1. Ai grijă cum răspunzi la critici
Un coleg sau o colegă s-a trezit să comenteze felul în care ţi-ai îndeplinit sarcina? Nu i-o “plăti” atrăgându- i atenţia că nu şi-a asortat cravata sau eşarfa la hainele pe care le poartă! Este lipsit de profesionalism să faci remarci personale într-un astfel de context. Păstrează- ţi calmul şi demontează argumentat afirmaţia răutăcioasă.
2. Învaţă să recunoşti “conflictele prin transfer”
După ce-a fost criticat de şefi, unul dintre colegi îşi descarcă nervii pe tine? N-o lua ca pe un afront personal! Această ieşire deplasată nu are, de fapt, nici o legătură cu tine şi, foarte probabil, după ce-i vor trece nervii, îţi va prezenta scuzele de rigoare. Iar dacă n-o face, poţi să-i atragi atenţia, discret şi diplomat, că a greşit.
3. Evită să tranşezi lucrurile la nervi
Vorbele aruncate la nervi înrăutăţesc lucrurile. Când simţi că discuţia “se aprinde” şi riscă să se transforme într-o ceartă, ar fi bine să iei o pauză şi să-i sugerezi şi interlocutorului tău să facă la fel. Ieşiţi la aer 5 minute, liniştiţi-vă şi, cu mintea limpede, reluaţi dialogul, căutând soluţii la problema care v-a învrăjbit.
4. Corectează-ţi greşelile
Unul dintre colegi se poartă mereu urât cu tine? Încearcă să-ţi dai seama dacă ai făcut sau ai spus ceva care să-l fi deranjat! În caz că ai greşit cu ceva, corectează-te, cere- ţi scuze. Iar dacă nu-ţi dai seama care e cauza, deschide discuţia şi roagă-l să-ţi spună care este motivul comportamentului său. Comunicarea este cheia în orice relaţie…
5. Nu căuta ţapi ispăşitori
De cele mai multe ori, într-un conflict, fiecare dintre “combatanţi” are o parte de vină, fiecare a spus sau a făcut ceva care a aprins scânteia ori măcar a întreţinut focul. Dacă primul tău impuls este să spui: “Eu n-am nici o vină!”, acordă-ţi un răgaz de reflecţie. Reluând filmul evenimentelor, vei găsi, foarte probabil, cel puţin un moment în care ai fi putut dezamorsa tensiunea, printr-un cuvânt sau un gest potrivit…
6. Fă tu primul pas!
Când preiei iniţiativa şi propui împăcarea nu înseamnă că eşti slab(ă), dimpotrivă, îţi demonstrezi superioritatea. Nu degeaba se spune “Cel mai deştept cedează”! Invită-ţi colegul sau colega să te asculte şi încercaţi să găsiţi împreună o soluţie pentru depăşi neînţelegerile. Reglându-vă relaţia, contribuiţi la detensionarea atmosferei generale şi toţi cei din jur vor fi mulţumiţi.
7. Fii diplomat(ă)
În discuţiile voastre, înlocuieşte reproşurile şi formulările de genul “Ai spus asta…” cu o expresie mult mai diplomată: “Am avut impresia că vrei să spui asta…”. În felul acesta, transmiţi mesajul că nu vrei război, ci bună pace. Iubeşti Steaua? Demonstrează că eşti un suporter adevărat şi Libertatea te îmbracă în echipamentul Stelei!