Educația nu se poate face pe burta goală, iar studiile World Vision arată că 225.000 dintre copiii din România merg la culcare flămânzi. Fundația Vodafone România și-a propus, de câțiva ani, să schimbe acest lucru, alături de alte câteva ONG-uri, precum Fundația Principesa Margareta și World Vision. Astfel Fundația a finanțat prin programul „Investiție în mediul rural” 12 centre de tipul „Școală după școală” răspândite în diverse zone, unde 500 de elevi din comunități defavorizate sunt sprijiniți în diferite moduri, pentru a nu abandona cursurile.
„Sunt centre unde vin copii cu diverse probleme sociale și primesc o masă caldă (care pentru unii este singura), sunt ajutați să-și facă temele, au activități informale, cursuri de tehnologie, dansuri populare, depinde ce vor și ce e disponibil în zonă”, explică Angela Galeța, directoarea Fundației Vodafone România, care finanțează costurile acestor centre.
Programul „Școală după școală” a fost gândit în urma unui studiu care a identificat principalele probleme în zona rurală, iar Fundația a ales să se concentreze asupra educației, pentru un impact mai mare. Însă în unele zone educația nu-și poate desfășura cursul normal, pentru că nu există minime condiții. Zeci de şcoli, grădiniţe, biblioteci şi asociaţii locale nu au infrastructură, copiii nu au bănci, scaune, dulapuri, căldură, apă curentă sau material didactic. „Dau un singur exemplu, am văzut o comunitate lângă Craiova, la 15 minute de oraș, unde școala are toaleta în curte”, adaugă directoarea Fundației.
Programul vrea să aducă normalitatea în vieţile copiilor și, dincolo de ajutorul imediat pe care-l oferă (mese calde, activități), el reduce abandonul școlar și îmbunătățește rezultatele copiilor la învățătură, așa cum s-a dovedit în cazul a 70 % dintre copiii beneficiari.
Pe de altă parte, acestor copii le lipsește un gând bun sau o mângâiere. Printre ei sunt și copii ai căror părinți sunt plecați în străinătate și doar acolo pot vorbi despre ce simt, au consiliere psihologică sau uneori vor doar să fie luați în brațe. „Chiar pe noi, când mergem să monitorizăm programul, ne trezim că ne iau în brațe”, povestește A. Galeța.
În plus, anul acesta, la final de an școlar, toți copiii din program vor merge în tabără, ceea ce pentru trei sferturi dintre ei înseamnă prima ieșire în afara satului/comunei. Anul trecut au mers doar cei buni la învățătură, dar era nedrept, pentru că toți au “crescut” cumva: mai puține absențe, note mai mari. Tabăra înseamnă nu doar distracție, ci și vizitat obiective și activități precum pictat. Și, din nou, pentru unii dintre ei, principalul beneficiu este… masa. Așa cum constata unul dintre micuți, la vederea bufetului suedez, “aici nu o să murim de foame”.
Fundația Vodafone România s-a angajat să finanțeze centrele “Școala de după școală” (prin programul ”Investiție în mediul rural”) timp de cel puțin trei ani, iar acesta este al doilea. “În unele comunități avem semnale că programul va continua datorită sprijinului autorităților locale, în timp ce altele au găsit sponsori locali. Noi vrem ca toate să continue”.
Anul trecut, Fundația Vodafone România a investit 2,5 milioane de euro în toate programele pe care le-a susținut în parteneriat cu ONG-uri, cu un total de 250.000 de beneficiari de toate vârstele, în întreaga țară. Fundaţia Vodafone România este o organizaţie neguvernamentală românească, cu statut caritabil, distinctă şi independentă de operaţiunile comerciale ale Vodafone.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro