Intr-o camaruta saracacioasa, cinci informatoare – caci asa se numesc telefonistele de la informatii CFR/ 9521 – stau cu receptoarele lipite de urechi, raspunzand cu o precizie de invidiat apelurilor calatorilor. Fetele raspund la peste 10.000 de apeluri zilnic si pleaca acasa cu capul „tandari”. Stiu fiecare tren, unde pleaca, cat timp parcurge, in ce gara trage si nu au nevoie de nici un ajutor pentru asta. Singura foaie citita e cea pe care sunt trecute modificarile la trenuri care apar in fiecare luna.
Informatoarele nu au nici un minut de respiro, asa ca vorbesc neincetat despre trenuri, 12 ore, cat sunt in serviciu. In fata lor nu sunt calculatoare, ci doar cate doua telefoane pe care le manevreaza simultan si cateva afise cu plecarile si sosirile din Gara de Nord. Lucia Bajan spune ca in fiecare an invata o carte cu trenuri, iar acum se pregateste pentru urmatoarea lectie in decembrie, cand va aparea noul „mers”. „Telefonul suna non-stop, dupa cum vedeti, doar noaptea, intre 11 si 4 dimineata sunt mai putine apeluri”.
Reclamatii sunt, dar seful lor le apara: „Fetele stau tot timpul numai la telefoane, si cand mananca raspund. Unii spun ca suna minute in sir, dar la atatea apeluri nu poti sa multumesti pe toti. In afara de 9521, se pot face apeluri si prin centrala: 223.06.60, interioare 1341, 1342, 3221”.
Perioada cea mai dificila este iarna, cand sunt intarzieri de trenuri si oamenii devin foarte nervosi, varsandu-si naduful pe telefoniste. Marinela Ion ne descrie profilul cicalitorului: „Vor toate trenurile pe o relatie, cu ore de plecare si de sosire, dupa care se razgandesc si spun ca vor sa plece in alta parte. In acest timp telefoanele stau ocupate, iar unii sunt nemultumiti ca nu raspundem. Altii ne dau telefon sa le dam relatii despre orarul avioanelor sau chiar despre mijloacele de transport in comun”. Mihaela Gheorghe ne spune ca a capatat deja un tic, dupa zeci de mii de raspunsuri incepute cu „Informatii CFR”. „Ma trezesc raspunzand uneori la telefonul mobil „Alo, informatii CFR”, dupa care cei care ma suna cred ca au gresit si imi inchid. Acasa nu mai suport taraitul telefonului si stau cat mai departe de el”.
Pentru munca lor, destul de ingrata, cele 20 de informatoare primesc ceva peste 3 milioane lei, dar nu se plang. Decorul in care isi desfasoara activitatea e mai mult decat modest, singurul semn de civilizatie este un aparat de aer conditionat, atat de necesar vara, mai ales ca sunt „cocotate” la ultimul etaj al Regionalei CFR Bucuresti.