CFR-iştii au anunţat că vor intra în grevă generală pe 1 octombrie, dacă nu se semnează un contract colectiv de muncă şi nu li se acordă mărirea de salariu care să acopere parţial inflaţia. “De şase ani sunt blocate salariile. Oameni care răspund de traficul feroviar sunt obligaţi să facă ore suplimentare, pentru că nu avem personal, cu un salariu brut de 900 de lei. Acest lucru periclitează traficul. Din lipsă de investiţii, situaţia infrastructurii este foarte gravă, 400 de poduri feroviare riscă să se prăbuşească. Pentru a evita o catastrofă, este redusă viteza de deplasare a trenurilor”, ne-aspus Iulică Măntescu, lider al sindicatului CFR Marfă. Problema este că micşorarea vitezei de deplasare goneşte clienţii CFR către traficul rutier, producând pierderi Căilor Ferate, afirmă Iulică Măntescu.
Taxele pe căile ferate sunt mari
El a atras atenţia şi asupra faptului că taxele pe căile ferate sunt de 20 de ori mai mari decât pe şosea, dar acest lucru nu se vede în investiţiile în infrastructura căilor ferate. UE a avertizat că traficul CFR şi cel rutier trebuie reechilibrate în România.
Trenul merge încet pe caniculă, pentru că a dispărut celebrul «te duc – te duc!»
Explicaţia efectului caniculei asupra şinelor de tren este una ciudată. Până în 1990, trenurile de la noi circulau pe linii ferate formate din şine de 50 de metri lungime, prinse, una după alta, cu şuruburi. Doar că trenurile aveau trepidaţii şi făceau un zgomot specific (“te duc – te duc!”) la îmbinări. Pentru că viteza trenurilor şi pretenţiile de confort au crescut, au fost eliminate aceste îmbinări, prin sudarea şinelor. Dar, când vine căldura, ele se dilată şi se deformează. De aceea merg încet trenurile când este caniculă: a dispărut “te duc!”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro