Procurorii DIICOT au arătat în referat că Remat Călăraşi ar fi cumpărat cu 120 de euro pe tonă de “oţel greu” rezultat din dezmembrarea vagoanelor CFR Marfă şi apoi a revândut oţelul către compania Silcotub cu 260 de euro pe tonă.

Rezultă cu evidenţă că principala categorie de deşeuri metalice vizată de ansamblul infracţional a fost oţelul. Acesta are un preţ mediu de tranzacţionare de 218,90 euro/ tonă. Or, prin manoperă frauduloasă a disimulării cantităţilor de oţel rezultat din casări, sub forma fierului vechi, membrii grupării au urmărit cu evidenţă însuşirea diferenţei de preţ dintre suma plătită de SC Remat SĂ Călăraşi către CFR Marfă (120 euro/tonă de fier vechi) şi preţul cu care Remat Călăraşi a vândut mai departe oţelul”, se arată în referat.

La dosar există o serie de convorbiri telefonice dintre administratorul Remat Călăraşi, Tawil Abbas, şi reprezentantul principalului client al societăţii Silcotub Zalău “Se constată astfel că oţelul este produsul cel mai puternic negociat între părţi, caz în care Remat Călăraşi ajunge să vândă oţelul către Silcotub Zalău cu preţul de 260 euro/tonă (deci peste preţul mediu pe piaţă). Aspectele rezultate din interceptările convorbirilor telefonice se coroborează cu menţiunile facturilor încheiate între Remat Călăraşi şi Silcotub SA”, susţin procuroriii.

Din cercetări, a rezultat că la finele lunii decembrie 2016, CFR Marfă a scos la licitaţie, prin Bursa de Mărfuri, un nou lot de vagoane. Despre acest aspect, Tawil Abbas, reprezentantul Remat Călăraşi, a purtat mai multe discuţii cu Alex Tesoi, reprezentantul Silcotub, rezultând că rezultatele licitaţiei pot fi influenţate prin neprezentarea la licitaţie, fapt care atrage o scădere a preţului cerut prin bursă. “Astfel, în convorbirea din data de 27 decembrie 2016, ora 14.55, Tawil Abbas i-a spus lui Alex Tesoi, că nu se va prezenţa la licitaţia deschisă pentru vânzarea de vagoane, pentru ca apoi, în aceeaşi discuţie, să spună ”şi totuşi, pentru rezerva ta în februarie merită!”, rezultând că va aştepta până în luna februarie a anului 2017, când preţul cerut prin bursă va scădea”, se mai arată în referatul DIICOT.

2.450 de vagoane scoase din funcțiune fără a se preciza cum vor fi valorificate

În document se mai precizează că printr-o notă din 2014, conducerea CFR Marfă recomandă Consiliului de Administraţie al societăţii (unde Directorul general Mihuţ Constantin Crăciun avea oricum calitatea de membru) scoaterea din funcţiune a 2450 de vagoane, fără a se preciza cum vor fi valorificate acestea. “Se poate constata că, pentru a nu trezi suspiciuni, în Nota de fundamentare şi în Hotărârea Consiliului de Administraţie nu se face menţiunea modului în care urmează a se realiza valorificarea materialelor rezultate din casare, ambele documente rezumându-se la a stabili, cu titlu generic, scoaterea din funcţiune şi valorificarea a 2.450 de vagoane de marfă”, se mai arată în referatul anchetatorilor.

Mihuţ Crăciun, directorul general CFR Marfă, a fost și el interceotat în mai multe convorbiri din care rezultă că acesta cunoştea interesul Remat Călăraşi în achiziţionarea acestor vagoane.

Consiliul de Administrație al SNTFM CFR Marfă SA a decis joi numirea unui director general interimar al societății în persoana lui Mihai Manole, informează un comunicat al societății. Mihai Manole este angajatul CFR Marfă încă de la înființarea societății, în anul 1998, și a parcurs toate etapele profesionale în cadrul societății, de la inginer, șef serviciu până la cea de director locomotive.

60 de percheziții în București și Timișoara

Decizia vine după ce aproximativ 60 de percheziţii au avut loc, miercuri dimineaţă, în Bucureşti şi la Timişoara, într-un dosar al Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) vizând CFR Marfă şi privind vânzarea unor vagoane de tren de marfă la preţ subevaluat, la fier vechi. În dosar este vizat și fostul director al CFR Marfă Mihuţ Crăciun.

Acum ceva mai bine de un an, la jumătatea lui aprilie, ofițeri sub acoperire de la Crimă Organizată Timișoara le stricau, după o lungă perioadă de supraveghere, afacerile unor indivizi care furau, cu canistrele, combustibil din locomotivele CFR Timișoara. Zeci de mecanici, lideri de sindicat, ba chiar și un polițist de la ”Transporturi” erau implicați în ”combinația” care, în ani, le-ar fi adus peste un milion de euro.

Un episod ce părea să se fi încheiat o dată cu demascarea hoților extrem de bine organizați într-o rețea. Numai că, în timpul filajelor și al supravegherii hoților care furau carburant cu canistrele, investigatorii DIICOT, DGA și cei de la Crimă Organizată au intrat, din întâmplare, în posesia unor informații noi. Așa, au ajuns la o altă grupare, formată din 40 de persoane care făcea afaceri cu mii de vagoane retrase de pe șine pentru a fi vândute la fier vechi și au declanșat cea mai mare anchetă care a vizat CFR Marfă.

Noua investigație a scos la iveală că cei 40 de indivizi au vândut la preț de fier vechi 2.450 de vagoane ale CFR Marfă destinate casării (35.000 tone de oțel și 16.500 tone de fier vechi). În conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deșeu fier vechi greu” și “deșeu fier vechi special” (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară. ”Reglajul” fin făcut în documente a transformat totul într-o afacere extrem de bănoasă în care erau implicați  – pe paliere bine definite -, conducerea executivă a CFR Marfă, funcționari din cadrul sucursalelor, și reprezentanți ai firmei care colecta vagoanele casate ca fiind fier vechi.

 
 

Urmărește-ne pe Google News