De asemenea, peste jumătate (56%) din români sunt preocupați de creșterea costurilor pentru energie electrică, gaz și apă, iar accesul la asistență medicală (54%) și posibilitatea de a găsi un loc de muncă (52%) sunt alte preocupări importante, potrivit unui comunicat remis presei.

90% din români au grijă să nu irosească mâncarea, 40% nu cred că-și pot cumpăra o casă

Totodată, 48% din respondenți sunt îngrijorați de creșterea impozitelor și a costului alimentelor, iar 40% cred că nu vor putea cumpăra o casă în viitorul apropiat.

Majoritatea românilor chestionați au declarat că au grijă să nu irosească mâncare (89%) și vor să facă economii (79%).

Românii sunt mai pesimiști în 2024 comparativ cu 2023, 67% dintre românii care au participat la studiu spunând că situația economică se va înrăutăți, o creștere cu 7 puncte procentuale față de anul precedent.

„În 2024, starea de pesimism a românilor s-a accentuat, atât în ceea ce privește situația financiară personală, cât și economia națională. Dacă în 2023, principala îngrijorare era legată de creșterea prețurilor și a costului vieții din cauza inflației, în 2024, 70% dintre respondenți sunt preocupați de rezultatele alegerilor politice, considerate determinante pentru economia României. Alte îngrijorări majore includ creșterea costului vieții (68%) și mersul economiei (61%)”, a spus Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România.

Peste jumătate din români preferă să repare lucrurile deloc să le înlocuiască

O altă tendință observată este aceea că 58% din români preferă să repare lucrurile în loc să le înlocuiască.

Cât privește mărcile, 39% dintre respondenți consideră că mărcile nu sunt foarte importante în deciziile lor de cumpărare.

În timp ce respondenții cu vârste sub 30 de ani doresc să își reducă achizițiile pentru a economisi bani, cei din categoria de vârstă de peste 51 de ani tind să cumpere mai puțin, raționalizându-și nevoile de consum.

„Comparativ cu anul trecut, mai mulți respondenți intenționează să adopte o atitudine mai prudentă față de consum și să își reducă cheltuielile. Totuși, în anumite domenii, estimările consumatorilor arată că acest lucru nu va fi posibil, din cauza creșterilor anticipate ale costurilor, în special pentru energie (57%), alimente proaspete (38%) și îmbrăcăminte-încălțăminte (23%)”, se mai arată în comunicat.

Același sondaj mai arată că aproape două treimi dintre respondenți (64%) au observat că unele mărci au redus dimensiunile pachetelor, menținând însă prețurile constante sau chiar crescându-le, fenomen cunoscut sub denumirea de shrinkflation.

Studiu: Românii arată un pesimism generalizat

Românii manifestă, în general, un nivel ridicat de pesimism, această trăsătură fiind evidențiată în numeroase studii sociale și economice.

Este pentru prima dată în ultimii trei ani când sondajul anual EY România relevă clar capitolele la care respondenții au bifat, în proporții semnificative, opțiunea „îngrijorat”, se mai arată în comunicat.

Mai exact, două treimi (67%) dintre respondenți se tem că situația economică se va înrăutăți, ceea ce reprezintă o creștere de 7% față de anul precedent.

De asemenea, în 2024, peste jumătate dintre respondenți (59%) se declară extrem de îngrijorați de conflicte și războaie externe.

„Așteptările privind creșterile de taxe și impozite, inflația în ascensiune, deficitul bugetar care depășește limitele acceptate de Uniunea Europeană și majorarea constantă a prețurilor la produsele de bază contribuie la un climat tot mai îngrijorător. Toate aceste aspecte, coroborate cu tensiunea specifică unui an electoral, vin să explice pesimismul accentuat resimțit de români”, concluzionează Georgiana Iancu.

 
 

Urmărește-ne pe Google News