Noua siglă a Loteriei Române este asemănătoare cu a altor trei companii: The Zones of Regulation, care este un joc pentru copii pentru cunoașterea și gestionarea emoțiilor, Pllenty, companie de servicii de plăți și web design și Drivenergy, distribuitor de stații de încărcare a mașinilor electrice. 

De asemenea, o poză asemănătoare se găsește și în două bănci de imagini: Shutterstock și Dreamstime

Rebrandingul Loteriei Române a fost realizat de agenția de publicitate din București Rusu+Borțun, în baza unui contract atribuit direct, în valoare de 50.000 de euro.

Legislația prevede ca prag pentru achiziții directe a unor produse și servicii suma de aproape 54.000 de euro. 

„Vorbim despre un proces de design original”

Motoare de căutare precum Yandex sau Google listează zeci de imagini asemănătoare noului logo al Loteriei, inclusiv sigle ale serviciilor de la Google. 

Rezultatele oferite de motoarele de căutare Google și Yandex

„Vorbim despre un proces de design original demonstrat și prin faptul că nicio imagine din bazele de date publice la care s-a făcut referire nu a fost vizualizată sau descărcată de pe vreun computer aparținând membrilor echipei noastre sau a partenerului”, explică într-un comunicat agenția de publicitate Rusu+Borțun. Aceștia menționează și că sigla a fost doar „un element punctual” al contractului, aceștia livrând, de fapt, „un document complex de 78 de pagini, care a însumat circa 60 de zile de muncă a unei echipe extinse”. 

Libertatea a cerut Loteriei Române la o zi de la anunțarea rebrandingului informații despre atribuirea contractului, criteriile după care a ales firma care să-l preia și o reacție despre originalitatea siglei, însă nu am primit un răspuns până în momentul publicării articolului. 

„Norocul la 6 din 49 ți-l mai faci și cu ajutorul Shutterstock”

Pe rețelele de socializare au apărut mai multe reacții din partea specialiștilor din comunicare care au observat asemănarea dintre sigla realizată de Rusu+Borțun și imaginile de pe site-uri unde aceasta este gratuită dacă ai un cont sau cu identitatea altor companii.

„Norocul la 6 din 49 ți-l mai faci și cu ajutorul Shutterstock”, „Văzând iconul din logo, efectiv m-am blocat, știind că l-am mai văzut undeva, după un scurt research, bănuiala mea era reală. L-am identificat pe shutterstock, e adevărat că sunt folosite alte nuanțe de culori și este un pic răsucit… dar este cam tot ăla…”, „Culorile de pe rozeta asta nu includ nici cele 3 culori de pe steagul nostru și nici verdele pe care-l folosea Loteria, așa cum spun ei în comunicat…”, sunt unele dintre reacțiile de pe rețelele de socializare ale celor care au observat asemănarea dintre noua siglă și imaginile de pe internet.

Faci un research să vezi dacă nu cumva a mai făcut altcineva fix același simbol”

Specialiștii din piață susțin și că agențiile au responsabilitatea de a verifica însă dacă elemente de identitate asemănătoare mai există pe piață. „Indiferent de motivare, aveți o obligație morală de a verifica dacă pe piață există simboluri similare. Oricine poate argumenta că «s-a muncit», dar faptele sunt fapte. Nu intrăm în discuții de originalitate (sau de kitsch), dar consider că Loteria Română (și țara asta în general) merită mai mult efort”, este opinia lui Dalibor Vasiljević, fondatorul unei companii de branding.

„Ce lipsește de aici și poate cel mai important este faza 7, în care faci un research să vezi dacă nu cumva a mai făcut altcineva fix același simbol”, spune și Mădălin Dragnea, creative director. 

„Acest rebranding este mediocru spre slab, indiferent de ubicuitatea acelor forme geometrice colorate, nu găsesc că este suficient justificat să vă acordați singuri niște merite înalte”, este opinia lui Iulian Mihai, care lucrează într-o altă agenție de publicitate, pe care și-a exprimat-o pe pagina de Facebook a agenției Rusu+Borțun.

Ca reacție, Rusu+Borțun explică faptul că „ea (n.r. sigla) a fost creată de la zero, pe baza strategiei, de un designer cu experiență și premii (Alex Macsoda), care a trecut prin mai multe etape ale procesului de desenare, în încercarea de a îmbina mai multe însemne de referință și solicitate explicit de către Loteria Română – trifoiul, bilele folosite în extrageri și tricolorul”. 

Rebrandingul „istoric”

La momentul lansării, directorul general al Loteriei Române, Ionuț-Valeriu Andrei, laudă colaborarea cu agenția de publicitate care a creat rebrandingul, într-un comunicat de presă citat de platforma de comunicare Iqads

„Am fost încântați de modalitatea în care au abordat brief-ul, direcția strategică aleasă și propunerea creativă oferită. Nu este ușor să găsești o agenție care să înglobeze toate aceste calități și cu care să ne și potrivim atât de ușor. Mulțumim, Rusu+Borțun, pentru profesionalism și dedicare!”, este citat șeful Loteriei în comunicat. 

Managerul și strategul agenției Rusu+Borțun numește în același comunicat rebrandingul ca fiind unul „istoric”: „Ne bucurăm că prin acest rebranding istoric Rusu+Bortun își consolidează expertiza legată de piața de entertainment. Am crescut branduri lider în categorie și acum am avut ocazia să redefinim brandul autoritate al pieței, instituția de stat a jocurilor de noroc”.

Ea mai scrie într-o postare pe Instagram: „Tronez de mândrie. Sunt la lansarea noului branding al @loteria_romana la care am lucrat cu mare drag și nostalgie în ultimele luni. Șansa ne-a surâs la @rusubortun. A fost o vară toridă cu noroc”. 

Printre clienții pe care agenția îi mai are în portofoliu se numără și Superbet, pentru care face comunicarea din 2019, dar și pentru alt client de stat, Electrica Furnizare. Unii internauți au remarcat și că fontul folosit în noua identitate vizuală seamănă cu cel utilizat la Superbet. 

Echipă diferită de cea menționată în contract

Comunicatul menționează și echipa care a lucrat la acest proiect:  Miruna Macsoda – strategie; Cătălin Rusu – creative direction; Alex Macsoda – design.

Cătălin Rusu

Cu toate acestea, contractul dintre agenție și Loteria Română menționează o altă componentă a echipei: un Creativ/Art director/manager de proiect, un copywriter, doi specialiști în cercetare de marketing, doi specialiști de design corporate identity.

Practic, din echipa Rusu+Borțun lipsește un copywriter, doi specialiști în cercetare de marketing și un designer. În schimb, au un strateg. Cu toate acestea, sunt mai puțin cu trei oameni în echipă pentru aceeași sumă din contract, 250.000 de lei.
Rusu+Borțun mai menționează faptul că „contractul cu Loteria Română este și unicul contract derulat cu o instituție publică din ultimii 5 ani”. Cu toate acestea, agenția a anunțat anul acesta o nouă campanie pentru Electrica Furnizare, companie care are ca acționar majoritar statul român, cu un procent de aproape 50%.

 
 

Urmărește-ne pe Google News