Un muzeu din judetul Dolj se poate lauda ca detine cateva „recorduri” in materie de arta. Un tablou semnat de Theodor Pallady are pretul de 5.000 lei, de exemplu, iar intreaga donatie facuta de artistul Henri Catargi, se ridica, in cifre, la ridicola suma de 621.500 lei. Muzeul din comuna Scaesti a ajuns astfel celebru nu atat datorita valorilor pe care le detine, cat mai ales pentru scandalurile in care a fost implicat ani de-a randul.
Muzeul adaposteste donatia de 56 de tablouri facuta Primariei Scaesti de familia lui Henri Catargi, personalitate a artei plastice romanesti, dintre care 52 sunt realizate chiar de artist, iar una de Theodor Pallady, apoi caiete de schite, obiecte personale si albume de familie ale acestuia.
Intr-un raport de evaluare a picturilor, intocmit in 2002 de o comisie formata din reprezentanti ai Primariei Scaesti, trei lucrari ale lui Henri Catargi figureaza fara valoare, cele mai multe au pretul de 2.400 lei, 3.800 lei si 4.500 lei, iar doua dintre ele se numara printre cele mai „scumpe”, valorand 25.000 lei. Nici lucrarea „Peisaj”, a pictorului Theodor Pallady nu face exceptie, in dreptul ei figurand suma de 5.000 lei.
Muzeul din Scaesti isi are povestea lui, ale carei adevaruri si amanunte au imbracat, de-a lungul anilor, cele mai diverse forme, in functie de memoria sau interesele celor care s-au incumetat sa le istoriseasca. Povestea incepe in urma cu mai bine de 20 de ani, cand muzeul a fost infiintat, se precipita cu cativa ani in urma, cand un tablou si un ceas de aur, ambele din colectia Henri Catargi a institutiei, zice-se ca au fost substituite la intoarcerea de la o expozitie, fapt urmat de o ancheta interminabila ale carei rezultate au ramas suspendate. Aceeasi poveste plina de peripetii continua si astazi, cand cladirea in care muzeul functioneaza laolalta cu Primaria Scaesti a fost revendicata si castigata in instanta de rudele artistului Henri Catargi. Colectia pe care acesta o adaposteste, ca si celelalte bunuri culturale pe care le detine, nu si-au pierdut, desigur, in tot acest timp, valoarea, dar s-au situat undeva in umbra, in ochii localnicilor, si nu numai, primand scandalul.
Colectia gazduita de muzeu are zilnic un privitor, in persoana Nicoletei Chisa. Nu este vorba de un impatimit iubitor de arta, ci despre bibliotecarul comunei, care, dupa cum marturiseste, a trebuit sa preia si gestiunea muzeului. Femeia ne-a pus la dispozitie si cateva dosare cu acte, ce-i drept nu prea voluminoase. Printre acestea, doua rapoarte de evaluare a bunurilor din colectia Henri Catargi, unul intocmit in 1998, altul in 2002, care, cu mici exceptii, nu se deosebeau.
Conform acestora, cele 52 de lucrari semnate de Henri Catargi si donate muzeului cu ani in urma erau evaluate la preturi situate intre 2.400 si 25.000 lei, exceptie facand autoportretul artistului, realizat in ulei pe panza, care, daca in urma cu cinci ani figura fara valoare, in 2002 avea mentionata in dreptu-i suma de 300.000 lei. Iata cateva exemple: „Padure la Sinaia”, „La margine de sat” – 2.400 lei; „Cosasi” (studiu), „Tatal artistului”, „Parintii artistului” – 3.800 lei; „Peisaj din Olimp (Grecia)”, „Peisaj la Timis” – 4.500 lei; „Sotia artistului” – 14.000 lei; „Tinere fete”, „Cosasi la odihna” – 25.000 lei.
Nu face exceptie nici lucrarea lui Theodor Pallady intitulata „Peisaj” si executata in creion-laviu pe hartie, evaluata la 5.000 lei. Aceasta face parte tot din donatia Henri Catargi facuta Primariei Scaesti, alaturi de cele 52 amintite tablouri ale artistului, dar si de alte trei lucrari semnate de I. Musceleanu, I. Pacea si I. Therghiu, si ele fara vreo valoare. Asa se face ca donatia de 56 de tablouri se ridica, in cifre, la ridicola suma de 621.500 lei.
Comisia de evaluare a obiectelor din colectia Henri Catargi a fost formata din reprezentanti ai Primariei comunei Scaesti, iar cifrele in care valoarea lucrarilor a fost „tradusa” par a fi ramas cele din urma cu mai bine de 20 de ani, in momentul in care s-a facut donatia, s-a constituit colectia si a aparut muzeul. Reprezentantii amintitei institutii administrative spun ca, deocamdata, asteapta sa vada cursul pe care il vor lua lucrurile. Pana una, alta, lucrarile artistului isi duc soarta prafuita, ca si celelalte obiecte din muzeu.