Pakistanul va retrage permisele de zbor a 262 de piloți ai companiei aeriene suspectate de evaziune a examenelor în urma anchetelor declanșate de autorități, a declarat vineri ministrul aviației, Ghulam Sarwar Khan.
Acțiunea a fost determinată de raportul preliminar privind un accident aviatic din Karachi luna trecută, care a constatat că piloții nu au reușit să urmeze procedurile standard și au ignorat avertizările primite de la sol.
97 de persoane au fost ucise în acel accident, iar compania aeriană în cauză, Pakistan International Airlines (PIA), a declarat joi că va retrage piloții cu licențe „dubioase”.
Ministrul aviației, Ghulam Sarwar Khan, a declarat că autoritățile investighează „o înțelegere” între piloți și oficiali ai aviației civile încă de la sfârșitul anului 2018, pentru a „evita” examenele. El a spus că toți piloții au fost acuzați că ar fi pus pe cineva să le „furnizeze”, uneori chiar și toate cele opt documente necesare pentru a obține licența de pilot.
Din cei 262 de piloți, care au așteptat vineri încheierea anchetelor, 141 sunt de la Pakistan International Air, 9 de la Air Blue, 10 de la compania aeriană Serene și 17 de la Shaheen Airlines. Verificarea a inclus 109 piloți de avioane comerciale și 153 de piloți de transport aerian, a mai spus ministrul.
Pakistan International Air și Air Blue au spus că se vor conforma, dar susțin că nu au primit lista piloților ce urmau să rămână fără permise de zbor. „Încă așteptăm lista”, a declarat pentru Reuters Raheel Ahmed, director general adjunct la Air Blue. De asemenea, un purtător de cuvânt al Pakistan International Air a declarat că nu au fost primite listele în cauză. Totuși, ministrul Khan a declarat că listele au fost trimise către companii aeriene și vor fi disponibile și pe site-ul aviației civile.
Piloții rămași fără licențe aparțineau cluburilor de aeronauitcă sau serviciilor charter. El a spus că tuturor companiilor aeriene și cluburilor li s-a spus că „acesti piloți nu ar trebui să mai aibă voie să zboare”.
Khan a spus că „epurarea” a avut ca obiectiv să readucă încrederea în industria aeriană pakistaneză, și să mai reduce și din temerile manifetstate pe plan internațional. „Cred că acest lucru ne va ajuta să arătăm organizațiilor aeriene internaționale că am reușit să corectăm greșelile.”
Asociația Internațională pentru Transportul Aerian și Agenția pentru Siguranța Aviației din Uniunea Europeană și-au exprimat îngrijorarea pentru un număr atât de mare de piloți care au licențe de zbor obținute în mod „dubios”.
Avionul PIA s-a prăbușit în orașul Karachi, tragedie în urma căreia 97 din cei 99 de pasageri și membri ai echipajului de la bord au decedat.
Ministrul Ghulam Sarwar Khan nu a precizat dacă piloții zborului PK 8303 erau posesori de licențe false însă potrivit raportului oficial cei doi discutau despre coronavirus și au ignorat în mod repetat avertismentele controlorilor de trafic înainte ca avionul să se prăbușească într-o zonă rezidențială din apropierea aeroportului”.
„Cei doi piloți discutau despre coronavirus pe parcursul zborului. Ei nu erau concentrați. Au vorbit despre coronavirus și cum le afectează familiile”, a declarat Khan, adăugând că piloții erau „prea încrezători”.
Potrivit acestuia, controlorii de trafic i-au avertizat de trei ori că avionul lor se află la o altitudine prea ridicată și nu ar trebui să încerce o aterizare, „dar căpitanul nu a ținut cont de aceste instrucțiuni”, piloții continuând operațiunea fără a coborî trenul de aterizare.