Gheorghe Gutt studiază de ani de zile principiul de funcţionare al aparatelor radar ale Poliţiei Române şi susţine că acestea nu prezintă o „precizie de măsurare acceptabilă”, ceea ce din punctul său de vedere înseamnă că sunt în afara legii. El a reuşit, scrie www.monitorulsv.ro, să obţină în instanţă, definitiv şi irevocabil, anularea procesului verbal prin care fiul său a fost amendat şi lăsat fără permis de conducere pentru că ar fi circulat cu peste 100 de km/h în localitate.
Astfel, după ce în august 2013 fiul său a fost înregistrat de aparatul radar cu viteza de 103 km/h în localitate, în zona limitată de 50 de km/h, el l-a ajutat pe acesta să conteste procesul verbal. Monitorul de Suceava a intrat în posesia documentelor prin care Gheorghe Gutt a demonstrat în instanţă că nu s-a ţinut cont de solicitările raportate la marja de eroare tolerată a radarului de + 4% din valoarea convenţional adevărată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/ şi că agentul constatator trebuia să aibă în vedere această marjă şi să aplice sancţiunea mai uşoară, în cauză viteza putând fi mai mică de 100 km/h. El a mai demonstrate că din planşele foto anexate de Poliţia Rutieră la dosar rezultă că la data de 20.08.2013, ora 12:49:27, şoferul circula cu viteza de 103 km/h, iar din planşa următoare se poate observa că la interval de mai puţin de o secundă avea viteza de 86 km/h. După ce a analizat argumentele, magistratul de la Tribunalul Suceava a stabilit că critica apelantului este întemeiată, în sensul că aparatul radar a înregistrat simultan viteza de rulaj a mai multor vehicule, astfel că nu se poate identifica, fără dubiu, cu ce viteză reală circula autoturismul respectiv.
Gheorghe Gutt spune că şi noile pistoale cu laser intrate în dotarea Poliţiei Române au precizie discutabilă. El a declarat că pistolul radar achiziţionat recent de Serviciul de Poliţie Rutieră Suceava, prezentat ca cel mai performant aparat de măsurare a vitezei, prezintă erori mai mari decât radarele de pe maşinile de poliţie, cu alt principiu de funcţionare. Şi asta deoarece pentru o precizie acceptabilă ar trebuie să cântărească zeci de kilograme şi ar costa sute de mii de euro.
„Referitor la calităţile tehnice şi performanţa cinemometrului LASER de tip pistol pot spune doar că din punct de vedere al preciziei de măsurare acestea sunt cu mult inferioare cinemometrelor clasice, bazate pe efectul Doppler, montate pe maşinile Poliţiei Rutiere. Principiul de funcţionare al unui asemenea cinemometru se bazează pe măsurarea timpului care trece de la recepţia prin partea electroniciia pistolului a două reflexii ale fasciculului LASER de pe vehiculul urmărit. Emisia LASER spre vehiculul urmărit este efectuată la intervale regulate de nanosecunde de către dioda LASER a pistolului. Aici intervine problema de precizie a măsurării vitezei. Pentru a determina viteza unui vehicul rezultă necesitatea măsurării cu precizie a unor timpi de ordinul câtorva nanosecunde şi chiar fracţiuni ale acestora. Acest lucru este imposibil de realizat cu un cronometru electronic portabil pilotat cu un cristal de cuarţ. Pentru a prezenta o precizie de măsurare acceptabilă, un pistol LASER ar cântări zeci de kilograme, iar preţul acestuia ar fi de sute de mii de euro”, a explicat profesorul universitar pentru sursa citată.