de doi ani, un Ordin al ministrului transporturilor ii obliga pe toti cei care detin ambarcatiuni de agrement sa circule numai cu certificatele internationale de conducator asupra lor. Pana acum autoritatea navala romana a eliberat 4.865 de permise, iar solicitarile se inscriu in linie ascendenta. George Copos a mirosit ca iahtingul romanesc se dezvolta din ce in ce mai bine si si-a facut port de 2 milioane de euro.
Daca ar fi sa facem o istorie a eliberarii permiselor pentru ambarcatiuni de agrement, ar trebui sa ne intoarcem prin anii ’60. Atunci, iahtingul a prins ceva cheag, dar nu suficient cat sa se dezvolte. Unii romani si-au luat primele permise de conducatori de ambarcatiuni in acea perioada. De doi ani incoace insa, Autoritatea Navala Romana din Constanta se confrunta cu o avalansa de cereri. Pentru ca in Romania iahtingul e o activitate sezoniera, sesiunile de examinari pentru viitorii conducatori de ambarcatiuni au loc mai ales vara. Conditiile pe care acestia trebuie sa le indeplineasca seamana in oarecare masura cu cele ale participarii la examenul auto. Spre deosebire de pilotii pe 4 roti, cei care merg pe suprafata apei nu au nevoie decat de indemanare. Cursuri fac doar viitorii conducatori ai ambarcatiunilor cu vele. Nicoleta Apostol, sef serviciu Relatii Publice la ANR, spune: „Solicitantul certificatului international de conducator de ambarcatiune de agrement trebuie sa aiba varsta minima de 18 ani si sa fie apt din punct de vedere medical, prezentand in acest sens un certificat care sa ateste starea de sanatate, in special acuitatea vizuala si auditiva”. Examenul consta intr-o proba scrisa sub forma de test si o evaluare practica a cunostintelor marinaresti.
„Crema” certificatelor se culege de la Capitania Snagov. De aici si-au luat dreptul de a naviga 90% dintre bogatasii tarii. Oameni de afaceri, vedete, politicieni. Directorul Autoritatii Teritoriale Navale Giurgiu spune ca cele mai multe solicitari pentru certificatele internationale de conducatori de ambarcatiuni vin din partea oamenilor cu bani. „Majoritatea celor care dau examen la Capitania Snagov au un standard de viata ridicat. inscrierea la examen presupune plata a 2.700.000 lei. in aceasta suma sunt incluse atat taxele de examinare, cat si eliberarea carnetului propriu-zis care se schimba o data la cinci ani”.
George Copos si-a facut port privat de 2 milioane de euro
Sambata seara, la Eforie Nord, s-a lansat primul port de agrement privat din Romania. „Europa Yacht Club” poate gazdui simultan 60 de ambarcatiuni cu un pescaj maxim de 3 metri. Este operational tot timpul anului si ofera facilitati precum: alimentarea cu carburanti si energie electrica, telefon, fax, e-mail, apa curenta, dusuri, grupuri sanitare. in premiera in Romania, Marina dispune de helioport, punct vamal si post de politie de frontiera. Un sezon petrecut in Marina de la Eforie Nord ii costa pe proprietarii iahturilor intre 300 si 1.100 de euro. Investitia de 2 milioane de euro vine dinspre George Copos, care a fost ajutat de Rompetrol si Yacht Clubul Regal Roman. intrebat de Libertatea daca are iaht si permis pentru ambarcatiuni, George Copos a dat-o cotita: „Am permis pentru hidrobicicleta. Nu mi-am permis un iaht si mi-am luat o hidrobicicleta”.