Cativa angajati ai RATB mesteresc cate doi ani pentru a intoarce de la groapa uitarii tramvaiele de epoca. Din 1991 si pana acum, opt vagoane au fost restaurate, iar majoritatea au luat calea Vienei. In schimb, un colectionar i-a rasplatit pe romani cu o bijuterie de tramvai din 1926.
In 15 ani, au reusit sa reconstruiasca doar 15 tramvaie. Au lucrat in hala-muzeu, veche de peste 100 de ani, din centrul Capitalei. E o mare realizare, tinand cont ca restaurarea nu e principala noastra activitate, isi lauda echipa seful Atelierului Prototipuri si Restaurari, George Cazan.
Sunt doar cinci oameni, dar au transformat mormane de fiare in adevarate opere de arta. Prin mainile lor au trecut de la tramvaie trase de cai pana la garnituri romanesti din perioada interbelica. Valoarea unei astfel de jucarii e estimata de inginerul Cazan la peste 500.000 de euro. Pretul lor pleaca de la peste 100.000 de euro, dar un colectionar adevarat ar da pe ele si peste jumatate de milion de euro, afirma Cazan.
Pentru ei, adevarata comoara e vagonul donat in 1999 de un colectionar, Fleissner. A fost facut de vienezi in 1926 si a circulat pana in anul 1976, povesteste maistrul Ilie Bucur, cel mai experimentat dintre restauratori. O locomotiva de cel mult cinci metri, cu scaune din lemn, usi glisante si un stergator de parbriz manual, intruchipeaza tehnologia germana a anilor ’20.
Acum, tramvaiul vienez de tip M este tinut pentru distractia mai-marilor in stat. Toate personalitatile politice ale vremii s-au plimbat cu el. Practic, oricine a fost la putere. Inginerul George Cazan ne arata dovada ca a fost restaurat de RATB, reprezentata de aceasta placuta asezata la loc de cinste in tramvai
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro