asta nu inseamna ca pilotul adevarat poate sta la suete cu pasagerii.
Pilotii sunt instruiti frecvent; de doua ori pe an sunt trimisi sa rezolve situatii de criza, in fata simulatorului, un dispozitiv mai costisitor decat un avion. „Antrenamentele” se fac la Bruxelles, Toulouse sau Berlin, unde se simuleaza situatiile limita: desprinderea motorului, incendiu, intersectari cu alte avioane. La simulator mai ajung si in unele cazuri cand apar proceduri noi, de exemplu cum a fost ultima care le cerea sa pastreze o distanta mai mare la „intalnirea” dintre avioane. Programul de pregatire la sol e obligatoriu. De-a lungul serviciului, un pilot se afla in aer cam 20.000 de ore.
Toti pilotii se tem ca vor ajunge la pensie niste amarati, date fiind reglementarile noii legi a pensiilor care le va limita drepturile, indiferent de castigurile din viata activa. 99% din cei care implinesc varsta de pensionare, adica 52 de ani, o termina cu serviciul, desi ar mai avea voie sa stea pana la 65 ani. Dar teama ca vor trai dintr-o pensie modesta ii obliga sa-si caute noi slujbe, chiar daca din cauza muncii la inaltime se aleg cu probleme de sanatate. Auzul, vazul, coloana vertebrala au de suferit de-a lungul anilor. Ultimele accidente aviatice le-au amintit cat de riscanta este munca pe care si-au ales-o, dar, cu toate astea, ramane cea mai frumoasa.
Cum arată buletinul de vot pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie!